UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później

Metalowe fonogramy (Elbląskie archiwalia muzyczne, odc. 5)

 
Elbląg, Metalowe fonogramy  (Elbląskie archiwalia muzyczne, odc. 5)
Część zbiorów elbląskich fonogramów (fot. muzycznyelblag.pl)

W piątym odcinku Elbląskich Archiwaliów Muzycznych redakcja Muzycznego Elbląga zapozna Czytelników z historią elbląskiej fonografii na przykładzie grup metalowych wiodących wydawniczo w naszym mieście w latach 1993-2005.

Według środowisk fascynujących się szeroko pojętą muzyką metalową, Elbląg w latach 90. XX wieku słynął w Polsce (do około 2005 r.) z dobrych zespołów tego nurtu, co zapewne zaowocowało licznymi wydawnictwami w profesjonalnych firmach fonograficznych, udziałem w licznych koncertach, festiwalach np.: Metalmania, Thrash'em All Festival, Vox/Novum (Vox) Morti(i)s Festival, Dying Art Open Air Festival, S'thrash'ydło, Drrrama Festival, Metal Monsters Festival czy Metalfest Open Air.
     Niejednokrotnie można było o elbląskich grupach przeczytać w fanzinach oraz w prasie branżowej np. w Sthrashna Thrashka, Old Temple Magazine, Metal Hammer, Thrash'em All, Vox Mortis Magazine, Morbid Noizz Magazine, Musick Magazine, Mystic Art, Tylko/Teraz Rock, Brum. Wydawnictwa były dostępne w polskich i zagranicznych sklepach muzycznych, obecnie internetowych.
     
     Trauma się trzyma!
     Jednym z najdłużej działających elbląskich zespołów (prawie 30 lat!) jest funkcjonująca od 1988 r. death metalowa Trauma (w latach 1988-92 grali pod szyldem Thanatos). W dorobku mają albumy wydane przez polskie i zachodnie firmy oraz udział na licznych kompilacjach dołączonych m.in. do czasopism Thrash'em All, Metal Side, Metal Hammer oraz Burning Abyss Zine.
     Debiutowali w 1993 r. w barwach Loud Out Records (Morbid Noizz Productions) albumem „Invisible Reality”, którego reedycja wzbogacona nagraniami z „Promo 1991” ukazała się w 2016 r. nakładem Deformeathing Production na kasecie magnetofonowej, płycie kompaktowej (tradycyjne opakowanie) oraz w metalowym pudełku z dodatkami w postaci przypinki, naszywki i nalepki. W planach jest także wydanie płyty winylowej.
     W 1996 r. Vox Mortiis Records wydał tylko na kasecie magnetofonowej drugi album „Comedy Is Over”. W latach 1998-2001 Pagan Records wydał minialbum „Daimonion” zawierający także reedycję „Invisible Reality”, „Comedy Is Over” (reedycja na MC i CD), „Suffocated In Slumber” (wydany także przez niemiecką firmę System Shock Records) oraz koncertowy album „Crash Test-Live”.
     Empire Records w latach 2003-2007 wydał „Imperfect Like A God” (ukazał się także nakładem francuskiego Adipocere Records), „DetermiNation” (wydał również amerykański Unique Leader Records), „Hamartia” oraz „Neurotic Mass”.
     W latach 2010-2013 dwa albumy „Archetype Of Chaos” (po raz pierwszy w historii grupy album ukazał się także na płycie winylowej) i „Karma Obscura” wydał białostocki Witching Hour Productions. W 2015 r. Deformeathing Production wydał na siedmiocalowym winylu po jednym utworze Traumy i Offence. Ten sam materiał na kompakcie wydał także Bestial Invasion Records. Jako ciekawostkę warto dodać, że utwór „Necromaniac” Thanatosa, umieścił we własnej aranżacji Vader na płycie „Future Of The Past II - Hell In The East”.
     Gitarzysta i perkusista Traumy współtworzyli także grupę Lafayn, która wydała w Demonic Records album „Searching the Light” oraz gościła na trzech kompilacjach.
     
