UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później

12 Lutego bez Sjaelso?

 
Elbląg, 12 Lutego bez Sjaelso?
fot. Anna Dembińska

Urząd Miasta do dziś (29 sierpnia) nie otrzymał oficjalnej informacji o dalszych losach inwestycji Porto 55 – galerii handlowej na rogu Nowowiejskiej i Królewieckiej. Inwestor – duński developer Sjaelso wycofuje się z inwestycji w Polsce, z Elbląga pewnie też. Sjaelso miała też partycypować w modernizacji ulic 12 Lutego i Nowowiejskiej. Co z modernizacją?

Modernizacja (oficjalna nazwa inwestycji: „Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 504 – ul. 12 Lutego w Elblągu”) ma się rozpocząć w październiku. W czerwcu miasto podpisało umowę na pełnienie funkcji Inżyniera Kontraktu (w imieniu inwestora nadzoruje realizację inwestycji). To konsorcjum firm: Lider: ECM Group Polska Sp. z o.o. z Warszawy oraz Partner: POI Sp. z o.o. z Inowrocławia. 3 sierpnia podpisano umowę z wykonawcą, jest nim firma Eurovia Polska S.A. Obecnie Eurovia złożyła szczegółowy harmonogram i zakres robót Inżynierowi Kontraktu, który wkrótce zostanie przedstawiony do akceptacji Departamentowi Zarządu Dróg UM.
     Inwestycja ma kosztować 17,8 mln zł. Pieniądze pochodzą z Unii Europejskiej, z budżetu Elbląga i Sjaelso Poland. Podzielono ją na etapy finansowane z różnych źródeł.
     Etap I – przebudowa skrzyżowania ulic Gen. Grota-Roweckiego i 12 Lutego będzie realizowany ze środków Unii Europejskiej, z Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia-Mazury 2007-2013. Wysokość dofinansowania – 2,91 mln zł. On ma rozpocząć całą inwestycję, termin realizacji: trzeci kwartał br. – 30 czerwca 2012 r.
     Etap II – odcinek ul. 12 Lutego, oraz II a – budowa parkingu przy ul. Ratuszowej, mają być realizowane w całości ze środków własnych Miasta.
     Etap III – przebudowa skrzyżowania ulic 12 Lutego, Królewieckiej, Teatralnej i Nowowiejskiej, oraz III a – przebudowa ul. Nowowiejskiej, miały być realizowane ze środków własnych Miasta przy współudziale środków inwestora – Sjaelso – w wysokości 2,46 mln zł. Termin realizacji etapów II, II a, III i III to lata 2012-2013, szczegółowy harmonogram i zakres robót ma być ustalony po podpisaniu umowy z wykonawcą.
     Takie informacje uzyskaliśmy dziś z Urzędu Miasta. Dowiedzieliśmy się też, że władze Elbląga mają dziś wystosować oficjalne pismo do Sjaelso Poland z pytaniem ich o zamierzenia wobec elbląskiego Porto 55.
     
     Co dalej?
     
W przypadku wycofania się z inwestycji powstanie problem brakujących pieniędzy (prawie 2,5 mln zł) na przebudowę skrzyżowania i remont Nowowiejskiej, zniszczonej przecież wskutek robót przygotowawczych do inwestycji Porto 55.
     Kolejny problem – co z placem budowy? Co się dzieje z takimi placami, elblążanie już wiedzą. Wystarczy przywołać przykład placu na rogu ul. 3 Maja, gdzie miała powstać inna galeria handlowa, czy miejsce po kinie „Syrena” zburzonym pod apartamentowiec.
     I jeszcze jedno. „Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 504 – ul. 12 Lutego w Elblągu” nie obejmuje budowy torowiska tramwajowego w ciągu ul. 12 Lutego – na to nie ma pieniędzy. Ale między jezdniami ma powstać pas pod przyszłe torowisko. Mamy już w mieście – w ul. Gen. Grota-Roweckiego – tory bez tramwaju. Teraz będziemy mieli – w ul. 12 Lutego – pas pod torowisko bez torów. Pewnie prze długie lata.
     
