Sobota 20-10-2018, imieniny Jana, Ireny
 
Rek

UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później
Rek
Telefon portElu Halo, tu portEl
512 918 555

Wiadomości

Wybory 2018

Sport

Gospodarka

Na osiedlu

Społeczeństwo

Na uczelniach

Kultura

Zbrodnia i kara

Dawny Elbląg

Jej portEl

Kina i teatr

Konkursy

Prasówka

Poradnik

Hit czy kit?

Po godzinach

Fotoreportel

Linia numer 13 powróciła na pętlę Łódzka Linia numer 13 powróciła na pętlę Łódzka

Historia elbląskich ulic: Browarna (odcinek 53)

 
Elbląg, Historia elbląskich ulic: Browarna  (odcinek 53) Dawniej w budynku Gimnazjum nr 9 mieściły się dwie szkoły (fot. archiwum autora)
Rek

W naszym cyklu „Historie elbląskich ulic” czas na Browarną, która w przeszłości nosiła wiele innych nazw. Do dzisiejszych czasów przetrwał m.in. budynek szkoły, który ufundował Ferdynand Schichau i zajezdnia tramwajowa z 1928 roku. O tych i innych ciekawostkach opowiada jak co tydzień Karol Wyszyński.

Browarna przebiega od ul. Robotniczej do Elektrycznej, odcinek przebiegający w pobliżu osiedla Zawada został wcielony do miasta w 1913 roku. Początkowo, w średniowieczu, ten trakt był nazywany Długą Uliczką Niską (Die lange Nider Gasse), przed 1830 r. zaczęto ją określać jako Długa Niska (Lange Niderstrasse), a na początku XX wieku nazwano ją ul. Kasztanową (Kastanienstrasse). W 1924 r. przemianowano ją na ul. Zissego (Zissestrasse). Dalsze zmiany nazw nastąpiły po II wojnie światowej. W latach 1945-1955 występowała jako ul. 3 Maja, w latach 1955-1990 - jako ul. Dzierżyńskiego. Ostatnia zmiana nastąpiła w 1990 r., kiedy to przemianowano ją na ul. Browarną.
     Wzdłuż ulicy nad prawym brzegiem rzeki w XIX w. znajdowało się wiele zakładów pracy wchłoniętych stopniowo przez stocznie Schichaua. Jednym z takich zakładów była założona w 1801 r. stocznia armatorów Klugego i Rosskampfa.
     
     Dwie szkoły
     
Przy skrzyżowaniu ul. Browarnej i Robotniczej, znajduje się budynek szkolny mieszczący obecnie w swoich podwojach Gimnazjum nr 9. Budynek został wzniesiony na koszt firmy Schichaua w 1873 r. i mieścił dwie szkoły: 4. Szkołę dla Chłopców im. Schichaua (Schichau-Schule - Schichau uczęszczał do niej, kiedy to jeszcze znajdowała się na terenie byłej łasztowni przejętej właśnie przez tegoż fabrykanta) oraz 4. Szkoła dla Dziewcząt, od 1914 r. nosząca nazwę szkoły Elżbiety (Elisabeth-Schule) a to na cześć córki Schichaua, która to do niej uczęszczała. Budynek szkolny w 1896 r. podwyższono o jedną kondygnację. Po 1945 r. w budynku mieściła się Szkoła Podstawowa nr 7. i funkcjonowała do 2001 r., kiedy to w jej murach umieszczono Gimnazjum nr 9.
     Jeszcze dwa lata temu na skwerze przed budynkiem szkolnym znajdował się dawny szalet miejski, był to budynek murowany. W ostatnich latach pełnił rolę składu na narzędzia dla Zarządu Zieleni Miejskiej, został on rozebrany przy okazji prowadzonej modernizacji ulicy.
     Po przeciwnej stronie znajdują się dwie niemal identyczne wille pochodzące prawdopodobnie z przełomu XIX/XX w.
     
     Zajezdnia z 1928 roku
     
Jednym najciekawszych obiektów przy ul. Browarnej jest zajezdnia tramwajowa. Jak już wspominałem w jednym z wcześniejszych odcinków, tramwaje w Elblągu uruchomiono w 1895 r. Pierwsza zajezdnia mieściła się przy ul. Szpitalnej, drugą – przy ul. Browarnej oddano do użytku w 1928 r.

  Dach zajezdni tramwajowej przy ul. Browarnej (fot. autor) Dach zajezdni tramwajowej przy ul. Browarnej (fot. autor)


     W wyniku działań wojennych zajezdnia przy Szpitalnej została całkowicie zniszczona. Znacznemu zniszczeniu też uległy linie tramwajowe. Ich odbudową zajęli się przybyli do Elbląga tramwajarze z Warszawy, postąpili wbrew ocenom specjalistów sugerującym o nieopłacalności odbudowy linii tramwajowej.
     Pierwszy tramwaj po wojnie wyjechał na tory już w czerwcu 1946 roku, kursował na linii łączącej plac Słowiański z ul. Obrońców Pokoju. Olbrzymia w tym zasługa Stanisława Piekarskiego, pełniącego wówczas rolę kierownika technicznego w przedsiębiorstwie Tramwaje Elbląskie i całej załogi. Za zasługi na rzecz miasta Stanisław Piekarski otrzymał tytuł Honorowego Obywatela Elbląga.
     
     Kolejne ciekawostki o historii ulicy Browarnej już za tydzień.

WyKa
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
..., a moim zdaniem
Pokazuj od
najnowszych
  • Nawet nikomu nie chciało się skomentować tej ulicy. Ja też uważam że to masakra mimo że mieszka(ło?) tam sporo fajnych ludzi. Ta ulica to jak ten dworzec El-Zdrój poprostu porażka.A Ruscy? poszli dalej rozp...lać .
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    2 1
    Boloztaczką(2015-05-10)
  • Nie wiem kto tlumaczy pojecia z niemieckiego na polski. Jest w Elblagu Zwiazek Mniejszosci Niemieckiej i w przypadkach watpliwych nalezy sie do nich zwrocic. Tlumaczenie tutaj "Lange Niderstrasse" jako "Długa Niska" jest bledne. Chodzi tu o "Dluga Dolna Droge". Przyklad inny Niederbayern = Dolna Bawaria a nie Niska Bawaria.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    6 2
    elb2012(2015-05-11)
Reklama

To kupisz w pasażu portElu

AMK Szkło ozdobne 2
!!!PROMOCJA9!!!
AMK Szkło ozdobne 3
AMK Szkło ozdobne 6