Nowa droga ekspresowa wyglądać będzie podobnie do obwodnicy Elbląga. Składać się będzie z dwóch jezdni, z których każda będzie miała dwa pasy ruchu po 3,5 m szerokości, pobocze gruntowe szerokości 1,25 m i pas awaryjnego postoju szerokości 2,5 m.
Trasa nowej drogi będzie przeplatać się z trasą obecnej drogi krajowej nr 7. Patrząc od strony Elbląga, nowy odcinek zacznie się na wysokości stacji paliw Lotos tuż za węzłem Elbląg-Wschód (fot. niżej). Dalej nałoży się na starą trasę i z nieznacznymi odchyleniami prowadzić będzie w kierunku Janowa, przed którym odbije na zachód i będzie przebiegał wzdłuż istniejącej linii kolejowej. Nowa droga ominie Janów, Komorowo Żuławskie i Pilonę. W Nowej Pilonie, przecinając starą trasę, odbije lekko na zachód. Przed Bogaczewem natomiast na wysokości przejazdu kolejowego powstanie węzeł Bogaczewo, a trasa nowej drogi ominie Bogaczewo i Zielony Grąd od zachodu. Budowa odcinka zakończy się na wysokości miejscowości Rzeczna, około 1,5 km za zjazdem na Pasłęk (Zobacz mapki ).
Wykonawcą kontraktu jest konsorcjum pięciu firm: Eurovia Polska S.A. (lider konsorcjum) i Eurovia Verkehrsbau Union GmbH – (produkcja 50 proc. mas bitumicznych, wszystkie podbudowy, pobocza, bariery, ekrany akustyczne, prace wykończeniowe), Warbud S.A - (wykonanie obiektów inżynierskich), Ol-trans (wykonanie robót ziemnych oraz rozbiórki obiektów kubaturowych), Drogomex Sp. z o.o. (produkcja 50 proc. mas bitumicznych).
Obecna droga krajowa nr 7, której elementy nie będą pokrywać się z trasą nowo powstającej drogi ekspresowej, zostanie zawężona poprzez sfrezowanie nawierzchni istniejących poboczy utwardzonych na głębokości 10 cm. W ten sposób zostanie wykonana adaptacja istniejącego przekroju drogi nr 7 do parametrów projektowanego przekroju dróg klasy Z.
Budowa w liczbach:
Do budowy zostanie użytych około 1150 km kolumn DSM-d wzmacniających podłoże gruntowe drogi.
Ilość robót ziemnych szacowana jest na 1 500 000 m3 (wymiana gruntów, nasypy, wykopy).
Zostanie wybudowanych m.in. około 60 km barier ochronnych i około 2 km ekranów akustycznych.
Termin przekazania placu budowy – 5 listopada 2008 r.
Termin rozpoczęcia robót – 15 listopada 2008 r.
Termin rozpoczęcia pracy "pełną parą" – marzec 2009 r., oczywiście w miarę sprzyjających warunków pogodowych.
Termin zakończenia prac planowany jest na maj 2011 r.