UWAGA!

Kolejny krok do przekopu Mierzei

 Elbląg, Kolejny krok do przekopu Mierzei
(fot. wizualizacja Urząd Morski w Gdyni)

Budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną w Nowym Świecie jest najlepszym wariantem inwestycji, bo ogranicza ingerencję w środowisko i pozwala na uniknięcie znaczących negatywnych oddziaływań – uznał Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie. Jego dzisiejsza decyzja daję podstawę Urzędowi Morskiemu w Gdyni do ubiegania się o pozwolenie na budowę kanału. 

Na tzw. decyzję środowiskową (a konkretnie decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach) w sprawie budowy „drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską – lokalizacja Nowy Świat” czekali z pewnością zwolennicy przekopu Mierzei. Przypomnijmy, że według szacunków rządu, inwestycja ma rozpocząć się w 2019 roku, trwać trzy lata, kosztować ok. 880 mln złotych i przyczynić się do rozwoju regionu elbląskiego pod względem gospodarczym i turystycznym, a przede wszystkim umożliwić swobodną żeglugę na Bałtyk. Przed wyborami samorządowymi rządzący próbowali nawet symbolicznie rozpoczynać inwestycję w Nowym Świecie, wkopując słupek geodezyjny, ale na medialnej wrzawie się skończyło, bo inaczej być nie mogło. Dopiero teraz, po wydaniu decyzji środowiskowej, Urząd Morski w Gdyni, jako inwestor, może rozpocząć procedurę ubiegania się o pozwolenie na budowę, a następnie ogłaszać przetarg na wykonanie inwestycji.
       „ W trakcie postępowania Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie przeprowadził analizę dokumentacji, w tym raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko i rozwiązań technicznych zaproponowanych przez inwestora pod kątem środowiskowych uwarunkowań. Na podstawie tej analizy stwierdzono, że proponowany do realizacji wariant Nowy Świat jest najkorzystniejszy z przyrodniczego punktu widzenia, a ulokowanie kanału żeglugowego w tym miejscu ogranicza ingerencję w środowisko i pozwala na uniknięcie znaczących negatywnych oddziaływań. Jego przebieg, w porównaniu do innych rozpatrywanych wariantów (w lokalizacjach Skowronki i Piaski), jest zdecydowanie korzystniejszy m.in. ze względu na mniejsze oddziaływanie na siedliska przyrodnicze oraz z punktu widzenia niemal dwukrotnie mniejszej kubatury urobku, który trzeba by wybagrować w celu pogłębienia istniejącego toru wodnego. To z kolei zmniejsza zanieczyszczenie wód, ogranicza skalę zagrożenia dla ichtiofauny oraz presję na makrozoobentos, stanowiący pokarm dla niektórych gatunków ptaków" – informuje Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Olsztynie.
       Urzędnicy w swojej decyzji obligują Urząd Morski do spełnienia kilkunastu warunków podczas prowadzenia prac, które mają ograniczyć straty w środowisku. Dotyczą one m.in. korzystania podczas prac budowlanych z pogłębiarek o małym zanurzeniu i wysokiej wydajności, kurtyn montowanych na dnie, ograniczających zmętnienie wody, ustanowienia strefy ciszy o powierzchni 15 km kwadratowych nawet z możliwością ograniczenia wpływania jednostek rybackich, wprowadzenia z zachodniej części zalewu zakazu cumowania w strefie przybrzeżnej.
       Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie nakazuje też m.in. wykonanie sztucznej wyspy o powierzchni 181 hektarów, na której mają powstać siedliska ptaków wędrownych, przeniesienie szuwar o powierzchni ponad 3 hektarów z planowanego toru w miejsca, gdzie szuwar brakuje, zamontowanie budek lęgowych dla ohara (ptak z rodziny kaczkowatych) oraz skrzynek dla nietoperzy, które utracą naturalne siedliska, a także odtworzenie wydm, zniszczonych podczas prac.
       Ponadto w granice rezerwatu przyrody Zatoka Elbląska mają być włączone dwie nowe działki o powierzchni prawie 3 hektarów w miejscowości Nowe Batorowo. To ma być rekompensata za zajęcie 2,65 hektara rezerwatu, przez który będzie przebiegał pogłębiony tor wodny.
       Wszystkie prace mają się odbywać pod nadzorem przyrodniczym, a w terminie 5 i 10 lat po wykonaniu inwestycji Urząd Morski w Gdyni musi przygotować analizę dotyczącą stanu środowiska. - Z przeprowadzonej analizy oddziaływania planowanej inwestycji na środowisko wynika, że przy należytym wypełnieniu warunków wymienionych w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, realizacja przedsięwzięcia nie powinna znacząco negatywnie oddziaływać na środowisko – uważa Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Olsztynie.
       Przypomnijmy, że przeciwko budowie kanału przez Mierzeję Wiślaną protestują mieszkańcy Krynicy Morskiej oraz Zarząd Województwa Pomorskiego.
      
oprac. RG

Najnowsze artykuły w dziale Gospodarka

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
Reklama