Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Czwartek 23-11-2017, imieniny Klemensa, Adeli
 
Rek

UWAGA!

Rek
Telefon portElu Halo, tu portEl
512 918 555

Wiadomości

Na osiedlu

Gospodarka

Społeczeństwo

Kultura

Sport

Na uczelniach

Zbrodnia i kara

Prasówka

Jej portEl

Kina i teatr

Konkursy

Dawny Elbląg

Poradnik

Hit czy kit?

Po godzinach

Fotoreportel

11.11.2017 11.11.2017

Centrum Energetycznym z Radomia zajął się UOKiK

Elbląg, Centrum Energetycznym z Radomia zajął się UOKiK

Po skargach konsumentów, rzeczników praw konsumenckich, przedsiębiorców oraz Urzędu Regulacji Energetyki Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczęła postępowanie sprawdzające, czy spółka zawierająca umowy sprzedaży energii elektrycznej w czasie wizyt w domach konsumentów stosowała praktyki niezgodne z prawem.

O praktykach firmy, której przedstawiciele dotarli również do Elbląga, pisaliśmy w artykule „Chodzą po domach i naciągają na „tańszą” energię”. Wczoraj UOKiK poinformował o postępowaniu prowadzonym przeciwko Energetycznemu Centrum z Radomia, które zajmuje się sprzedażą energii elektrycznej poprzez akwizytorów bezpośrednio w domu konsumenta.
     
     Co bada UOKiK?
     
Wątpliwości UOKiK wzbudziły m.in. niektóre postanowienia znajdujące się w umowach. Z sygnałów napływających do UOKiK wynika m.in., że w przypadku zawarcia kontraktu ze spółką, konsument nie otrzymywał formularza oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Zgodnie z prawem konsumenci, którzy zawierają umowę dotyczącą dostarczania energii elektrycznej poza lokalem przedsiębiorcy, mają prawo do odstąpienia od niej w ciągu 10 dni. Obowiązkiem przedsiębiorcy jest poinformowanie o tym konsumenta i wręczenie mu formularza ułatwiającego złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy.
     Wątpliwości UOKiK wzbudziły również praktyki polegające na zastrzeganiu, w stosowanym przez Energetyczne Centrum wzorcu umownym, że w razie przekroczenia terminu uregulowania należności za usługi, spółka może obciążyć konsumenta szeregiem opłat np. 30 zł za wysłanie wezwania do zapłaty. Urząd zbada, czy stosowana przez spółkę klauzula jest tożsama z niedozwolonymi postanowieniami uprawniającymi przedsiębiorców do pobierania od konsumentów dodatkowych opłat w razie opóźnień w regulowaniu należności.
     W przypadku stwierdzenia stosowania niezgodnych z prawem praktyk, na firmę może zostać nałożona kara finansowa w wysokości do 10 proc. przychodu osiągniętego w roku poprzedzającym wydanie decyzji.
     
     Odpowiedź rzecznika UOKiK
     
Do sprawy praktyk Centrum Energetycznego z Radomia odniósł się rzecznik prasowy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Małgorzata Cieloch, która w odpowiedzi na zapytanie od naszej Redakcji, napisała:
     
     Od stycznia tego roku Urząd prowadzi postępowanie wyjaśniające, w ramach którego bada treść i sposób zawierania umów z konsumentami przez spółkę Energetyczne Centrum z Radomia. Skargi na Energetyczne Centrum skierowali do UOKiK rzecznicy konsumentów, przedsiębiorcy, Urząd Regulacji Energetyki oraz konsumenci. W sumie wpłynęło do nas około stu zawiadomień. Dotyczyły one m.in. wprowadzania w błąd przez przedstawicieli handlowych spółki oraz niedozwolonych postanowień we wzorcach umownych.
     Konsumenci, którzy zostali wprowadzeni w błąd, mogą dochodzić swoich praw na drodze sądowej. Warto także skontaktować się z rzecznikami konsumentów, którzy pomagają w rozwiązaniu sporów indywidualnych.
     
