Do Kapitanatu Portu należy czuwanie nad przestrzeganiem oznakowania torów wodnych i znaków nawigacyjnych, kontroli prawidłowego działania latarni morskich i głębokości torów wodnych, informował Dziennik Bałtycki z 4 grudnia 1963 r.
Kapitanat Portu GUM nadzoruje wszystkie bosmanaty portów i przystanie rybackie, znajdujące się nad Zalewem Wiślanym. Są to Tolkmicko, Frombork, Nowa Pasłęka, Piaski, Krynica Morska i Kąty Rybackie. Do Kapitanatu Portu należy czuwanie nad przestrzeganiem oznakowania torów wodnych i znaków nawigacyjnych, kontroli prawidłowego działania latarni morskich i głębokości torów wodnych. Nie przestrzegających przepisów o bezpieczeństwie żeglugi kapitanat każe mandatami. Do sprawowania kontroli na wodach Zalewu Wiślanego służy SM „Pawełek”. Tym właśnie „Pawełkiem” odbywamy kontrolny rejs, w czasie którego kapitan portu Ćwikliński opowiada ciekawą historię tego statku. Służy on w porcie od 1946 roku, tzn. od momentu wydobycia go, jako wraku poniemieckiego, z dna portu w Fromborku. Statek uszkodzony był jednym pociskiem artyleryjskim, który trafił w lewą burtę. Wyremontowany w Zakładach Mechanicznych do dzisiaj pływa z pierwszym swym Kapitanem – Stefanem Pierzyńskim i z tą samą załogą.
oprac. Olaf B.