Jak wiemy, od jakiegoś czasu w pojazdach komunikacji miejskiej możemy zakupić bilety godzinne, zarówno ulgowe, jak i normalne. Bilet jest ważny przez godzinę od momentu zakupu.
Zaintrygowany tym tematem postanowiłem napisać wiadomość do Zarządu Komunikacji Miejskiej. Chciałem się dowiedzieć, co się dzieje w momencie, kiedy przesiądziemy się do innego pojazdu przed upływem godziny od zakupu biletu, a nasza podróż będzie przekraczała ważność czasową biletu.
Odpowiedź otrzymałem następującą:
„Bilet godzinny jest biletem czasowym, czyli ważność tego biletu wygasa po 1 godzinie od zakupu (zgodnie z Załącznikiem nr 1 do Uchwały nr XXIV/674/2013 Rady Miejskiej w Elblągu).
Umowę przewozu pasażer zawiera w momencie zajęcia miejsca w pojeździe i przez posiadanie ważnego dokumentu przewozu. W związku z powyższym w opisanym przez Pana przypadku kontynuacja podróży wiązałaby się z możliwością nałożenia opłaty dodatkowej. Byłaby ona nałożona zasadnie.
Dopuszcza się uznanie reklamacji w tym zakresie w przypadku potwierdzonego nierealizowania przez pojazd, w którym znajduje się pasażer, zaplanowanego rozkładu jazdy (np w wyniku awarii pojazdu czy spóźnienia spowodowanego utrudnieniami w ruchu).”
Jaki z tego wniosek? Należy pamiętać, że bilet jest ważny tylko przez godzinę od momentu zakupu. Czy jest to dobre rozwiązanie ? Według mnie nie, ponieważ jeżeli pasażer wsiądzie do pojazdu przed upływem godziny, powinien mieć możliwość kontynuowania jazdy bez konieczności zakupu dodatkowego biletu.
Odpowiedź otrzymałem następującą:
„Bilet godzinny jest biletem czasowym, czyli ważność tego biletu wygasa po 1 godzinie od zakupu (zgodnie z Załącznikiem nr 1 do Uchwały nr XXIV/674/2013 Rady Miejskiej w Elblągu).
Umowę przewozu pasażer zawiera w momencie zajęcia miejsca w pojeździe i przez posiadanie ważnego dokumentu przewozu. W związku z powyższym w opisanym przez Pana przypadku kontynuacja podróży wiązałaby się z możliwością nałożenia opłaty dodatkowej. Byłaby ona nałożona zasadnie.
Dopuszcza się uznanie reklamacji w tym zakresie w przypadku potwierdzonego nierealizowania przez pojazd, w którym znajduje się pasażer, zaplanowanego rozkładu jazdy (np w wyniku awarii pojazdu czy spóźnienia spowodowanego utrudnieniami w ruchu).”
Jaki z tego wniosek? Należy pamiętać, że bilet jest ważny tylko przez godzinę od momentu zakupu. Czy jest to dobre rozwiązanie ? Według mnie nie, ponieważ jeżeli pasażer wsiądzie do pojazdu przed upływem godziny, powinien mieć możliwość kontynuowania jazdy bez konieczności zakupu dodatkowego biletu.