Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Środa 07-12-2016, imieniny Ambrożego, Marcina
 
Rek

UWAGA!

Rek
Telefon portElu Halo, tu portEl
512 918 555

Wiadomości

Gospodarka

Społeczeństwo

Kultura

Sport

Na uczelniach

Zbrodnia i kara

Prasówka

Jej portEl

Kina i teatr

Konkursy

Dawny Elbląg

Poradnik

Hit czy kit?

Po godzinach

Fotoreportel

29 listopada godz. 8.58 Odwilż - chowam narty! 29 listopada godz. 8.58 Odwilż - chowam narty!

Rozwój ruchu racjonalizatorskiego

Sobota, 23 czerwca 1951 r. Głos Wybrzeża nr 172

Pierwsza połowa br. przyniosła poważne ożywienie ruchu racjonalizatorskiego w Zakładach Mechanicznych im. gen. K. Świerczewskiego. Robotnicy i pracownicy zgłosili do referatu racjonalizacji i wynalazczości wiele cennych pomysłów. Są one wyrazem troski załogi o wykonanie planu i obniżkę kosztów własnych produkcji.
     Jedna z wytwórni po otrzymaniu zlecenia na wykonanie pewnych urządzeń z blachy napotkała z braku odpowiedniej giętarki na poważne trudności. Kierownictwo wytwórni i biura fabrykacji zastanawiało się nad możliwością podgrzewania blach przed gięciem. Z trudności tych wybawił wytwórnię brygadzista ob. Gajewski. Zastosował on walce, które pozwalają na gięcie blach na zimno. Usprawnienie to przyśpieszyło wykonanie zlecenia i obniżyło koszty własne. Ob. Gajewski otrzymał za swe usprawnienie premię w wysokości 250 zł.
     Używane w Zakładach Mechanicznych wózki elektryczne miały tę wadę, że często przepalały się w nich styki. Celem zlikwidowania powstania łuku, powodującego spalanie styków, robotnicy Marszałkowski i Ptaszek zmienili instalację elektryczną. Dzięki temu zlikwidowano koszty częstych napraw wózków. Obydwu racjonalizatorom przyznano nagrodę w sumie 587 zł.
     W jednej z wytwórni proces krępowania blachy odbywał się przy pomocy krępownika umocowanego do płyty. Blachy podgrzewano palnikiem acetylenowym, posługując się przy tym wentylatorem, który zużywał dużo prądu. Proces ten usprawnili ob. Karpus i Grygiel, wykorzystując do operacji sprężone powietrze.
     Zwiększyła się również ilość usprawnień warsztatowych, ułatwiających wykonanie drobniejszych robót. Ob. Franciszek Piekosz i Łucjan Knera, z oddziału kierownika ob. Świątka, zmechanizowali wykonanie zawiasów do pewnego produktu. Zastosowany przez nich przyrząd pozwolił skrócić czas do 1,5 minuty.
     Przykłady te świadczą, że walka o wykonanie planu produkcyjnego i zmniejszenie kosztów własnych prowadzona jest przez załogę Zakładów Mechanicznych coraz intensywniej. Dokonywane usprawnienia ułatwiają przekraczanie norm i zwiększają przez to zarobki pracujących.
     

oprac. Olaf B.
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
..., a moim zdaniem
  • Rozwój ruchu racjonalizatorskiego Sobota, 23 czerwca 1951 r...poważne ożywienie ruchu racjonalizatorskiego w Zakładach Mechanicznych im. gen. K. Świerczewskiego. Robotnicy i pracownicy zgłosili do referatu racjonalizacji i wynalazczości wiele cennych pomysłów. W jednej z wytwórni proces krępowania blachy odbywał się przy pomocy krępownika umocowanego do płyty. Blachy podgrzewano palnikiem acetylenowym, posługując się przy tym wentylatorem, który zużywał dużo prądu. Proces ten usprawnili ob. Karpus i Grygiel, wykorzystując do operacji sprężone powietrze.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    To już było.(2001-06-27)
Reklama