UWAGA!

Na trasie Elbląg - Ostróda

 Elbląg, Na trasie Elbląg - Ostróda

Jedną z najdłuższych tras śródlądowych jest połączenie wodne między Elblągiem a Ostródą, które wynosi ok. 80 km. Jest to niezwykle ciekawa trasa ze względu na walory turystyczne i krajoznawcze. Projekty połączenia wodnego między Elblągiem a Ostródą datują się od 1825 roku - czytamy w Głosie Elbląga z 17 czerwca 1966 roku.

Wyprzedziły one o kilkadziesiąt lat budowę sieci kolejowej na Warmii i Mazurach. Budowę Kanału Warmińskiego zakończono w 1860 roku. Była to inwestycja - jak na owe czasy - śmiała i pomysłowa. Budowniczowie musieli pokonać różnicę wzniesień 104 m, jaka dzieliła lustra wód w okolicy Ostródy i Elbląga. W tym celu połączyli sztucznie przekopem teren położony między jeziorem Drwęckim pod Ostródą a jeziorami Francuskim i Sambrodem, a następnie wybudowali pięć pochylni lądowych o łącznej różnicy wzniesień 99 m i dwie śluzy. Pochylnie umożliwiają przewóz statków specjalnymi wózkami szynowymi i stanowią po dziś dzień jedyne tego rodzaju urządzenie techniczne w Europie.
      
       Szlak wodny Elbląg-Ostróda dzięki swemu malowniczemu położeniu zalicza się do największych atrakcji na Pojezierzu Warmińskim. Jak już informowaliśmy Żegluga Gdańska skierowała tu ostatnio dwa nowoczesne statki "Łabędź" i "Kormoran", które raz dziennie odbywają podróż na tej trasie. W roku przyszłym uruchomiona zostanie nowa linia regularna na trasie Iława-Elbląg, na której kursować będzie statek typu "Kormoran".
      
       Fot. Z. Kosycarz.

Najnowsze artykuły w dziale Dawno temu

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem...
Reklama