     Koncepcja przełożenia linii tramwajowej w ul. 12 Lutego od początku wydała mi się mocno wątpliwa. Teraz widać, że długo jeszcze nie będzie zrealizowana, a pochłonęła już dużo miejskich funduszy. Obecne kłopoty budżetowe Elbląga to w znacznej mierze konsekwencja wydatków poniesionych na budowę torowiska w ul. Grota-Roweckiego.
     Może czas – zamiast brnąć w kolejne wydatki, których końca nie widać (myślę tu m.in. o kupnie nowych tramwajów, bo stare wkrótce przestaną się nadawać do użytku) – pomyśleć o innym rozwiązaniu, również ekologicznym, a znacznie tańszym. Co myślicie o trolejbusach?

Piotr Derlukiewicz
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
..., a moim zdaniem
Pokazuj od
najnowszych
  • wiadomośc dnia. .. PO nic tak dobrze nie wychodzi jak psucie wszystkiego. Nie dajmy szansy tym, którzy ją już mieli. Głosuję na Ruch PALIKOTA
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    palikotka(2011-08-29)
  • Kaszana jak to zwykle w Elblągu. Uciekać z tego miasta jak najszybciej.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2011-08-29)
  • tyle kasy poszło w błoto ciekawe czy bezpłatny dostęp do internetu też nie wypali widzę ze co do innych miast to elbląg sie cofa w nowinkach multimedialnych ine miasta już dawno majom takie usługi a u nas bieda i brak normalnej uczciwiej pracy
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    startrek1701(2011-08-29)
  • do palikotki napewno jak wejdzie ich 3 do rzadu to cos zmienia :)
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2011-08-29)
  • Zapowiadam bankructwo miasta i to w niedługim czasie.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2011-08-29)
  • Może za przykładem Wrocławia stworzyć miejsca skąd można wypożyczyć rower? Tego typu miejsca ma już Gdańsk, Kraków i wspomniany już wcześniej Wrocław, który zresztą był pierwszym miastem w którym te miejsca powstały. Jeśli Elbląg stawia na ekologię to rower jest najbardziej ekologicznym i tanim, środkiem transportu miejskiego :)
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    Generallo(2011-08-29)
  • Trolejbusy nie, to zły pomysł. Buspasy, po których jedzie autobur by nie tamował ruchu w mieście i przeniesienie linii autobusowych na obrzeża miasta, a w centrum tramwaj, to jest rozwiązanie na najbliższe lata. Bo teraz w środku miasta dublują się autobusy i tramwaje jeżdząc "stadami"a po obrzeżach nic.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    Kalafior(2011-08-29)
  • odnośnie oparkometrowania centrum miasta, proponuję wszystkim mieszkańcom Elbląga zapamiętać nazwiska radnych, którzy za tym pomysłem zagłosowali i nigdy więcej na żadne z tych nazwisk nie oddać głosu w żadnych wyborach! Skąd niby emeryt z dochodem 600 zł ma wziąć 5 stów na zapłatę za miejsce pod własnym blokiem - za pół roku? Hańba!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2011-08-29)
  • Spokojnie Sjaelso wycofuje się z Polski, nie z Elbląga. Bo przecież Elbląg to Polska B
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    libed ARh(-)(2011-08-29)
  • Bój się Boga Panie Derlukiewicz, jakie trolejbusy?! To dopiero jest księżycowy pomysł!!! Pociągnięcie nowej trakcji i zakup wozów to dopiero będzie koszt:-P A przebudowa Grota-Roweckiego nie była chybionym pomysłem bo wpisywała się idealnie w rozbudowę 12 Lutego. Trza umieć widzieć sprawy w szerszym kontekście a nie paplać za POwcami.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    JesusAlvaro(2011-08-29)
  • Jestem przekonany, ze tylko metro do Gdańska oraz budowa Kosmodromu na Modrzewinie może poprawić stopę życiowa nas mieszkańców! Warto również przypomnieć sobie, który to przemądrzały i butny filozof bankrut polityczny zafundował nam te tramwaje, które doprowadziły do chaosu komunikacyjnego i odchudziły budżet miasta!?Czy grozi nam bankructwo dowiemy zapewne się po wyborach parlamentarnych!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    wu-du(2011-08-29)
  • Trolejbusy to strata pieniędzy. I tak stoją w korkach. Przyszłość to tramwaje !!!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2011-08-29)
Reklama