UWAGA!

Eksplozja jazzu i big beatu (Elbląskie Archiwalia Muzyczne, odc. 26)

 Elbląg, Jeanne Johnstone i "front line", zdj. J. Błeszyński (Biuletyn EL-Klubu Jazzu Tradycyjnego)
Jeanne Johnstone i "front line", zdj. J. Błeszyński (Biuletyn EL-Klubu Jazzu Tradycyjnego)

W dzisiejszym odcinku Elbląskich Archiwaliów Muzycznych redakcja Muzycznego Elbląga przedstawia w zarysie pierwszą część historii elbląskiego jazzu i big-beatu dotyczącą animatorów oraz lokalnych i przyjezdnych muzyków przy współudziale klubów czy instytucji miejskich.

„Od 1956 roku to była już eksplozja jazzu w Polsce. Przede wszystkim były trudności w zdobyciu płyt. I te płyty dzięki temu, że Jurek miał kuzynów, którzy byli kapitanami żeglugi wielkiej, to z zachodu nam przywozili i dzięki temu mieliśmy czego słuchać, a także dzięki wyłapywaniu muzyki w radiu Luxembourg przez Jurka Błeszyńskiego”. Z kolei w Polskim Radiu to Malina Zasadzińska w audycji „Muzyka i Aktualności”, co najmniej trzy melodie zachodnie z muzyki popularnej i jazzowej – ogólnie mówiąc swingujących, puszczała” – Nina Błeszyńska-Wojewska, Jerzy Wojewski.
       Początki elbląskiego jazzowania datują się na lata 50. XX wieku, kiedy kształtowały się pierwsze formacje rozrywkowe. Pierwsze sygnały swingu objawiły się chociażby podczas obchodów Dni Morza, gdy zorganizowano konkurs amatorskich zespołów jazzowych na basenie pływackim „Orzeł”. Od połowy lat 50. w Klubie Naczelnej Organizacji Technicznej występowały szwedzkie, angielskie, krajowe i lokalne zespoły jazzowe, rozrywkowe. W okresowym programie klubowym znajdowały się cykliczne sobotnio-niedzielne „Wieczorki taneczne”, które uświetniały elbląskie i przyjezdne formacje np. z Trójmiasta. Spotkania muzyczne prowadził m.in. Roman Waschko i Stanisław Cejrowski.
       W Klubie Spółdzielczym Związku Młodzieży Socjalistycznej (ZMS) „Kosmos” na imprezach tanecznych występowały m.in. młodzieżowe zespoły big-beatowe. W „Kosmosie” odbywały się także choinki zakładowe, Przeglądy Młodzieżowych Zespołów Rozrywkowych oraz Teatrzyk Muzyki Mechanicznej „POPS”.
       Jako ciekawostkę warto przypomnieć, że noszenie długich włosów przez mężczyzn w PRL nie było bezpieczną sprawą. Pamiętacie uwagi do długości włosów Beatlesów? Miało to także przełożenie na polskie realia, które ukazano „humorystycznie” np. w filmie „Yesterday” w reż. Radosława Piwowarskiego, gdzie ciotka filmowego „Ringa” ścięła potajemnie włosy perkusiście, a belfer od przysposobienia obronnego nakazywał członkom zespołu bezwzględne ścięcie włosów na zapałkę. W Polsce m.in. w latach 60. i 70. niektórzy muzycy musieli mieć zaświadczenie np. od kierowników klubów spółdzielczych czy Stowarzyszenia Autorów ZAiKS na sens noszenia długich włosów, w przeciwnym razie Milicja Obywatelska (MO) albo Ochotnicza Rezerwa Milicji Obywatelskiej (ORMO) miała prawo zatrzymać taką osobę i np. bardzo szybko, niestarannie obciąć włosy muzykowi w radiowozie, uważając je za przejaw zachodniej subkultury, albo zaprowadzić do fryzjera.
       Na początku lat 60. m.in. muzyki jazzowej można było posłuchać także w nowo otwartej kawiarni Mocca przy ul. 1 Maja, w której występował także Ryszard Rynkowski, a Zenon Grobis i Jan Nowicki umilali gościom czas grając jazz tradycyjny.
       W 1962 r. wraz z otwarciem Galerii EL w jej piwnicy uruchomiono EL-Klub Jazzu Tradycyjnego (w skład ekipy wchodzili m.in. Cejrowski, Wojewski, Błeszyński, Sroczyński), który nie odstawał aktywnością na tle krakowskich czy wrocławskich klubów jazzowych. EL-Klub organizował koncerty polskich i zagranicznych zespołów jazzowych i big-beatowych, Przeglądy Zespołów Jazzu Tradycyjnego, Międzynarodowy Konkurs-Wystawę Kopert Płyt Jazzowych czy Wojewódzki Turniej Młodzieżowych Zespołów Rozrywkowych, a także spotkania muzyczne w piwnicy i ogrodzie Galerii EL na których gościli muzycy występujący w tym czasie w Elblągu np. w Sali Widowiskowej „Zamech”.
       W latach 60. i 70. na wieczorkach tanecznych w kawiarni Uśmiech w Elbląskim Domu Kultury grywały m.in. elbląskie zespoły rozrywkowe, big-beatowe i pop-jazzowe. W czasie funkcjonowania Spółdzielczego Domu Kultury „Pegaz” organizowano „Zaduszki Jazzowe” oraz występy tradycyjnych zespołów jazzowych.
       W 1965 r. Sala Widowiskowa „Zamech” także była świadkiem interesujących występów np. The Atoms czy debiutu koncertowego Czerwonych Gitar. W Zakładowym Domu Kultury „Zamech” (Pałacyk) przy ul. Stoczniowej działał Klub Piosenki „Młodzi” prowadzony przez Stanisława Cejrowskiego i Janusza Puckowskiego. Przez wiele lat odbywały się w Pałacyku „Zaduszki Jazzowe”, podczas których wystąpili soliści i zespoły np.: Walk Away, Grażyna Auguścik, Piotr Rodowicz, Tomasz Szukalski, Krzysztof Ścierański, Janusz Strobel, Krzysztof Celiński, Detko Band, Lora Szafran, Artur Dutkiewicz, Piotr Biskupski, Krzysztof Stopa, Leszek Dranicki, Kwartet Jarosława Śmietany, Miłość. We współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Jazzowym realizowano także koncerty dla dzieci w ramach Małej Akademii Jazzu.
      
       O historii elbląskiego jazzu i rock and rolla przeczytacie także w tekście popularnonaukowym pt. „Historia jazzu i big-beatu w Elblągu” (40 stron) dostępnym za pośrednictwem redakcja@muzycznyelbag.pl
      
Redakcja, www.muzycznyelblag.pl

Najnowsze artykuły w dziale Dawno temu

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Uwaga! Opinia zostanie zamieszczona na stronie po zatwierdzeniu przez redakcję.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem...
Reklama