W pierwszym półroczu br. do Delegatury Inspekcji Handlowej w Elblągu wpłynęło 138 wniosków z prośbą o mediację. Większość dotyczyła obuwia.
Jednym z ustawowych zadań Inspekcji Handlowej jest podejmowanie mediacji w celu ochrony interesów i praw konsumentów. Postępowanie mediacyjne prowadzone jest w celu polubownego zakończenia sporu cywilno-prawnego między konsumentem a przedsiębiorcą. Podejmowane jest na wniosek konsumenta lub z urzędu, gdy wymaga tego ochrona konsumenta.
- W toku postępowania mediacyjnego, przedsiębiorcy przedstawiane są roszczenia konsumenta, przepisy mające zastosowanie w sprawie oraz propozycja polubownego zakończenia sporu - wyjaśniają inspektorzy. - Niestety, mediacja nie może być przeprowadzona, gdy przedsiębiorca nie wyrazi zgody na polubowne zakończenie sprawy.
W sprawie butów, mebli i kurtek
W pierwszym półroczu 2005r. do Delegatury Inspekcji Handlowej w Elblągu wpłynęło 138 wniosków o mediację, w tym 133 dotyczyły artykułów przemysłowych, a pięć usług.
- Tradycyjnie najwięcej bo, aż 100 wniosków o mediację dotyczyło obuwia - mówią inspektorzy PIH. - Pozostałe wnioski dotyczyły mebli, sprzętu AGD i RTV, artykułów motoryzacyjnych, spodni, swetrów, kurtek, pieca gazowego, aparatu fotograficznego, telefonu komórkowego i innych towarów.
Wnioski o mediację dotyczyły takich usług jak: motoryzacyjna, fryzjerska, wykonanie mebli na zamówienie, naprawa komputera i montaż drzwi.
Kto ma rację?
Główną przyczyną powstawania sporów cywilno-prawnych są rozbieżne stanowiska przedsiębiorców i konsumentów odnośnie przyczyn powstawania niezgodności towaru z umową.
- Zdaniem przedsiębiorców, najczęściej potwierdzonym opiniami rzeczoznawców, przyczyną występowania wad jest niewłaściwe użytkowanie i brak konserwacji towarów, szczególnie obuwia, a także naturalne zużycie podczas użytkowania czy uszkodzenia mechaniczne - mówią inspektorzy. - Natomiast konsumenci są zdania, że skoro odpowiedzialność sprzedawcy trwa 2 lata, to w tym okresie mają prawo reklamować każdą wadę niezależnie od przyczyn jej powstania i żądać doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową.
W rękach mediatora
Wszystkie wnioski o mediację są załatwiane poprzez wszczęcie postępowania mediacyjnego i wyznaczenie terminu mediacji lub terminu polubownego zakończenia sprawy. W pierwszym półroczu 2005r. przeprowadzono 40 mediacji bezpośrednich i pięć mediacji korespondencyjnych, z czego 39 pozytywnych dla konsumentów. W pozostałych sprawach przedsiębiorcy przedstawiali pisemnie propozycje polubownego zakończenia sporu bądź odmawiali udziału w mediacji lub po prostu nie przychodzili na mediację.
W przypadku gdy postępowanie mediacyjne nie zakończy się polubownie, konsumentowi pozostaje możliwość dochodzenia swych roszczeń przed Polubownym Sądem Konsumenckim [za zgodą stron] lub z powództwa cywilnego przed sądem powszechnym.
- Inspekcja Handlowa nie posiada środków przymusu pozwalających na wyegzekwowanie od przedsiębiorców zachowania zgodnego z roszczeniami konsumentów - dodają inspektorzy.
- W toku postępowania mediacyjnego, przedsiębiorcy przedstawiane są roszczenia konsumenta, przepisy mające zastosowanie w sprawie oraz propozycja polubownego zakończenia sporu - wyjaśniają inspektorzy. - Niestety, mediacja nie może być przeprowadzona, gdy przedsiębiorca nie wyrazi zgody na polubowne zakończenie sprawy.
W sprawie butów, mebli i kurtek
W pierwszym półroczu 2005r. do Delegatury Inspekcji Handlowej w Elblągu wpłynęło 138 wniosków o mediację, w tym 133 dotyczyły artykułów przemysłowych, a pięć usług.
- Tradycyjnie najwięcej bo, aż 100 wniosków o mediację dotyczyło obuwia - mówią inspektorzy PIH. - Pozostałe wnioski dotyczyły mebli, sprzętu AGD i RTV, artykułów motoryzacyjnych, spodni, swetrów, kurtek, pieca gazowego, aparatu fotograficznego, telefonu komórkowego i innych towarów.
Wnioski o mediację dotyczyły takich usług jak: motoryzacyjna, fryzjerska, wykonanie mebli na zamówienie, naprawa komputera i montaż drzwi.
Kto ma rację?
Główną przyczyną powstawania sporów cywilno-prawnych są rozbieżne stanowiska przedsiębiorców i konsumentów odnośnie przyczyn powstawania niezgodności towaru z umową.
- Zdaniem przedsiębiorców, najczęściej potwierdzonym opiniami rzeczoznawców, przyczyną występowania wad jest niewłaściwe użytkowanie i brak konserwacji towarów, szczególnie obuwia, a także naturalne zużycie podczas użytkowania czy uszkodzenia mechaniczne - mówią inspektorzy. - Natomiast konsumenci są zdania, że skoro odpowiedzialność sprzedawcy trwa 2 lata, to w tym okresie mają prawo reklamować każdą wadę niezależnie od przyczyn jej powstania i żądać doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową.
W rękach mediatora
Wszystkie wnioski o mediację są załatwiane poprzez wszczęcie postępowania mediacyjnego i wyznaczenie terminu mediacji lub terminu polubownego zakończenia sprawy. W pierwszym półroczu 2005r. przeprowadzono 40 mediacji bezpośrednich i pięć mediacji korespondencyjnych, z czego 39 pozytywnych dla konsumentów. W pozostałych sprawach przedsiębiorcy przedstawiali pisemnie propozycje polubownego zakończenia sporu bądź odmawiali udziału w mediacji lub po prostu nie przychodzili na mediację.
W przypadku gdy postępowanie mediacyjne nie zakończy się polubownie, konsumentowi pozostaje możliwość dochodzenia swych roszczeń przed Polubownym Sądem Konsumenckim [za zgodą stron] lub z powództwa cywilnego przed sądem powszechnym.
- Inspekcja Handlowa nie posiada środków przymusu pozwalających na wyegzekwowanie od przedsiębiorców zachowania zgodnego z roszczeniami konsumentów - dodają inspektorzy.
A