UWAGA!

Elbląska fonografia: odsłona druga (Elbląskie Archiwalia Muzyczne, odc. 17)

 Elbląg, Elbląska fonografia: odsłona druga (Elbląskie Archiwalia Muzyczne, odc. 17)
(fot. muzycznyelblag.pl)

W dzisiejszym odcinku Elbląskich Archiwaliów Muzycznych redakcja Muzycznego Elbląga przedstawia drugą część przeglądu dorobku fonograficznego elbląskich wykonawców działających lokalnie i na wyjeździe.

Elbląska scena muzyczna to nie tylko jazz, pop, rock, metal, klasyka czy rap, ale także disco polo, które reprezentowane jest przez Łukasza Geska, występującego pod szyldem Gesek, wcześniej grającego w Sobocie oraz w innych grupach weselno-rozrywkowych. Od 2014 r. zagościł już na ponad 20 kompilacjach np. „Lato 2015 - Słodka wariatka” czy „Czas na disco” wydanych przez czasopismo Disco Polo Mix oraz Wydawnictwo Muzyczne Folk.
       Wiele grup i solistów pomimo braku wydanych profesjonalnie autorskich albumów gościło w ogólnopolskich kompilacjach czy ścieżkach dźwiękowych np. Soja, Sorbet (Hip-Hopla, Sleep Well 2, Sleep Well 3), Ahead (Pepsi Faza, film „Egoiści” w reż. M. Trelińskiego), Funk Jello (Phil Hop, Hip-Hopla, Węgorzewo Live). Warto wspomnieć także o wydanej przez zespół kasecie magnetofonowej pt. „5 Tracks from Complete Insane” z dość ciekawie wyglądającą z perspektywy czasu poligrafią.
       Elbląscy twórcy wydawali nagrania (demo) także własnym sumptem na kasetach magnetofonowych, płytach CD (profesjonalne tłoczenie), CD-R oraz w plikach cyfrowych udostępnianych na autorskich stronach internetowych oraz w serwisach Bandcamp, YouTube czy Myspace, np. Wiaterwii, Laputita, Thanatos, Kick Some Butt, Neandertal, Mechaniczna Pomarańcza, Funky Bastardos, Ahead, Coin (remiksy grupy dla innych artystów wydano także na oficjalnych CD), Plankton (City Songs vol. 7, Requiem Records oraz siedem albumów wydanych własnym sumptem).
       W środowisku hip-hopowym tzw. nielegale, mixtapy oraz autorskie albumy ukazały się za sprawą: Gramy i Mikrofony/ELDZW („Hip Hop Rasizm Stop”, MGK Records, MC, CD), K2F, 834, Skwer Corporacja (m.in. Goldi, Kidd, Osete, Szare Twarze, Faczyński, Soba, DJ Dobry Dotyk), Słowa Które Słyszysz, Aby Wyzwolić Refleksje, Wyrwani z Montonii, Fasz, DJ Luter One, DJ MF Cutz, Sopel. Inni artyści z różnych gatunków: aMMetania, Melayna, Lili Liliana (oficjalne kompilacje oraz własne produkcje audio i wideo), Consequence, Asphodel, Asteria, Largo, Five Of Green, Uncle Jeyphon, Pejscz, Fumez, Asmon, Taigetos, Immense Decay, Stigmata, Insigne, Spotless Mind, Barykada 44.
      
