Sobota 17-11-2018, imieniny Elżbiety, Samueli
 
Rek

UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później
Zamknij Zamknij
Reklama w Elblągu
Rek
Rek
Telefon portElu Halo, tu portEl
512 918 555

Wiadomości

Sport

Gospodarka

Na osiedlu

Społeczeństwo

Na uczelniach

Kultura

Zbrodnia i kara

Dawny Elbląg

Jej portEl

Kina i teatr

Konkursy

Prasówka

Poradnik

Hit czy kit?

Po godzinach

Fotoreportel

Mistrz Parkowania Mistrz Parkowania

Boeing nad Elblągiem

Elbląg, Boeing nad Elblągiem Dziś na lotnisku Aeroklubu Elbląskiego są dwa krzyżujące się, trawiaste pasy startowe (fot. arch. portel)
Rek

Elbląskie lotnisko może zostać rozbudowane tak, że mogłyby na nim lądować nawet niektóre modele Boeinga 737 – w każdym razie nie ma przeszkód technicznych rozbudowy. Pytanie, czy w mieście takim jak Elbląg samoloty miałyby po co lądować. To pytanie o zasadność ekonomiczną zakresu rozbudowy.

W miniony piątek (7 maja) Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Elblągu oraz Aeroklub Elbląski zorganizowały II Elbląskie Biennale Lotnicze – konferencję zatytułowaną „Lotnictwo – przeszłość, teraźniejszość, perspektywy – nowe rozwiązania”. O perspektywach rozwoju elbląskiego lotniska mówił na niej Tomasz Płocke z PWSZ.
     Dziś na lotnisku Aeroklubu Elbląskiego są dwa krzyżujące się, trawiaste pasy startowe. Wykorzystywany jest tylko jeden pas, drugi jest nieczynny, ze względu na podmakanie gruntu.
     Punktem odniesienia analizy Tomasza Płocke był obowiązujący plan miejscowy zagospodarowania terenu lotniska i sąsiednich i plany te są korzystne dla rozwoju lotniska. Nawet planowana budowa dużego kompleksu handlowego „Siódemka” nie będzie przeszkadzała w rozbudowie.
     Tomasz Płocke stwierdził, że jest tam dość miejsca na realizację jednej z dwóch koncepcji: budowy dwóch równoległych pasów trawiastych bądź pasa trawiastego dla samolotów sportowych i pasa betonowego o długości 1200 m z oświetleniem nocnym dla lotów biznesowych, lotów cargo, ewentualnie dla połączeń pasażerskich, także na budowę obiektów obsługujących ruch lotniczy.
– Czy będzie taka potrzeba, czy jest ekonomiczny sens rozbudowy lotniska w Elblągu, to są kwestie, których nie analizowaliśmy, pokazaliśmy po prostu, że tak można – stwierdził Tomasz Płocke.
     Ta druga, śmielsza koncepcja zakłada budowę pasa trawiastego o długości 1000 m (obecny ma 600 m) i szerokości 100 m oraz równoległego do niego pasa betonowego o długości 1200 m (plus 100-metrowe stopwaye z obu stron) i szerokości 30 m. Planowana odległość między pasami – 150 m – pozwalałaby na wykonywanie operacji lotniczych równocześnie.
     Czy to wystarczy? Na potwierdzenie, że tak Tomasz Płocke przedstawił przykłady funkcjonujących już, niedużych lotnisk w Polsce i Europie, w miastach podobnej wielkości. Podobne lotnisko działa w Rzeszowie, latają stąd regularnie samoloty do Warszawy. Rzeszów jest jedynym miastem w Polsce, które ma port lotniczy budowany od podstaw, reszta, np. Zielona Góra czy Koszalin, to lotniska powojskowe. Płocke zaprezentował także słuchaczom podobnej wielkości lotniska w Czechach, na Słowacji, w Niemczech i Danii.
     Plusem elbląskiego lotniska jest położenie w obrębie miasta, wiele innych tej wielkości jest znacznie od miast oddalonych, nawet kilkanaście kilometrów.
     Jakich samolotów moglibyśmy się w Elblągu spodziewać? Nawet ATR-ów 42 zabierających na pokład ponad 40 pasażerów. Ale nie tylko. Tomasz Płocke podkreślił, że obecnie producenci samolotów rozwijają konstrukcje krótkiego startu i lądowania. Nawet Boeing pracuje nad modelem 737 przystosowanym do startu i lądowania na pasach 1000-metrowych.
     Podsumowując, mocne strony projektu rozbudowy elbląskiego lotniska są następujące: betonowy, oświetlony pas startowy daje możliwość całorocznego i praktycznie całodobowego wykorzystania lotniska; skraca strat i lądowanie, więc samoloty szybciej osiągają wysoki pułap, przez to są mniej uciążliwe dla środowiska i elblążan; daje możliwości ruchu pasażerskiego, lotów cargo, biznesowych i sanitarnych. Ograniczeniem może być ekonomia, tzn. czy lotnisko jest w stanie na siebie zarobić lub funkcjonować przy niewielkich dopłatach, np. z Urzędu Marszałkowskiego.
     Jak by nie było, władze Elbląga i gospodarza lotniska – Aeroklubu Elbląskiego są chyba świadome, że coś z elbląskim lotniskiem trzeba zrobić.
     
