Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Sobota 24-02-2018, imieniny Bogusza, Macieja
 
Rek

UWAGA!

Rek
Telefon portElu Halo, tu portEl
512 918 555

Studniówki

Wiadomości

Na osiedlu

Społeczeństwo

Gospodarka

Sport

Kultura

Na uczelniach

Zbrodnia i kara

Prasówka

Jej portEl

Kina i teatr

Konkursy

Dawny Elbląg

Poradnik

Hit czy kit?

Po godzinach

Fotoreportel

Elbląskie ptaki Elbląskie ptaki

Teraz ja - A gdyby jednak się udało...

 
Elbląg, Teraz ja - A gdyby jednak się udało... fot. nadesłane przez Czytelnika (źródło: trójmiasto.pl)
Rek

Dziś chyba nikt nie wierzy, że sprawa przekopu Mierzei Wiślanej nabierze jakiegokolwiek tempa, a ci którzy o niego walczą sami już chyba stracili nadzieję na pozytywny finał. A gdyby jednak się udało? Co wtedy? Jakie realne profity miałby Elbląg?

Oprócz szeroko opisywanych już wcześniej możliwości transportowych, które w tak płytkim porcie nie znalazłyby raczej odzwierciedlenia, pozostaje turystyka. Spójrzmy prawdzie w oczy, bez turystyki Elbląg chyba nigdy nie odbije się od dna gospodarczego. Wiele mówiło się o otworzeniu, przez przekop, drogi dla zagranicznych jachtów. To w gruncie rzeczy polepszyłoby ruch turystyczny, ponieważ planowana jeszcze za czasów pana Słoniny marina przy bulwarze, byłaby nie lada kąskiem dla naszych i zagranicznych sterników, szyprów i kapitanów ale także również dla wszystkich innych ludzi zwiedzających miasto. Kto był chociaż raz w Gdańsku albo Wrocławiu, ten wie o czym mówię. Podejrzewam, że marina jest nadal w planach, pytanie tylko kiedy powstanie?
     Ja chciałbym przedstawić koncepcję o wiele dalej idącą niż tylko ruch małych jachtów jako potencjalne możliwości po przekopie. Chodzi o uruchomienie sezonowego połączenia promowo – pasażerskiego w relacji Elbląg – Krynica Morska – Hel przez nieistniejącą jeszcze śluzę w Skowronkach. Skąd ten pomysł? Jeśli ktoś próbował przejechać w sezonie z Warszawy na półwysep Helski albo Mierzeję Wiślaną, ten wie, że bez stania w wielokilometrowej kolumnie aut, w upale się nie obejdzie. Dlaczego więc nie dać ludziom alternatywy, połączenia promowego (2-3 godziny przelotu), gdzie można wypocząć po trudach drogi z południa Polski, skrócić czas podróży, zjeść obiad na burcie, a przy okazji zwiedzić zabytkowe miasto jeśli jest jeszcze chwila do wyjścia w morze? A może warto zostać w Elblągu na dłużej? Barwne ulotki promujące miasto na terminalu przed odprawą to żaden problem.
     Ktoś może zapytać: „a dlaczego nie stworzyć terminalu w centrum miasta?”. Po pierwsze, most Unii Europejskiej i równoległy do niego kolejowy skutecznie utrudniają przejście statków dalej w górę rzeki statkom o morskich gabarytach (duży Air Draft), po drugie terminal między browarem i mostem UE już istnieje, a po trzecie z logistycznego punktu widzenia, z obwodnicy najłatwiej dostać się na nabrzeże przy browarze. Oczywiście drogowe znaki pionowe ustawione na obwodnicy musiałyby na bieżąco informować o odbywających się odprawach i ilości dostępnych miejsc na burcie.

 


     Położenie geograficzne Elbląga jest w moich planach wręcz z bajki, a podjęte przez poprzedniego prezydenta działania reaktywizacji portu dodają dodatkowego atutu. Droga z węzła Elbląg zachód bezpośrednio do portu również bardzo tu pasuje. Jeśli popatrzymy na mapę, widać na pierwszy rzut oka że Elbląg jest położony pomiędzy Warszawą i Helem. Jestem przedsiębiorcą, pochodzę z Elbląga i jestem wiernym czytelnikiem portEu. Przez wiele lat byłem oficerem na statkach morskich. Oprócz nakładów finansowych, dysponuję szeroko rozumianym „know how” i chciałbym właśnie w Elblągu ulokować swoje środki. Statek nie jest problemem. Małe promy, zabierające około 30 aut i 150 pasażerów nie mają zanurzenia większego niż 3m. Przykładem może być niedawno wybudowany przez stocznię Remontowa Shipbuilding statek VENGSØY. Dwustronny prom pasażersko - samochodowy typu ro-ro nosi nazwę jednej z wysp leżących w północnej części Norwegii i przeznaczony jest do obsługi publicznego transportu wodnego. Jednorazowo na pokład może zabierać 21 samochodów osobowych i 147 pasażerów. Prom obsługiwany jest przez trzyosobową załogę.
     Statek o długości 40,6 m z konwencjonalnym napędem o mocy 900 kW osiąga prędkość 12 węzłów. Statek zbudowany został według projektu norweskiego biura Nordnorsk Skipskonsul AS, współpracującego z Remontowa Marine Design & Consulting sp. z o.o zgodnie z wymaganiami Norwegian Maritime Directorates (NMD) i Det Norske Veritas (DNV).
     Czy nie takiej turystycznej atrakcji szuka Elbląg? Byłby to moim zdaniem produkt unikalny w skali kraju i zarazem jego wizytówka. Czekam na komentarze ze strony elbląskich internautów.

