Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Piątek 02-12-2016, imieniny Pauliny, Piotra
 
Rek

UWAGA!

Rek
Telefon portElu Halo, tu portEl
512 918 555

Wiadomości

Gospodarka

Społeczeństwo

Kultura

Sport

Na uczelniach

Zbrodnia i kara

Prasówka

Jej portEl

Kina i teatr

Konkursy

Dawny Elbląg

Poradnik

Hit czy kit?

Po godzinach

Fotoreportel

Cięcie kosztów remontu ulic ? Cięcie kosztów remontu ulic ?

Kaliningrad: Białorusini spoglądają na morze

Wszystko wskazuje na to, iż zespół portów w Kaliningradzie może pozyskać bardzo poważnego klienta - Białoruś. Władze obwodu kaliningradzkiego podczas oficjalnej wizyty w Mińsku zaproponowały rządowi Białorusi skorzystanie z usług swoich portów.

Ustępujący gubernator Władimir Jegorow zaproponował budowę portu białoruskiego lub wspólnego związkowego (pierwszej poważnej inwestycji Białorusi i Rosji) w rejonie Bałtijska. Mogłyby do niego zawijać jednostki nawet o wyporności 35 tys. ton.
     
     17 milionów ton rocznie
     Każdego roku Białoruś wysyła i otrzymuje drogą morską przeszło 17 mln ton różnych towarów. Obecnie przez rosyjskie porty nadbałtyckiego regionu każdego roku przechodzi zaledwie 2 procent białoruskich towarów. Największa ilość (ponad połowa całego eksportu i importu morskiego) przechodzi przez łotewski port Ventapils (Windawa). Na drugim miejscu plasuje się litewska Kłajpeda (21 proc.), a na trzecim - ukraiński port na Morzu Czarnym Nikołajewsk (18 proc.).
     Białorusini twierdzą, że na początek mogą przez obwód kaliningradzki wysyłać nawet 1 milion ton towarów. Najlepszym rozwiązaniem jest budowa nowego portu. Oczywiście rozmowy prowadzą także z Litwinami, których usługi są znacznie tańsze od rosyjskich. Do tego dochodzą spore koszty w postaci opłat za tranzyt towarów przewożonych przez terytorium Litwy. Kosztem Łotwy część towarów trafić może także do Kłajpedy, ale Litwa musi zweryfikować wysokość pobieranych opłat tranzytowych.
     
     Szansa na rozwój
     Budowa nowoczesnego portu morskiego w rejonie Bałtijska, po stronie Zalewu Wiślanego, może być z kolei ogromną szansą dla całego obwodu kaliningradzkiego, który bez niego nie bardzo może się rozwijać jako ważny i znaczący węzeł komunikacyjny. Wersja budowy portu morskiego w Wostocznyj zakładała przeładunek ok. 8 mln ton rocznie - akurat tle, ile obecnie trafia do dwóch portów w Kaliningradzie.
     Zanim zapadną decyzje w sprawie budowy nowego, istniejące porty Kaliningradu przystąpiły do modernizacji swoich urządzeń przeładunkowych. W morskim porcie rybnym w ciągu najbliższych 5 miesięcy przebudowane zostaną nabrzeża, powstanie także nowe nabrzeże przeznaczone specjalnie do obsługi towarów białoruskich.
     
     Droższa oferta
     Władze obwodu i miasta nad Pregołą już od dłuższego czasu zabiegały o białoruskie inwestycje w swoich portach i przejęcie towarów trafiających morską drogą z i do tego kraju. Walka toczy się o maksymalne wykorzystanie mocy przeładunkowej Kaliningradu.
     Białoruś nie wyklucza także możliwości korzystania z polskich portów. Aktualnie zapoznaje się z ich ofertą, która jest jednak znacznie droższa od usług proponowanych przez Rosjan, Łotyszów i Litwinów. Kilka dni temu delegacje portów z Gdańska, Gdyni, Szczecina zapoznawały Białorusinów ze swoimi możliwościami przeładunkowymi.

MUR
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
..., a moim zdaniem
Pokazuj od
najnowszych
  • Teraz to dopiero będzie Pregoła wielkim szambem! Białoruś ma gdzieś ekologiczne wymogi EU, podobnie jak Rosjanie w Kaliningradzie. Ile tego gówna codziennie płynie Pregołą (a ile zalega na dnie!!) moż szybko poznać i powąchać jak startuje wodolot do Elbląga (śruba podrywa szambo z dna rzeki). Niemiłosierny smród kładzie wszystkich pokotem! Za chwilę okazuje się, że wodolot aż klei się od brudu, a WC ... lepiej nie mówić i szczać prosto przez burtę!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    Nowicjusz-przemytnik(2005-08-25)
  • I co ten artykul ma wspolnego z egiem?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    djrybak(2005-08-25)
  • tak szczerze mowiac panie dyletancie duzo...
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    qwerty(2005-08-25)
  • Nowicjusz brawo i zgadzam sie z toba ! Byc moze,ze troche nie na temat, ale faktycznie te " wodoloty " dla przemytnikow - to stare wraki, dziwie sie,ze mamy tylu odwaznych, aby dbywac nimi rejsy. P.S. Brud i smrod, to juz inna sprawa - czy nasz SANEPID jest tam bezradny?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    wesoly(2005-08-26)
  • To mnie oswiec i napisz o szansach rozwoju, korzysciach ekonomiczno finansowych. Brakuje mi tego w tym artykule. Oswiec mnie po prostu ty anty-dyletancie!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    djrybak(2005-08-29)
  • ha, ha, ha....Białoruskie towary zaleją Europę i świat, przez port w Kaliningradzie będa wysyłane...ludzie przecież to bzdura jakich mało, co oni mają zamiar sprzedawać? surowców nie mają, a to co robią ich fabryki to lepiej nie mówić, po co im ten port?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    komik(2005-08-29)
  • w Paryżu czekają na perfumy i markowe ciuchy z Mińska
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    ekonom(2005-08-29)
Reklama