     Demise, Enter Chaos i inni
     
Drugim zespołem, który zaistniał fonograficznie w połowie lat 90., był doom metalowy Christ's Flesh. Album „Accipite Et Manducate Ex Eo Omnes” ukazał się w Morbid Noizz Productions.
     Mocnym akcentem w elbląskiej fonografii zapisała się także grupa Demise. Funkcjonowała w latach 1995-2006. Wydała cztery albumy: „Outcome of...” (Immortal Records, Demonic Records, Metal Mind Productions), „Like A Thorn” (Demonic Records, Metal Mind Productions), „God Insect” (Demonic Records). W 2005 r. Empire Records wydał album „Torture Garden”, który ukazał się także licencyjnie nakładem amerykańskiego Crash Music oraz w Metal Mind Productions. Muzycy mają udział w licznych kompilacjach i wydawnictwach DVD, nie licząc materiałów promocyjnych.
     Powstały w 1997 r. Immemorial wydał albumy „Monologue” i „After Deny” w Conquer Records oraz gościł na kompilacjach wydanych przez Thrash'em All oraz Metal Mind Productions.
     W 2001 r. w MS Records debiutancki album „Incurable Mistrust” wydał heavy metalowy Mistrust. Wystąpili w stacji telewizyjnej VIVA, gdzie zarejestrowali wideoklip.
     Zespół, który w składzie miał m.in. muzyków z elbląskich grup Demise, Azareth, Immemorial i Dar Semai - wydał własnym sumptem album „In Maroon Of Four Suns” oraz gościł na kompilacji wydanej przez Thrash'em All - to funkcjonujący w latach 2002-2006 Enter Chaos, który podzielił częściowo losy wydawnicze Traumy i Demise. Albumy „Dreamworker” (wydany także przez rosyjski CD-Maximum) oraz „Aura Sense” ukazały się w Metal Mind Productions. W 2004 r. zagościli na albumie kompilacyjnym „Slaughterous Souls: A Tribute to At The Gates” (Drowned Scream Records, GOI Music), a także na składankach wydanych przez MMP.
     Wszystkie wymienione zespoły oprócz Traumy już nie istnieją. Z młodszego pokolenia grup wykonujących różne odmiany metalu można wymienić chociażby: Asmon, ExSlicer, Taigetos, Phobos, Metanol, Bangor, Anomia, The Wrath, Stigmata, Immense Decay, Apos, Sfenendebent, Empty Throne. Niektóre z grup zarejestrowały i wydały głównie własnym sumptem materiały demonstracyjne, ale jak na lokalną tradycję przystało, większość z nich już nie istnieje. Poszczególni muzycy udzielają się w innych składach.
Redakcja, muzycznyelblag.pl
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
..., a moim zdaniem
Pokazuj od
najnowszych
  • Świetne arty. Trzymać dalej ta serię proszę. Może muzycznie by ktoś udostępnił np jakieś pozdrowienia weekendowe z radia El. Myślę że ktoś ma to gdzieś nagrane. Starsi wiedzą o czy mówię. :)
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    4 0
    (2017-03-05)
  • Brak NEANDERTAL to dość duze przeoczenie. Comedy Is Over to pierwszy album. Ogólnie ciekawie i gratuluje zapału.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    3 1
    JSrr(2017-03-05)
  • Nie jest to przeoczeniem ale Neandertal wydał jedynie demo (sprzedawane nawet w sklepie muzycznym przed EOK w pierwszej połowie lat 90.), ale w profesjonalnej firmie niczego nie wydali stąd brak w opisie lecz pokusa była. Z kolei „Invisible Reality” Traumy można uznać w zasadzie za minialbum, a nie pełny album ale nawet sam zespół pisze o nim demo. Jednak to był pierwszy, profesjonalnie wydany materiał dlatego tak został ujęty w chronologii wydawnictw oficjalnych.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    1 0
    (2017-03-05)
  • Bardzo fajny artykuł. Szkoda, że taki krótki. Dużo wartościowych zespołów miał Elbląg, tylko metalowców jakoś mało w tym mieście.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    Dzikun(2017-03-06)
  • Z tego co się orientuję to Taigetos i Stigmata w dalszym ciągu działają.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2017-03-07)
Reklama

To kupisz w pasażu portElu

Rabaty do 11 000 zł na auta z rocznika 2019 w
Modny Citroen C3 - HADM Gramatowski
ZWYCIĘSKI SUV C5 AIRCROSS - HADM Gramatowski
Nowy model - Skoda Scala już w salonie | HADM