Krajowa Izba Odwoławcza unieważniła rozstrzygnięcia przetargu Zarządu Komunikacji Miejskiej w Elblągu na obsługę linii autobusowych. Procedura przetargowa nadal trwa – prawo przewiduje możliwość wniesienia do 8 listopada odwołań od decyzji o wyborze najkorzystniejszych ofert. Oto komunikat ZKM w tej sprawie.
„Zarząd Komunikacji Miejskiej w Elblągu jako spółka odpowiedzialna za organizację komunikacji miejskiej na terenie miasta Elbląga oraz gmin sąsiadujących 14 sierpnia 2013 r. ogłosił drugi przetarg na obsługę linii autobusowych w latach 2014-2020. Przypomnijmy, że pierwszy przetarg, ogłoszony jeszcze w czerwcu br., został unieważniony, ponieważ wszystkie oferty przekraczały pod względem ceny możliwości Zamawiającego (ZKM).
Podobnie jak w pierwszym przetargu, również w drugim postępowaniu zamówienie zostało podzielone na trzy pakiety:
Pakiet nr 1 – obejmuje linie nr: 6, 8, 14, 15, 18, 19, 20;
Pakiet nr 2 – obejmuje linie nr: 10, 11, 13, 17, 30, 31;
Pakiet nr 3 – obejmuje linie nr: 7, 9, 12, 16, 21, 22, 23, 100.
W drugim przetargu wpłynęło łącznie siedem ofert. Oprócz obecnych przewoźników, czyli: Autobusowych Linii Prywatnych „ALP” Spółka z o. o. (oferta złożona na pakiet nr 2), Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej Spółka z o. o. (oferta złożona na pakiet nr 1), Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Elblągu Spółka z o. o. (oferta złożona na pakiet nr 3) oraz konsorcjum PKS i PKA (oferta złożona na pakiet nr 2) – swoje oferty złożyły również firmy: Warbus Spółka z o. o. z Warszawy (na pakiet nr 2), konsorcjum Dolnośląskie Linie Autobusowe Spółka z o. o. z Wrocławia wraz z Meteor Spółka z o. o. z Jaworzna (pakiet nr 3), Arriva Spółka z o. o. z Torunia (na pakiet nr 3).
Zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych, ZKM w Elblągu 1 października 2013 r. powiadomił wszystkich oferentów o wyborze najkorzystniejszych ofert na poszczególne pakiety usług. Przy wyborze ofert Zamawiający kierował się kryterium ceny – pod tym względem najbardziej korzystne oferty złożone został przez:
– PKA sp. z o. o. – pakiet nr 1;
– Konsorcjum PKS sp. z o. o. i PKA sp. z o. o. – pakiet nr 2;
– PKS sp. z o. o. – pakiet nr 3.
Zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami każdy z oferentów mógł wnieść odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej. Z tej możliwości skorzystał Warbus Spółka z o. o., która złożyła ofertę na pakiet nr 2. Krajowa Izba Odwoławcza (KIO) w swym orzeczeniu uwzględniła odwołanie, nakazała unieważnienie czynności wyboru oferty konsorcjum PKS sp. z o. o. i PKA sp. z o. o. i wykluczenie tych wykonawców, stwierdzając, że oferta konsorcjum PKS sp. z o. o. i PKA sp. z o. o. nie została prawidłowo zabezpieczona wadium. Zgodnie z wyrokiem KIO, Zamawiający został zobowiązany do ponowienia czynności badania i oceny ofert złożonych w przetargu.
Ponieważ w ofercie złożonej przez PKA sp. z o. o. na obsługę pakietu nr 1 i ofercie złożonej przez PKS sp. z o. o. na obsługę pakietu nr 3, wadium zostało wniesione w ten sam, nieprawidłowy sposób, jak miało to miejsce w przypadku konsorcjum obu spółek, w obliczu orzeczenia KIO, obie oferty również uległy odrzuceniu, a oferenci zostali wykluczeni z postępowania z tego samego powodu, czyli niewniesienia wadium.
W związku z orzeczeniem KIO i po ponownym przeprowadzeniu procedury badania i oceny ofert złożonych w przetargu, Zamawiający wybrał ofertę Warbus Spółka z o. o. na obsługę usługi objęte pakietem nr 2 oraz ofertę Arriva Spółka z o. o. na usługi objęte pakietem nr 3.
Obecnie procedura przetargowa nadal trwa – prawo przewiduje możliwość wniesienia odwołań (do 8 listopada) od decyzji o wyborze najkorzystniejszych ofert. ZKM Spółka z o. o. będzie dokonywał kolejnych czynności przewidzianych przez przepisy obowiązujące w tym zakresie.
