Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Piątek 19-01-2018, imieniny Henryka, Mariusza
 
Rek

UWAGA!

Kadyny leżą nad Zalewem

Mistrzostwa Warmii i Mazur w Skokach przez Przeszkody, które odbędą się 25 i 26 sierpnia (w sobotę i niedzielę) w Kadynach, to także moment, aby zwrócić uwagę na uwarunkowania geograficzne położenia Kadyn - zachęca Mariola Gościniak ze Stowarzyszenia Przyjaciół Kadyn i Okolic.

- Warto przyjrzeć się, jak na prawdę wygląda Zalew Wiślany. Żeby móc ocenić właściwie położenie Kadyn, trzeba koniecznie obejrzeć mapę - podpowiada Mariola Gościniak.
     Spoglądając z góry na Zalew Wiślany, trudno kwestionować dane oficjalne: słodkowodny zbiornik wodny o powierzchni 838 km² (w tym w granicach Polski 328 km²) zaliczany do wód Morza Bałtyckiego, odcięty od Zatoki Gdańskiej przez Mierzeję Wiślaną. Przez Zalew przebiega ukośnie do jego osi podłużnej granica państwowa po między Polską a Federacją Rosyjską (obwód kaliningradzki). Średnia głębokość Zalewu wynosi 2,5 m, maksymalna głębokość 5,1 m, długość Zalewu to 90,7 km (w tym na terenie Polski 35,1 km), szerokość od 6,8 do 13 km. Największe rzeki wpływające do zalewu to Pregoła, Pasłęka, Elbląg i Nogat.
     Zalew posiada połączenie z Zatoką Gdańską poprzez Cieśninę Pilawską. 10 listopada 2006 r. ogłoszono decyzję rządu polskiego o wykonaniu przekopu Mierzei Wiślanej.
     - Kadyny wiele zyskają, jeśli powstanie kanał - twierdzi Mariola Gościniak.
     Przypomnijmy, planowany koszt budowy kanału o długości 1100 metrów i szerokości 40 m w dnie i 80 m na powierzchni, wyniesie około 80 mln euro, a budowa zostanie sfinansowana częściowo z funduszy unijnych. Pogłębienie toru wodnego i dostosowanie go do statków o wymaganym przez port elbląski tonażu, a także budowa specjalnych śluz i mostów, podniesie koszt inwestycji do około 230 mln euro. Lokalizacja kanału to wieś Skowronki w gminie Sztutowo. Koncepcję budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną opracował prof. Tadeusz Jednorał.
     23 marca 2007 r. na Uniwersytecie Gdańskim odbyła się debata publiczna dotycząca ewentualnej realizacji przekopu Mierzei. Udział wzięli m.in. samorządowcy zainteresowanych stron i naukowcy różnych specjalności. Relację z debaty znajdujemy w Wikipedii:
     „Wypracowano w wyniku dyskusji pogląd, że koszty wykonania przekopu i utrzymania żeglowności toru wodnego dla statków o wyporności do 4 tys. ton przekroczą prawdopodobnie wielokrotnie przewidywane zyski z funkcjonowania portu w Elblągu. Ziemia z refulatu, którą planuje się usypać nad brzegiem Zalewu dla poszerzenia plaż nadzalewowych, zniszczy całkowicie obszar poddanych ścisłej ochronie w dyrektywach unijnych, tzw. Lagun przybrzeżnych - od Kątów Rybackich do Przebrna.
     Wskazania:
     - obecnie jedyne przejście z Zalewu Wiślanego na Bałtyk prowadzi przez rzekę Szkarpawę albo przez rosyjską Cieśninę Pilawską. Na początku maja 2006 r. Rosjanie wstrzymali po swojej stronie Zalewu żeglugę polskich statków turystycznych i pasażerskich oraz możliwość wpływania polskich statków do rosyjskich portów. Pływać mogą jedynie jednostki tranzytowe. Od tej pory ruch promów na Zalewie niemal zamarł;
     - niewykorzystany jest port morski w Elblągu, wybudowany dzięki funduszom unijnym. Na terenie portu, który kosztował 21 mln zł, znajdują się: terminal towarowy, pasażerski, punkt odpraw granicznych oraz basen jachtowy.
     Przeciwwskazania:
     - przeciwni pomysłowi są samorządowcy i mieszkańcy Krynicy Morskiej, leżącej na końcu Mierzei tuż pod granicą z obwodem kaliningradzkim Rosji, obawiając się, że przekop może spowodować spadek zainteresowania turystów przyjazdem do tego morskiego kurortu; - przeciwni są także ekolodzy, którzy uważają, że przekopanie Mierzei wpłynie na stopień zasolenia wód, wskutek czego zmieni się zasób gatunkowy ryb i flory;
     - przeciwni są również mieszkańcy Kątów Rybackich i Skowronek, obok których ma powstać przekop, z powodu przewidywanego zanieczyszczenia wody zarówno w Zatoce Gdańskiej, jak i w Zalewie Wiślanym, oraz hałasu wywołanego natężonym ruchem statków, co bezpośrednio wpłynie na czystość plaż oraz spadek zainteresowania wypoczynkiem w tym rejonie.
     - Mieszkańcy Kadyn i miejscowości leżących na południowym brzegu Zalewu są jednak za przekopem - podkreśla Mariola Gościniak. - Oglądając Mistrzostwa Warmii i Mazur w Skokach przez Przeszkody, warto znaleźć chwilkę, by się nad tym wszystkim zastanowić i rozważyć wszystkie „za” i „przeciw”. Zapraszamy w sobotę i niedzielę do Kadyn.
     Organizatorzy Mistrzostw: Stowarzyszenie Przyjaciół Kadyn i Okolic, Klub Jeździecki Saccus oraz Stadnina Koni Kadyny.

