Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Wtorek 21-11-2017, imieniny Janusza, Konrada
 
Rek

UWAGA!

Zamknij Zamknij
Rek
Rek
Telefon portElu Halo, tu portEl
512 918 555

Wiadomości

Na osiedlu

Gospodarka

Społeczeństwo

Kultura

Sport

Na uczelniach

Zbrodnia i kara

Prasówka

Jej portEl

Kina i teatr

Konkursy

Dawny Elbląg

Poradnik

Hit czy kit?

Po godzinach

Fotoreportel

Czekamy tygodnie czy miesiące na pierwsze złamania ? Czekamy tygodnie czy miesiące na pierwsze złamania ?

Teraz ja - A do Suchacza pojedźmy drezyną...

Elbląg, Teraz ja - A do Suchacza pojedźmy drezyną...

Dwa lata temu napisałem na łamach PortElu na temat możliwości wykorzystania atrakcji turystycznej, jaką niewątpliwie jest rdzewiejąca od lat linia kolei nadzalewowej od Elbląga, co najmniej do Suchacza. Nie wspomnę o walącym się dworcu PKP Elbląg-Zdrój i rdzewiejącym moście „Europejskim”, wizytówce miasta...

Napisałem wówczas o możliwości wykorzystania torów PKP do podróży drezynami, jak to jest powszechnie stosowane w innych krajach Unii, gdy kolej zakończyła swój żywot... Podjąłem nawet prywatne negocjacje z dyrekcją PKP w Olsztynie na temat możliwości wykorzystania tych „martwych” torów. Wyrażono zainteresowanie, ale gdy okazało się, że tu nie chodzi o wykorzystanie towarowe (np. Szwedzi wynajęli III Rzeszy tory do ekspansji na Norwegię, czego wstydzą się do dzisiaj), to nie wyrażono opinii na temat mojej propozycji. Nie miałem chyba siły przebicia.
     W tej sytuacji pomyślałem, aby temat „odkurzyć”. Władze miasta, jakiekolwiek są czy będą, zawsze będą musiały planować, jak uatrakcyjnić Elbląg turystycznie. Poza Kanałem Elbląskim, starówką, Górą Chrobrego, statkami do Krynicy Morskiej, mamy, w mojej ocenie, niezłą atrakcję – nieczynne tory kolei nadzalewowej. Nie bądźmy naiwni, że ruszą tymi torami pociągi z turystami. Czasy, gdy jeździło się gremialnie pociągiem na plażę do Suchacza czy Kamionka Wielkiego, minęły bezpowrotnie. Wszyscy mają samochody... chyba, że ktoś stracił prawo jazdy z przyczyn powszechnie znanych...
     Natomiast przejażdżka drezyną, taką, jaką prezentuję na zdjęciu, może być super atrakcją. W Niemczech w sezonie trzeba zamawiać terminy takiej przejażdżki. Prywatne zainwestowanie w takie przedsięwzięcie w Polsce jest trudne do realizacji, nie tylko ze względu na koszty, ale i bariery urzędowe. Natomiast dla Urzędu Miasta to będzie promil w kosztach realizacji programu atrakcji elbląskich, zaś dochody powinny pokryć koszty. Na pewno PKP Olsztyn, za wstawiennictwem Pana Marszałka Protasa, nie odmówi Urzędowi Miasta w Elblągu wsparcia w tym temacie. Drezyny wykonać mogłyby elbląskie firmy (mogę udostępnić zdjęcia drezyn i nazwę firmy, która to w Niemczech wykonuje).
     Sam jechałem takim „wynalazkiem” 15 kilometrów... i było super.
     

