Niecodzienna ekspozycja siedzisk i ich miniatur, pochodząca z kolekcji rodziny Thiel-Melerski, cieszy oczy elblążan, którzy odwiedzają Muzeum Archeologiczno-Historyczne. Taka wystawa, pokazująca artystyczny wydźwięk prostych funkcjonalnie przedmiotów do siedzenia, pozwala zetknąć się z największymi projektantami w świecie i prześledzić historię designu.
Obecnie, wymaganą przez przemysłowy proces produkcyjny współzależność formy, funkcji, stosowanej technologii projektowanego produktu, określa się mianem designu.
Prezentowana w naszym Muzeum wystawa różnego rodzaju siedzisk (krzeseł, foteli, szezlongów, taboretów) obejmuje tylko jedno zagadnienie bogatej dziedziny meblarstwa. Na ich przykładzie można prześledzić najważniejsze zjawiska w tym obszarze designu, jakie pojawiły się od czasów prekursorów produkcji przemysłowej, kiedy jeszcze nikt nie próbował definiować w ten sposób idei wzornictwa, aż po przykłady projektów współcześnie działających designerów.
Wystawę otwiera fotel bujany firmy Jakoba i Josefa Kohn z ok. 1870 r., rywalizującej niegdyś skutecznie z powszechnie znaną firmą założoną przez Michaela Thonet (1856 r.), specjalizujących się w meblach z giętego drewna bukowego. Atrakcyjność produktów obu firm polegała na pięknie krzywizn giętych prętów i w pełni ukazanej konstrukcji mebli.
Historię nowoczesnego designu otwiera kopia słynnego fotela Gerrit Thomasa Rietvelda z 1918 r. „Czerwono-niebieski”, który co prawda nigdy nie wszedł do masowej produkcji, ale jest uznawany za jedno z czołowych dzieł awangardy europejskiej.
Najważniejszym obszarem Europy, w którym w pełni wykształciły się idee wzornictwa, były Niemcy, zwłaszcza działalność Deutscher Werkbund (1907, Niemiecki Związek Pracy) i szkoły Bauhaus Waltera Gropiusa (1919). Związany z nimi był szereg projektantów, których dziś uważamy za klasyków designu. Z Bauhausu wyszedł Marcel Breuer, który w latach 1925-1928 zaprojektował serię mebli z giętych rurek stalowych (na wystawie krzesło Cesca - B 64). Do klasyki należy projekt Le Corbusier, Charlotte Perriand i Pierre Jeanneret – B 306 Chaise z 1928 r. Reprezentuje on tzw. „styl międzynarodowy”, którego istotą było wyraźne określenie kształtu mebla przez zastosowaną technologię i jego funkcję.
W stosunkowo dużym wyborze prezentowane są na wystawie meble projektantów amerykańskich i działających w Ameryce. Niewątpliwym wkładem wzornictwa amerykańskiego była jego swoista pragmatyka. W latach wielkiego kryzysu podjęto próby ożywienia gospodarczego przez wymuszenie popytu. Wzornictwo różnych dziedzin nastawiło się przede wszystkim na konsumenta i na poszukiwanie sposobów wpływania na niego. Modna w l. 30. XX wieku opływowa (aerodynamiczna) linia świetnie nadawała się do wprowadzania produktów meblowych z blachy, drutów i po raz pierwszy masowo wprowadzanych tworzyw sztucznych. Walorem nowych materiałów była ich taniość i rozliczne możliwości upraszczania technologii. Ta tendencja utrzymała się także w okresie powojennym. Doskonale ją ilustrują świetne projekty amerykańskich twórców: małżeństwa Charlesa i Ray Eames, Georga Nelsona, Eero Saarinena.
Równolegle pojawił się nurt „organiczny”, czerpiący inspiracje z budowy żywych organizmów oraz powrót do tradycyjnych, „naturalnych” dla mebli materiałów. Te dwie główne tendencje miały swoją kontynuację w światowym wzornictwie w okresie powojennym. Pięknym przykładem nurtu „organicznego” jest Butterfly Sori Yanagi z 1954 r.
Wypracowane w pierwszej połowie XX w. ogólne zasady designu są kontynuowane. Ważnym nurtem są pojawiające się eksperymenty dotyczące kształtu i próby traktowania tematu – krzesła jako rzeźby: Gaetano Pesce (Greene Street z 1984 r.), efektowna Spine (pol. kręgosłup) Andre Dubreuil z 1986 r., czy Phillipe Starck W. W. Stool z 1990 r., jak i postmodernistyczna konwencja mieszania motywów. Sprzyjają temu nowe materiały i technologie, które nie stawiają praktycznie żadnych ograniczeń wyobraźni projektantów.
Oryginalne siedziska znakomicie uzupełnia zbiór ponad 200 miniatur ilustrujących historię „usadowienia” od początku XIX wieku (żeliwne krzesła ogrodowe Karla Schinkla) po projekty z ostatnich lat.
Produkcję miniatur podjęło w 1992 r. Vitra Design Museum w Weil am Rhein w Niemczech (powstałe w 1989 roku przy Vitra CEO), gromadzące siedziska – przykłady designu – od początku XIX wieku po czasy współczesne. Od początku realizacją pomysłu wraz z organizacją skomplikowanego procesu ich produkcji zajmował się Mirosław Melerski. Realizacja założyła jednolitą skalę miniatur 1:6, wysokie standardy dotyczące dokładności odwzorowania kształtu i konstrukcji. Mając przed oczami miniatury w tak licznym wyborze trudno przecenić ich oczywiste walory estetyczne i dydaktyczne. Prezentują one wszystkie najważniejsze zjawiska i najwybitniejszych projektantów najróżniejszych form siedzisk. Warto dodać, że znakomita część produkcji powstała w Polsce.
Doświadczenie zawodowe zdobyte przez Mirosława Melerskiego, w zrozumiały sposób, wpłynęło na zrodzenie pasji kolekcjonerskiej, o czym zaświadcza ta pięknie skomponowana w swoim wyborze kolekcja oryginalnych siedzisk. Wyrażamy nadzieję, że wystawa oprócz ilustracji suchej definicji designu (forma, funkcja, technologia) wyraźnie ukazuje ich niebagatelną wartość historyczną, estetyczną i artystyczną.