oprac. PD
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
..., a moim zdaniem
Pokazuj od
najnowszych
  • Ten artykół jest jak lokata!;) No ewentualnie jak argumenty przeciwników przekopu!;)
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    f(2007-08-23)
  • wies alkoholikow, wieczmne grilwanie dzien w dzien.sama patologia tam mieszka
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2007-08-23)
  • Komu przeszkadza przekopanie mierzei, tylko tym co dbają o własny interes. Port elbląski potrzebuje wodnego korytarza, który wpłynie na rozwój turystyki, transportu oraz spowoduje powstanie nowych miejsc pracy dla wszystkich miejscowości położonych nad zalewem. Także wymiana wód spowoduje, że zalew wiślany się oczyści. W Kadanach powstała super plaża, ale co z tego jak nie można się wykąpać... Dla Elblążan to super zakątek dla rekreacji i wypoczynku, bo wypad nad morze to strata czasu i pieniędzy, gdyż godzinami trzeba stać w korku a ceny na mierzei "zabijają". Nie zgadzam się ze stwierdzeniem, że statki będą hałaśliwe. Obecnie ciągnący się sznur pojazdów, korki i zatory drogowe to zgrożenie dla środowiska i mieszkańców kurortów na Mierzei. Ponadto wzrosna szanse na rozwój sportów wodnych, żeglarstwa itp., jeżeli powstaną nowe mariny i porty. A więc niech kopią...
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    wodnik(2007-08-23)
  • Może mi ktoś odpowiedziec na pytanie:Można kąpać się w Kadynach?????
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    pytająca(2007-08-23)
  • Patologia na ogół wiąże się z biedą. Bieda z brakiem pieniędzy. Brak pieniędzy z brakiem miejsc pracy. Czy nic nie robiąc one same się znajdą? Czy przekop, czy zakop, czy dyskusja....byle nie bezowocne. Uważam, że sam fakt iż COś SIę DZIEJE w Kadynach, stwarza nadzieję na TRWAłE DZIAłANIA.. Powodzenia w Konkursie!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    Nadzieja(2007-08-23)
  • Szanowni Państwo, przekazuję informacje SANEPID-u, Komunikat o stanie kąpielisk - nr 4 / 2007Uwzględniając wyniki przeprowadzonych badań laboratoryjnych, ze względu na zanieczyszczenie mikrobiologiczne aktualnie niedozwolona jest kąpiel i uprawianie sportów wodnych w 4 kąpieliskach morskich nad Zalewem Wiślanym: Cegielnia i Stadnina w Kadynach (pow. elbląski) Suchacz (pow. elbląski) Tolkmicko (pow. elbląski) W tej sytuacji można porównać Zakopane z Kadynami, tu i tu nie można kąpać się i uprawiać sportów wodnych w Zalewie Wiślanym. W Zakopanym dlatego, bo nie ma Zalewu Wiślanego, w Kadynach bo prawo zabrania. Można wykonać wiele przekopów przez mierzeję i do portu w Elblągu nie będą wpływać statki, bo prawo zabrania, wejście do portu jest rezerwatem przyrody i obowiązuje zakaz wpływania od 1 marca do 34 sierpnia. Więcej na stronie rafzen.pl Jerzy Kulas
