UWAGA!

Handlowe mediacje

W pierwszym półroczu br. do Delegatury Inspekcji Handlowej w Elblągu wpłynęło 138 wniosków z prośbą o mediację. Większość dotyczyła obuwia.

Jednym z ustawowych zadań Inspekcji Handlowej jest podejmowanie mediacji w celu ochrony interesów i praw konsumentów. Postępowanie mediacyjne prowadzone jest w celu polubownego zakończenia sporu cywilno-prawnego między konsumentem a przedsiębiorcą. Podejmowane jest na wniosek konsumenta lub z urzędu, gdy wymaga tego ochrona konsumenta.
     - W toku postępowania mediacyjnego, przedsiębiorcy przedstawiane są roszczenia konsumenta, przepisy mające zastosowanie w sprawie oraz propozycja polubownego zakończenia sporu - wyjaśniają inspektorzy. - Niestety, mediacja nie może być przeprowadzona, gdy przedsiębiorca nie wyrazi zgody na polubowne zakończenie sprawy.
     
     W sprawie butów, mebli i kurtek
     W pierwszym półroczu 2005r. do Delegatury Inspekcji Handlowej w Elblągu wpłynęło 138 wniosków o mediację, w tym 133 dotyczyły artykułów przemysłowych, a pięć usług.
     - Tradycyjnie najwięcej bo, aż 100 wniosków o mediację dotyczyło obuwia - mówią inspektorzy PIH. - Pozostałe wnioski dotyczyły mebli, sprzętu AGD i RTV, artykułów motoryzacyjnych, spodni, swetrów, kurtek, pieca gazowego, aparatu fotograficznego, telefonu komórkowego i innych towarów.
     Wnioski o mediację dotyczyły takich usług jak: motoryzacyjna, fryzjerska, wykonanie mebli na zamówienie, naprawa komputera i montaż drzwi.
     
     Kto ma rację?
     Główną przyczyną powstawania sporów cywilno-prawnych są rozbieżne stanowiska przedsiębiorców i konsumentów odnośnie przyczyn powstawania niezgodności towaru z umową.
     - Zdaniem przedsiębiorców, najczęściej potwierdzonym opiniami rzeczoznawców, przyczyną występowania wad jest niewłaściwe użytkowanie i brak konserwacji towarów, szczególnie obuwia, a także naturalne zużycie podczas użytkowania czy uszkodzenia mechaniczne - mówią inspektorzy. - Natomiast konsumenci są zdania, że skoro odpowiedzialność sprzedawcy trwa 2 lata, to w tym okresie mają prawo reklamować każdą wadę niezależnie od przyczyn jej powstania i żądać doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową.
     
     W rękach mediatora
     Wszystkie wnioski o mediację są załatwiane poprzez wszczęcie postępowania mediacyjnego i wyznaczenie terminu mediacji lub terminu polubownego zakończenia sprawy. W pierwszym półroczu 2005r. przeprowadzono 40 mediacji bezpośrednich i pięć mediacji korespondencyjnych, z czego 39 pozytywnych dla konsumentów. W pozostałych sprawach przedsiębiorcy przedstawiali pisemnie propozycje polubownego zakończenia sporu bądź odmawiali udziału w mediacji lub po prostu nie przychodzili na mediację.
     W przypadku gdy postępowanie mediacyjne nie zakończy się polubownie, konsumentowi pozostaje możliwość dochodzenia swych roszczeń przed Polubownym Sądem Konsumenckim [za zgodą stron] lub z powództwa cywilnego przed sądem powszechnym.
     - Inspekcja Handlowa nie posiada środków przymusu pozwalających na wyegzekwowanie od przedsiębiorców zachowania zgodnego z roszczeniami konsumentów - dodają inspektorzy.
A

Najnowsze artykuły w dziale Gospodarka

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem...
  • Jeśli chodzi o reklamację obuwia nigdy nie miałem z tym problemu w sklepie Deichmann, wymieniłem tam już kilka par butów bez żadnego poblemu.
Reklama