Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Poniedziałek 23-04-2018, imieniny Wojciecha, Jerzego
 
Rek

UWAGA!

Rek
Telefon portElu Halo, tu portEl
512 918 555

Wiadomości

Na osiedlu

Gospodarka

Społeczeństwo

Kultura

Sport

Na uczelniach

Zbrodnia i kara

Prasówka

Jej portEl

Kina i teatr

Konkursy

Dawny Elbląg

Poradnik

Hit czy kit?

Po godzinach

Fotoreportel

Samozapłon czy brak wyobraźni? Samozapłon czy brak wyobraźni?

Na trasie Elbląg - Ostróda

 
Elbląg, Na trasie Elbląg - Ostróda
Rek

Jedną z najdłuższych tras śródlądowych jest połączenie wodne między Elblągiem a Ostródą, które wynosi ok. 80 km. Jest to niezwykle ciekawa trasa ze względu na walory turystyczne i krajoznawcze. Projekty połączenia wodnego między Elblągiem a Ostródą datują się od 1825 roku - czytamy w Głosie Elbląga z 17 czerwca 1966 roku.

Wyprzedziły one o kilkadziesiąt lat budowę sieci kolejowej na Warmii i Mazurach. Budowę Kanału Warmińskiego zakończono w 1860 roku. Była to inwestycja - jak na owe czasy - śmiała i pomysłowa. Budowniczowie musieli pokonać różnicę wzniesień 104 m, jaka dzieliła lustra wód w okolicy Ostródy i Elbląga. W tym celu połączyli sztucznie przekopem teren położony między jeziorem Drwęckim pod Ostródą a jeziorami Francuskim i Sambrodem, a następnie wybudowali pięć pochylni lądowych o łącznej różnicy wzniesień 99 m i dwie śluzy. Pochylnie umożliwiają przewóz statków specjalnymi wózkami szynowymi i stanowią po dziś dzień jedyne tego rodzaju urządzenie techniczne w Europie.
     
     Szlak wodny Elbląg-Ostróda dzięki swemu malowniczemu położeniu zalicza się do największych atrakcji na Pojezierzu Warmińskim. Jak już informowaliśmy Żegluga Gdańska skierowała tu ostatnio dwa nowoczesne statki "Łabędź" i "Kormoran", które raz dziennie odbywają podróż na tej trasie. W roku przyszłym uruchomiona zostanie nowa linia regularna na trasie Iława-Elbląg, na której kursować będzie statek typu "Kormoran".
     
     Fot. Z. Kosycarz.

.
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
..., a moim zdaniem
Reklama

To kupisz w pasażu portElu

Citroen HADM Gramatowski wkrótce w Elblągu!
Samochody używane HADM Gramatowski
Wypożyczalnia aut HADM Gramatowski
Serwis i oryginalne części Audi