Piotr Derlukiewicz
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
..., a moim zdaniem
Pokazuj od
najnowszych
  • za drogi mogli byscie sie zabrac
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    ogr(2010-05-12)
  • fajnie by było, zamiast tluc sie na lotnisko do innych miast autem, mozna by było tam poleciec taksówka powietrzna
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    jestem za(2010-05-12)
  • dziury łatać w drogach po cholerę nam takie lotnisko
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2010-05-12)
  • dziury na drogach łatac bedziemy wiecznie, a w powietrzu dziur nie bedzie, widze w tym ekonomike
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    oollaa(2010-05-12)
  • a wiadomo już kto wygra przetarg na budowę ?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    kielnia(2010-05-12)
  • Po co te bujanie w obłokach i oszukiwanie Elblążan? już klamka zapadła co do lotniska. Lotnisko w Szymanach się liczy a nasze to władze wojewódzkie mają w d. .. e. jak cały Elbląg. Samoloty z Elbląga poznikały jak wiele innych rzeczy, politycy Elbląscy siedzą cicho jak myszki pod miotłą i nic nie robią by miasta nie rozkradano. Boją się tych buraków mazurskich. Zainteresowanych losami lotniska polecam wywiad w telewizji Vektra Elbląg.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    meloman(2010-05-12)
  • Interesują nas nowe miejsca pracy dla mieszkańców Elbląga, jeżeli ta inwestycja się z tym wiąże to czemu nie. A tak przy okazji - co z parkiem wodnym w Elblągu, Ostróda już ma.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2010-05-12)
  • mieszkam k/lotniska i dziwi mnie że wszystkie samoloty startujące przelatują bardzo nisko nad domkami, czyniąc potężny hałas i niebezpieczeństwo zamieszkałych- to jest niezgodne z Ustawą ----- samoloty startujące należy kierować w innym kierunku ----- ludzie piszcie protesty w tej sprawie
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    maz(2010-05-12)
  • Elbląg to dziwne miasto, port / za miliony / do którego nic oprócz kajaku nie wpłynie i lotnisko / pewnie będzie kosztować jeszcze więcej /, na którym jak je zbudujemy nic nie wyląduje. Wszystko to się bierze chyba z jednego. Z głów które choć niby uczone, oleum nie mają. No chyba, że rzecz nie wynika z głupoty. .. ..
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    zulu gula(2010-05-12)
  • w tym mieście brakuje dobrych strategów, myślenia o przyszłości !
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2010-05-12)
  • mieliśmy nawet Batalion Budowy Lotnisk.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    PG(2010-05-12)
  • A po co lotnisko? Od razu budować kosmodrom. Będziemy pierwsi na Marsie. a co! Elbląg potrafi.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    f16(2010-05-12)
Reklama

To kupisz w pasażu portElu

Hosting WWW BIZNES
Konto poczty elektronicznej
Podpis elektroniczny zestaw na 1 rok
Domena .pl