     Osoby, które zawarły podobne umowy, a chcą z nich zrezygnować i mają problem z ich rozwiązaniem, mogą skorzystać z pomocy miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów w Elblągu.
     Kontakt:
     Miejski Rzecznik Konsumentów, ul. Łączności 1, tel. 55 239 34 56
     Powiatowy Rzecznik Konsumentów, ul. Saperów 14a, tel. 55 239 49 27, e-mail: rzecznikkonsumentow@powiat.elblag.pl.

mk
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
..., a moim zdaniem
Pokazuj od
najnowszych
  • Problem polega na tym, że nawet jak im dowalą karę, to ludzie i tak zostaną z rachunkami. W dodatku z perspektywą rozwiązania umowy. .. w sądzie. J.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2012-05-11)
  • Jestem zła mama podpisała taka umowę wstąsneło mną jak zobaczyłam pakiet jaki jest w umowie (energia na zdrowie pakiet rozszerzony 84 zł i umowa podpisana na 5 lat) nie chcę żeby skasowali tego komentarza mogłabym napisac kilka ostrych słów! pakiet który nie jest do niczego potrzebny nam po pół roku jak obliczyła wynosi opłata tego pakietu 510 zł jak przychądza rachunki co pół roku! w mieszkaniu mamy wszystko na prąd kuchenka i grzejniki dlatego rachunki sa wysokie. Mama sugerując się tym jak przedstawił przedstawiciel że rachunki będa tańsze nie wspominając nic o pakietach(z tego co mi wiadomo mama tylko umowę podpisała i to wszystko) w umowie jest imię i nazwisko o raz nr tel tego przedstawiciela. Próbował tam się dodzwonić- nie ma takiego nr. kto wie czy imie i nazwisko tej osoby nie sa fałszywe!! nie ręczyłabym za siebie jak bym ich dorwała! tego nie popuszczę i będę dążyc do tego żeby ta umowę anulowali!!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    onaa(2012-05-11)
  • szybka reakcja, aż dziwno. Nie chcą konkurencji?????
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2012-05-11)
  • czy to się nie nadaje na pozew zbiorowy? na oszustwa też są paragrafy - czy prokurator z urzędu nie może się tym zająć?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2012-05-11)
  • Jest 10 dni na rozwiązanie umowy, i najlepiej wysłać do nich list polecony i z potwierdzeniem odbioru. Choć odpowiedz bardzo trudno od nich wyegzekwować; (. Zgadzam się, że tel ich przedstawicieli są głuche, sama też niemogłam się do niego dodzwonić i jeśli mogę już tylko podpowiedzieć pisałam polecony do energi, aby centrum w moim imieniu nierozwiązało umowy, napisalam im, ze rozwiązałam z nimi pełnomocnictwo.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2012-05-11)
  • Ci z centrum i energa to jedna banda, energa udostępnia dane swoich klientów bo niby jakim cudem ci naciągacze znają nasze rachunki.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    kilo waty(2012-05-11)
  • energa nie udostępnia danych. Przedstawiciele chodzą po domach i karzą sobie okazywac faktury std znaja rachunki. Poza tym każdy Operator systemu Dystrybucyjnego w tym przypadku Energa Operator m obowiazek podpisywania generalknych umow dystrybucji czyli takich ktore pozwalaja innym sprzedawcom spoza danej grupy kapitalowej korzystac z ich sieci do przesyłania energii swoim klientom. Dazy si w ten sposob do liberalizacji rynku ale jak widac zawsze znajdzie sie nie uczciwa konkurencja
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    zdzichooo(2012-05-11)
  • Jakoś firmą montującą dżwi, podszywającą się pod inne firmy nie potrafią sie zająć.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2012-05-12)
  • Uokik sie tym zajoł, pewnie na rodzine jakiegoś bez RADNEGO trafiło, niech sie zajmą firmą motntującą dżwi
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2012-05-12)
  • A Ty się ortografią zajmij.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2012-05-12)
  • jeśli chcesz, żeby zajęli się "tymi od drzwi" zgłoś się do miejskiego rzecznika konsumentów - bez zgłoszenia skąd mają wiedzieć o Twoich drzwiach?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2012-05-12)
  • jak zwykle Oni nic nie mogą, jak nasza policja
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2012-05-13)
Reklama