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    Jerzy Kulas(2007-08-24)
  • Szanowni Państwo oczywiście do 31 sierpnia. Jerzy Kulas
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    Jerzy Kulas(2007-08-24)
  • Ludzie róbcie ten przekop jak najszybciej.Bo to jest jedyna nadzieja na ożywienie turystyczne Zalewu Wiślanego.Nie gospodarcze ,tylko turystyczne.Port w Elblągu?To jakaś pustka umysłowa.Dziś wozi się węgiel ze Śląska do Gdańska samochodami.To co było modne 100 lat temu(żegluga śródlądowa)nie jest opłacalna dzisiaj.Ten kto jest odpowiedzialny za tzw.inwestycje w port elbląski udowodnił,że jest ekonomicznym nieudacznikiem.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    P.(2007-08-24)
  • Pan Kulas jak zawsze o jednym, czyli niczym; bredzi, bredzi... Pod płaszczykiem wzniosłych haseł i przy współudziale stowarzyszenia jakoś tam , faktycznie tworzy grupę nacisku, chcąc zyskać na wartości swojej -nie swojej działki w Jagodnie. Donosi na sąsiadów z Jagodna , nic tylko bardzo fe pan. Łazi z dyktafonem i zbiera ... (radzę uważać). Taki Lepper-Łyżwiński bis
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    Juras(2007-08-24)
  • Odczepcie sie komuszki od Pana Kulasa.Nie dorastacie mu do pięt.Kulas skoczył wam do gardeł bo ma rację.Gdyby nie wasze rządy od 1944 roku ,które pociągnęły za sobą represję nad 2 milionową populacją Polaków,to wszystko byłoby "normalne".I gospodarka,i moralność,i prawo i wszystko - nawet piwo byłoby tańsze(specjalnie użyłem tego spritualnego odniesienia bo "prawo","gospodarka" - nie mówiąc już o moralności to dla was abstrakcja.Temida was jeszcze rozliczy.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    P.(2007-08-24)
  • a róbcie z tym kUlasem co chcecie , mam go w d...
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    P.(2007-08-24)
  • Jakiś czerwony komuszek podpisał się moim "P".Jego wypowiedż była nadzwyczaj krótka, bo ta populacja człekokształtnych jest na wymarciu.To znaczy, fizycznie oni jeszcze istnieją ale ,ale intelektualnie już nie.Dlatego podszywają się pod tożsamość jednostki wyżej stojącej ( czytaj"P").Jako Pan rozsiewający miłosierdzie przebaczam ci czerwona istoto .Jako pokutę zalecam powtarzać:święty marksie i engelsie wstaw się za nami u lenina.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    P.(2007-08-24)
Reklama