Ponieważ na usługi objęte pakietem nr 1 wpłynęła tylko jedna oferta – PKA sp. z o. o., postępowanie w tym zakresie zostało unieważnione, zatem konieczne będzie przeprowadzenie, w oparciu o przepisy prawa zamówień publicznych, nowej procedury wyboru przewoźnika, tak, aby komunikacja miejska od 1 stycznia 2014 r. mogła funkcjonować bez przeszkód.
Podobnie jak w pierwszym przetargu, również w drugim postępowaniu zamówienie zostało podzielone na trzy pakiety:
Pakiet nr 1 – obejmuje linie nr: 6, 8, 14, 15, 18, 19, 20;
Pakiet nr 2 – obejmuje linie nr: 10, 11, 13, 17, 30, 31;
Pakiet nr 3 – obejmuje linie nr: 7, 9, 12, 16, 21, 22, 23, 100.
W drugim przetargu wpłynęło łącznie siedem ofert. Oprócz obecnych przewoźników, czyli: Autobusowych Linii Prywatnych „ALP” Spółka z o. o. (oferta złożona na pakiet nr 2), Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej Spółka z o. o. (oferta złożona na pakiet nr 1), Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Elblągu Spółka z o. o. (oferta złożona na pakiet nr 3) oraz konsorcjum PKS i PKA (oferta złożona na pakiet nr 2) – swoje oferty złożyły również firmy: Warbus Spółka z o. o. z Warszawy (na pakiet nr 2), konsorcjum Dolnośląskie Linie Autobusowe Spółka z o. o. z Wrocławia wraz z Meteor Spółka z o. o. z Jaworzna (pakiet nr 3), Arriva Spółka z o. o. z Torunia (na pakiet nr 3).
Zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych, ZKM w Elblągu 1 października 2013 r. powiadomił wszystkich oferentów o wyborze najkorzystniejszych ofert na poszczególne pakiety usług. Przy wyborze ofert Zamawiający kierował się kryterium ceny – pod tym względem najbardziej korzystne oferty złożone został przez:
– PKA sp. z o. o. – pakiet nr 1;
– Konsorcjum PKS sp. z o. o. i PKA sp. z o. o. – pakiet nr 2;
– PKS sp. z o. o. – pakiet nr 3.
Zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami każdy z oferentów mógł wnieść odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej. Z tej możliwości skorzystał Warbus Spółka z o. o., która złożyła ofertę na pakiet nr 2. Krajowa Izba Odwoławcza (KIO) w swym orzeczeniu uwzględniła odwołanie, nakazała unieważnienie czynności wyboru oferty konsorcjum PKS sp. z o. o. i PKA sp. z o. o. i wykluczenie tych wykonawców, stwierdzając, że oferta konsorcjum PKS sp. z o. o. i PKA sp. z o. o. nie została prawidłowo zabezpieczona wadium. Zgodnie z wyrokiem KIO, Zamawiający został zobowiązany do ponowienia czynności badania i oceny ofert złożonych w przetargu.
Ponieważ w ofercie złożonej przez PKA sp. z o. o. na obsługę pakietu nr 1 i ofercie złożonej przez PKS sp. z o. o. na obsługę pakietu nr 3, wadium zostało wniesione w ten sam, nieprawidłowy sposób, jak miało to miejsce w przypadku konsorcjum obu spółek, w obliczu orzeczenia KIO, obie oferty również uległy odrzuceniu, a oferenci zostali wykluczeni z postępowania z tego samego powodu, czyli niewniesienia wadium.
W związku z orzeczeniem KIO i po ponownym przeprowadzeniu procedury badania i oceny ofert złożonych w przetargu, Zamawiający wybrał ofertę Warbus Spółka z o. o. na obsługę usługi objęte pakietem nr 2 oraz ofertę Arriva Spółka z o. o. na usługi objęte pakietem nr 3.
Obecnie procedura przetargowa nadal trwa – prawo przewiduje możliwość wniesienia odwołań (do 8 listopada) od decyzji o wyborze najkorzystniejszych ofert. ZKM Spółka z o. o. będzie dokonywał kolejnych czynności przewidzianych przez przepisy obowiązujące w tym zakresie.
Ponieważ na usługi objęte pakietem nr 1 wpłynęła tylko jedna oferta – PKA sp. z o. o., postępowanie w tym zakresie zostało unieważnione, zatem konieczne będzie przeprowadzenie, w oparciu o przepisy prawa zamówień publicznych, nowej procedury wyboru przewoźnika, tak, aby komunikacja miejska od 1 stycznia 2014 r. mogła funkcjonować bez przeszkód.
Michał Górecki, Zarząd Komunikacji Miejskiej w Elblągu"