Odnowienie europejskich dróg wodnych zakłada włączenie w istniejący już system południowo-wschodniej części regionu Morza Bałtyckiego. Problemem jest techniczna degradacja polskiej części drogi wodnej Berlin - Kaliningrad. Jednym z realizowanych w polskiej części wodnego szlaku E 70 projektów jest „Wykorzystanie Śródlądowych Dróg Wodnych dla Rozwoju Regionalnego”.
W sobotę 5 sierpnia w Kątach Rybackich przedstawiciele sześciu województw podpisali memoriał w sprawie ratyfikacji przez rząd Polski „Europejskiej Konwencji AGN”. Konwencja dotyczy głównych europejskich szlaków wodnych o międzynarodowym znaczeniu w transporcie śródlądowym. Do tych szlaków na terenie Polski zalicza się trzy drogi wodne. Jedną z nich jest droga o symbolu E 70 z Niemiec do obwodu kaliningradzkiego przez Wartę, Noteć, Wisłę i Zalew Wiślany.
- Podstawowym problemem udrożnienia tego szlaku wodnego jest degradacja techniczna odcinków na rzece Wiśle - mówi Jerzy Wcisła, koordynator akcji „Zalew niewykorzystanych szans”. - Niestety, poprzez nierozsądne decyzje inwestycyjne pogłębiano problem udrożnienia szlaków wodnych w naszym najbliższym rejonie. W sobotę podpisano bardzo potrzebny memoriał, a równocześnie uroczyście otwarto most zawalidrogę wodną na Szkarpawie w miejscowości Drewnica. My nie składamy broni w sprawie tego mostu i nadal będziemy walczyć o podanie do publicznej wiadomości sprawców zaniedbań przy podejmowaniu decyzji o jego budowie, niezgodnej z obowiązującym prawem. W ocenie naukowców obszar Zalewu Wiślanego wraz z deltą Wisły ma najlepsze perspektywy rozwojowe. Nie możemy tego zaniedbać. Zrównoważony rozwój i lepsza integracja terytorialna wymaga międzynarodowej współpracy w wykorzystaniu śródlądowych dróg wodnych dla rozwoju regionalnego. W realizacji tego projektu uczestniczy 21 partnerów z Polski, Niemiec, Litwy i Rosji.
- Podstawowym problemem udrożnienia tego szlaku wodnego jest degradacja techniczna odcinków na rzece Wiśle - mówi Jerzy Wcisła, koordynator akcji „Zalew niewykorzystanych szans”. - Niestety, poprzez nierozsądne decyzje inwestycyjne pogłębiano problem udrożnienia szlaków wodnych w naszym najbliższym rejonie. W sobotę podpisano bardzo potrzebny memoriał, a równocześnie uroczyście otwarto most zawalidrogę wodną na Szkarpawie w miejscowości Drewnica. My nie składamy broni w sprawie tego mostu i nadal będziemy walczyć o podanie do publicznej wiadomości sprawców zaniedbań przy podejmowaniu decyzji o jego budowie, niezgodnej z obowiązującym prawem. W ocenie naukowców obszar Zalewu Wiślanego wraz z deltą Wisły ma najlepsze perspektywy rozwojowe. Nie możemy tego zaniedbać. Zrównoważony rozwój i lepsza integracja terytorialna wymaga międzynarodowej współpracy w wykorzystaniu śródlądowych dróg wodnych dla rozwoju regionalnego. W realizacji tego projektu uczestniczy 21 partnerów z Polski, Niemiec, Litwy i Rosji.
Andrzej Minkiewicz - Telewizja Elbląska