       Trzy lokalne kompilacje
      
Do tej pory wydano trzy lokalne kompilacje podsumowujące dorobek artystyczny elbląskiego środowiska. Pierwsza pt. „TERAZ MY, Reszta Może Poczekać” ukazała się na kasecie magnetofonowej w 1994 r. z inicjatywy Marka Nowosada i Marcina Cimaszkiewicza (Radio EL) wydana przez Edwarda Mołodziejko z agencji Heaven (organizator m.in. koncertu Hey w 1993 r. w Elblągu). Kaseta zawiera nagrania grup: Quiet, Labirynt, Laputita, Bigriss, Epic, Neandertal, Sun In The Glass z Braniewa – jedyna grupa spoza Elbląga, Kaptur Mnicha, Funk Jello, Trauma.
       Druga część składanki ukazała się w 2009 r. za sprawą E.M. Consulting (Edward Mołodziejko), muzycznyelblag.pl, Michała Grajewskiego z flusso.pl oraz Centrum Sztuki Galeria EL. Na płycie kompaktowej usłyszymy piętnastu wykonawców, w tym chóry, orkiestry oraz solistów: Mechaniczna Pomarańcza, Piotr Krupski, Sorbet, Aby Wyzwolić Refleksje, Janusz Jędrzejewski, Lafayn, Sequence, Joanna Żondłowskia i DJ Zel, Trauma, Kwas & Kaczor, Plankton, Skuti Ensemble & Capella all’ Antico, Chór Redemptoris, Słowa Które Słyszysz oraz Pies. W poszczególnych nagraniach usłyszymy: Chór „Cantata” działający przy EUH-E w Elblągu, Chór Męski Wydziału Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Rytmiki Akademii Muzycznej z Gdańska, Chór Żeński „Cantilena” Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II stopnia z Gdańska. Orkiestry: Camerata Santa Cecilia z Kolbud, Orkiestrę Symfoniczną Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych z Elbląga oraz Orkiestrę Wojskową 16 Pomorskiej Dywizji Zmechanizowanej z Elbląga.
       W 2010 r. E.M. Consulting (produkcja: muzycznyelblag.pl, Centrum Sztuki Galeria EL, Polskie Radio PiK z Bydgoszczy) wydało także składankę z zespołami regionalnymi „Muzyczna Warmia i Mazury”. Na płycie usłyszymy: The Lollipops z Olsztyna, AppleMint z Morąga, C7 Band z Działdowa, Deep In Calm z Braniewa, Drugą Zmianę z Bartoszyc, eeLTown z Węgorzewa, Exanimis ze Szczytna, Factory Of Sound z Kętrzyna, Five Of Green z Elbląga, FSN z Morąga, Graf Hotel z Pisza, hybaTy z Iławy, Hyperial z Dobrego Miasta, Popcore z Ostródy, Sandaless z Ełku, T-Box z Giżycka oraz TRANSkabel z Barczewa. Na płycie dominuje muzyka gitarowa z gatunków rock, blues, metal, punk wymieszana z brzmieniami dance, pop, ambient, elektronik i reggae. Koncerty promocyjne odbyły się w Radiu EL – występ akustyczny grupy Popcore w audycji Elbląska Encyklopedia Muzyczna oraz w kinie Światowid podczas koncertu Brzmienia Warmii i Mazur na którym zagrały Sandaless (Ełk), Popcore (Ostróda, Olsztyn), Five Of Green i Mulled Wine z Elbląga.
      
       Sporo elbląskiej krwi
      
Elbląskich muzyków posłuchamy także na wydanej w lutym 2017 r. przez Radio Gdańsk i Nadbałtyckie Centrum Kultury kompilacji „Metropolia Jest Okey w Radiu Gdańsk vol. 2”. Świat jest mały, a muzyczny jeszcze mniejszy, czego przykładem jest zawarcie na krążku sporo elbląskiej krwi wydanej przez Dominika Bukowskiego, Marcina Gawdzisa, zespół Etna Kontrabande zawierający w składzie Marcina „Siekiera” Siekierkę znanego m.in. z elbląskiego Peaceful Cooperation, ale na płycie nie usłyszymy jego gry oraz zespół Sounds Like The End Of The World, zawierający w składzie muzyków z różnych elbląskich grup. Jakby tego było mało, drugi z producentów koncertów Radosław Jachimowicz (NCK) urodził się w Elblągu.
       Na płycie usłyszymy także dobrze znanego elblążanom Przemka Dyakowskiego, który romansował z „el jazzem”, niejednokrotnie koncertując z elbląskimi muzykami podczas Zaduszek Jazzowych w Młodzieżowym Domu Kultury i Klubie Środowisk Twórczych „Krypta” oraz podczas Lata Jazzowo-Bluesowego w Centrum Sztuki Galeria EL.
       Więcej o historii elbląskiej fonografii przeczytacie w kolejnych odcinkach tego cyklu oraz w tekście „Elbląska fonografia w latach 1974-2015” opublikowanym w XXVI tomie Rocznika Elbląskiego dostępnego w Bibliotece Elbląskiej im. C. Norwida.
      
Redakcja, muzycznyelblag.pl

Najnowsze artykuły w dziale Dawno temu

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Uwaga! Opinia zostanie zamieszczona na stronie po zatwierdzeniu przez redakcję.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
Reklama