Paweł Milanowski
Liczba publikacji: 1
W tym miesiącu: 0
Ocena Głosów Komentarzy
3.4 12 29

..., a moim zdaniem
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
..., a moim zdaniem
Pokazuj od
najnowszych
  • PO-wcy i PSL zapamiętajcie wasze rządzenie skończy się i nie wy przekopiecie to inni obiecali i to zrobią tylko dlaczego tracimy na tym my Elblążanie. Ile miejsc pracy by powstało, ilu inwestorów by budowało firmy w Elblągu już od tylu lat. SKANDAL jedyne słowo.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2012-06-26)
  • Pomysł ciekawy tylko jak uzmysłowić durnym warszawiakom że tędy da się "dojechać" na Hel skoro oni nawet używając GPSa skręcają do naszego pod elbląskiego Władysławowa. ..
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    Moscow(2012-06-26)
  • Inwestorzy czekają cierpliwie na konkretne decyzje cóż rządzący maja tylko jedne słowo OBIETNICE. PRECZ Z WAMI NIEUDACZNIKAMI. POLITYCY????
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2012-06-26)
  • Póki beton polityczny nieudolnie "rządzi" tym krajem a lole lolsztyńskie grabią dotacje na Elbląg i okolice - nic z tego nie będzie.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    Kalkulator(2012-06-26)
  • Dajcie już spokój z tym przekopem i turystyką. Grecja jest trochę ciekawsza od Elbląga i jakoś im to nie pomogło. Liczy się przemysł i produkcja a nie jakieś bzdury o turystyce. 100.000 ludzi w mieście w turystyce nie zatrudnicie nawet gdyby nam tu krzyżacy piramidy wybudowali. A co do żeglugi. .. .weź w końcu jeden z drugim mapę do ręki i STFU!!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    heniek3d(2012-06-26)
  • ludzie w tym mieście powstawały nawet szkoły, które kształciły przyszłą kadrę "ELBLĄSKIEGO PORTU" licea zawodowe. .. .i co???? ktoś z tych ludzi znalazł pracę w porcie ??? hahah jasne, że nie bo to miasto układów. .. .dorobili się tylko twórcy tych "szkół" bo brali kasę jako nauczyciele. .. . Turystyka i Elbląg. .. .sam Elbląg nic nie proponuje ciekawego. ..
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2012-06-26)
  • Bardzo ciekawy pomysł. Ryzykowny o tyle, że zależy od powodzenia zewnętrznych inwestycji. Ale całkiem innowacyjny i mający konkretny target. Pozdrawiam Autora.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2012-06-26)
  • Szkoda wodę w morzu brudzić i mącić po naszej stronie bałtyku. Ogródki sobie przekopcie, matołki.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    hihi, a sobie gadajcie(2012-06-26)
  • zadnego przekopu nie bedzie i nie ma prawa byc - zaden zagrzybiony elbag nie bedzie decydowal o przekopie w woj. pomorskim--->kaapulte se zbudujcie i sie katapultujcie na baltyk jak wam za daleko
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2012-06-26)
  • Olsztyńskie myślenie! Elbląg najpierwbył grodem obronnym zakonu NMP, następnie miastem handlowym należącym do Hanzy, osatnio w XX w. był miastem PRZEMYSŁOWYM, obecnie pod władzą Olsztyna Elbląg ma być miastem turystycznym! Przemysł został już zniszczony a największym pracodawcą w mieście jest prawdopodobnie szpital wojewódzki i policja, więc nie pozostaje nic innego jak kontynuować politykę Olsztyna. Aby Elbląg był atrakcją turystyczną należałoby podejść do sprawy poważnie a nie "z partyzanta" Proponuję zrobić inwentaryzację ewentualnych atrakcjit urystycznych w mieście i okolicach, następnie objąć je ochroną (znaczna część jest obecnie niszczona przez czas i ludzi), zadbać, odnowić, wyeksponować, stworzyć infrastrukturę wokól nich, dopiero na końcu tworzyć nowe atrakcje turystyczne. Elbląg nie może bazować na nowym-starym mieście gdzie niema nawet TOI TOIek, przecież turyści poza podziwianiem i konsumcją także wydalają, a jak to wpływa na zwiedzanie i pamięć o miejscu wie każdy kto spotkał się z tym problemem.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    RAMPer(2012-06-26)
  • bardzo mądry artykół najwyższa pora wziąść sie do pracy tyle lat to trwa przekop juz powinien istnieć bo na razie to tylko gadka i trzymanie palca u ruskich w, ,, ,przekop to krew do zozruszania tego regionu skandynawowie sa zaiteresowani cumowaniem jachtów na zimę w końcu region orzyłby tylko ciemnota ludzka nie dopuszcza do inwestycji
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    areszcie ktos mysli przyszłosc(2012-06-26)
  • U nas tylko szukaja jakie logo wybrać wiatraków nie dadzą postawić ciemnogród aż ruskie sie smieją moznaby było budować stocznie chociazby jachtowe te miasto by ożyło jak przed wiekami
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2012-06-26)
Reklama