Elbingerer
Liczba publikacji: 139
W tym miesiącu: 0
Ocena Głosów Komentarzy
4.8 8 32

..., a moim zdaniem
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
  • Fajna sprawa. .juz bym zamawial gdyby byla mozliwosc
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    12 0
    (2013-10-14)
  • nie trzeba szukac w niemczech, w RP jest duzo stowarzyszen tore sie zajmuja takim czms : np Grodziska kolej drezynowa. Wystarzcy popatrzec w necie. Chłopaki jezdza po całej polsce i organizuja takie przejazdy. Tu nawet tak do konca nie chodzi kase, bardziej o znalezienie osob, ktore chca sie zaangazowac. ..
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    9 0
    zamiejscowy(2013-10-14)
  • kilka lat temu jezdzilem drezyna w poblizu kolbud. to rzut beretem od elblaga.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    9 0
    (2013-10-14)
  • co za pierdoły. to jest miejsce i czas na to by pociągi do Braniewa jeżdziły. pomyślcie o tych ludziach niemal odcietych od świata w związku z nieustającymi remontami dróg. o turystach nawet nie wspominam
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    14 4
    (2013-10-14)
  • zastanawiam się dlaczego nieczynna kolej nadzalewowa rodzi w elbląskich durnych głowach tyle egzotycznych, mało potrzebnych pomysłów, odnośnie jej zagospodarowania a jedynie słuszna koncepcja aby na nasypie kolejowym po zdemontowaniu szyn zrobić drogę dla rowerów ma raczej mało zwolenników w kręgach osób zarówno reprezentujących władze regionu jak również tych którzy chcieli by rządzić z tylnego siedzenia. Hero.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    2 16
    (2013-10-14)
  • Przecież to jest chore że w regionie gdzie jest tyle rowerzystów, grupy rowerzystów odbywają wycieczki na trasie Elbląg Frombork po szosie samochodowej z radiowozem policyjnym na początku i końcu grupy albo jadą pojedynczo narażając życie i powodując irytację wśród kierowców pojazdów z silnikiem. Hero.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    5 10
    (2013-10-14)
  • kilka lat temu było słychać o Związku Gmin Nadzalewowych, budującym za unijne pieniądze ścieżki rowerowe - czasami korzystam z roweru ale jakoś nie zdarzyło mi się pedałować po ścieżce wybudowanej przez ten Związek - jeżeli ktoś może wskazać mi taką ścieżkę to będę wdzięczny. Hero.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    3 2
    (2013-10-14)
  • Hero !!!! Nie jesteś tutaj od wczoraj i wiedziałeś dokładnie jak droga do podgrodzia będzie wyglądała w momencie kiedy pierwsze wzmianki wypływały na różnych portelach - czemu wtedy nie działałeś i nie prostowałeś, że powinny być kategorycznie ścieżki rowerowe zrobione jednocześnie wraz z modernizacją - Rowery to żadna turystyka w kontekście - przyjeżdżających turystów - a po górce szynowej to będzie atrakcja tylko dla miejscowych. Nikt ci z Wawy nie przyjedzie aby bujnąć się rowerem wśród komarów, owocówek, szerszeni i kleszczów - bo tak te tory bagnisto- szuwarówo- zalewowo lecą. Jedynym wyjściem to oddanie tych torów na trasie Elbląg - Braniewo w prywatne ręce.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    4 0
    (2013-10-14)
  • drezyna dwu wagonowa mialaby lepsza moc. jedna ciagnie druga pcha. obie moglyby hamowac i najlepiej jakby ktors miala daszek
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    5 0
    popieram(2013-10-14)
  • taka drezyna to fajna silownia
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    5 0
    choleryk(2013-10-14)
  • Kazdy kto chcialby sie przejechac bez napędzania to jak w busie musialby przed wejsciem nabyc bilecik za symboliczne 50 groszy (cena od stacji do stacji). Bilet wydawany w starym stylu kartonowy, z nadrukiem i z odciskiem datowniaka. Na drezynie bylyby dziurkowane te bilety przed startem do nastepnego przystanku (moglyby byc roznego typu waznosci -w tym wielkokrotnego użytku). Wtedy moze ten pomysl jako nonprofit dostalby pozwolenie. Zbiorki pokrywalyby tylko koszt przygotowania uiejscowienia drezyny na torach i pozniej znow przechowania.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    5 0
    konkuren(2013-10-14)
  • super projekt, z czasem moglby sie rozwijac
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    6 1
    kolejarz(2013-10-14)
Reklama