Po skargach konsumentów, rzeczników praw konsumenckich, przedsiębiorców oraz Urzędu Regulacji Energetyki Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczęła postępowanie sprawdzające, czy spółka zawierająca umowy sprzedaży energii elektrycznej w czasie wizyt w domach konsumentów stosowała praktyki niezgodne z prawem.
O praktykach firmy, której przedstawiciele dotarli również do Elbląga, pisaliśmy w artykule „Chodzą po domach i naciągają na „tańszą” energię”. Wczoraj UOKiK poinformował o postępowaniu prowadzonym przeciwko Energetycznemu Centrum z Radomia, które zajmuje się sprzedażą energii elektrycznej poprzez akwizytorów bezpośrednio w domu konsumenta.
Co bada UOKiK?
Wątpliwości UOKiK wzbudziły m.in. niektóre postanowienia znajdujące się w umowach. Z sygnałów napływających do UOKiK wynika m.in., że w przypadku zawarcia kontraktu ze spółką, konsument nie otrzymywał formularza oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Zgodnie z prawem konsumenci, którzy zawierają umowę dotyczącą dostarczania energii elektrycznej poza lokalem przedsiębiorcy, mają prawo do odstąpienia od niej w ciągu 10 dni. Obowiązkiem przedsiębiorcy jest poinformowanie o tym konsumenta i wręczenie mu formularza ułatwiającego złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy.
Wątpliwości UOKiK wzbudziły również praktyki polegające na zastrzeganiu, w stosowanym przez Energetyczne Centrum wzorcu umownym, że w razie przekroczenia terminu uregulowania należności za usługi, spółka może obciążyć konsumenta szeregiem opłat np. 30 zł za wysłanie wezwania do zapłaty. Urząd zbada, czy stosowana przez spółkę klauzula jest tożsama z niedozwolonymi postanowieniami uprawniającymi przedsiębiorców do pobierania od konsumentów dodatkowych opłat w razie opóźnień w regulowaniu należności.
W przypadku stwierdzenia stosowania niezgodnych z prawem praktyk, na firmę może zostać nałożona kara finansowa w wysokości do 10 proc. przychodu osiągniętego w roku poprzedzającym wydanie decyzji.
Odpowiedź rzecznika UOKiK
Do sprawy praktyk Centrum Energetycznego z Radomia odniósł się rzecznik prasowy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Małgorzata Cieloch, która w odpowiedzi na zapytanie od naszej Redakcji, napisała:
Od stycznia tego roku Urząd prowadzi postępowanie wyjaśniające, w ramach którego bada treść i sposób zawierania umów z konsumentami przez spółkę Energetyczne Centrum z Radomia. Skargi na Energetyczne Centrum skierowali do UOKiK rzecznicy konsumentów, przedsiębiorcy, Urząd Regulacji Energetyki oraz konsumenci. W sumie wpłynęło do nas około stu zawiadomień. Dotyczyły one m.in. wprowadzania w błąd przez przedstawicieli handlowych spółki oraz niedozwolonych postanowień we wzorcach umownych.
Konsumenci, którzy zostali wprowadzeni w błąd, mogą dochodzić swoich praw na drodze sądowej. Warto także skontaktować się z rzecznikami konsumentów, którzy pomagają w rozwiązaniu sporów indywidualnych.
Osoby, które zawarły podobne umowy, a chcą z nich zrezygnować i mają problem z ich rozwiązaniem, mogą skorzystać z pomocy miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów w Elblągu.
Kontakt:
Miejski Rzecznik Konsumentów, ul. Łączności 1, tel. 55 239 34 56
Powiatowy Rzecznik Konsumentów, ul. Saperów 14a, tel. 55 239 49 27, e-mail: rzecznikkonsumentow@powiat.elblag.pl.
Co bada UOKiK?
Wątpliwości UOKiK wzbudziły m.in. niektóre postanowienia znajdujące się w umowach. Z sygnałów napływających do UOKiK wynika m.in., że w przypadku zawarcia kontraktu ze spółką, konsument nie otrzymywał formularza oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Zgodnie z prawem konsumenci, którzy zawierają umowę dotyczącą dostarczania energii elektrycznej poza lokalem przedsiębiorcy, mają prawo do odstąpienia od niej w ciągu 10 dni. Obowiązkiem przedsiębiorcy jest poinformowanie o tym konsumenta i wręczenie mu formularza ułatwiającego złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy.
Wątpliwości UOKiK wzbudziły również praktyki polegające na zastrzeganiu, w stosowanym przez Energetyczne Centrum wzorcu umownym, że w razie przekroczenia terminu uregulowania należności za usługi, spółka może obciążyć konsumenta szeregiem opłat np. 30 zł za wysłanie wezwania do zapłaty. Urząd zbada, czy stosowana przez spółkę klauzula jest tożsama z niedozwolonymi postanowieniami uprawniającymi przedsiębiorców do pobierania od konsumentów dodatkowych opłat w razie opóźnień w regulowaniu należności.
W przypadku stwierdzenia stosowania niezgodnych z prawem praktyk, na firmę może zostać nałożona kara finansowa w wysokości do 10 proc. przychodu osiągniętego w roku poprzedzającym wydanie decyzji.
Odpowiedź rzecznika UOKiK
Do sprawy praktyk Centrum Energetycznego z Radomia odniósł się rzecznik prasowy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Małgorzata Cieloch, która w odpowiedzi na zapytanie od naszej Redakcji, napisała:
Od stycznia tego roku Urząd prowadzi postępowanie wyjaśniające, w ramach którego bada treść i sposób zawierania umów z konsumentami przez spółkę Energetyczne Centrum z Radomia. Skargi na Energetyczne Centrum skierowali do UOKiK rzecznicy konsumentów, przedsiębiorcy, Urząd Regulacji Energetyki oraz konsumenci. W sumie wpłynęło do nas około stu zawiadomień. Dotyczyły one m.in. wprowadzania w błąd przez przedstawicieli handlowych spółki oraz niedozwolonych postanowień we wzorcach umownych.
Konsumenci, którzy zostali wprowadzeni w błąd, mogą dochodzić swoich praw na drodze sądowej. Warto także skontaktować się z rzecznikami konsumentów, którzy pomagają w rozwiązaniu sporów indywidualnych.
Osoby, które zawarły podobne umowy, a chcą z nich zrezygnować i mają problem z ich rozwiązaniem, mogą skorzystać z pomocy miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów w Elblągu.
Kontakt:
Miejski Rzecznik Konsumentów, ul. Łączności 1, tel. 55 239 34 56
Powiatowy Rzecznik Konsumentów, ul. Saperów 14a, tel. 55 239 49 27, e-mail: rzecznikkonsumentow@powiat.elblag.pl.
mk