UWAGA!

Likwidacja linii tramwajowej nr 2?

 Elbląg, Likwidacja linii tramwajowej nr 2?
fot. ZKM w Elblągu

O likwidacji linii tramwajowej nr 2 w Elblągu krążą już legendy. Prawdopodobnie jednak niewiele osób wypowiadających się na ten temat sięgnęło po projekt Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego. Zbigniew Orzech, dyrektor ZKM w Elblągu w rozmowie z nami wyjaśnia wszelkie nieścisłości oraz mity, jakie urosły wokół tej sprawy, a także przybliża wiele innych kwestii związanych z tym dokumentem.

Witold Sadowski: - Na stronie internetowej Urzędu Miejskiego został opublikowany projekt dokumentu pod długą nazwą „Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Gminy Miasto Elbląg na lata 2013- 2020”. Co kryje się pod tym tytułem?
       Zbigniew Orzech: - Dokument ten, w takim kształcie, jaki wymaga tego Ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym, jest pewną nowością jeśli chodzi o komunikację miejską w Polsce. Tak naprawdę Elbląg jest jednym z pierwszych miast, które rozpoczęły przygotowywanie takiego Planu zgodnie z najnowszymi wymaganiami. Było to o tyle trudne, że ustawodawca nie do końca sprecyzował jaki kształt i treść powinien posiadać Plan. Krótko mówiąc - Plan jest swoistą mapą dla miasta i jego komunikacji miejskiej. Ponieważ samo miasto się zmienia, zmieniać musi się również system zbiorowego transportu publicznego. Oczywiście, nie wszystko uda się dokładnie przewidzieć i zaplanować, dlatego Plan zawiera główne kierunki rozwoju komunikacji miejskiej na najbliższych 7 lat.
      
       Jednym z założeń jest likwidacja linii nr 2…
       - Wszystkich, którzy mówią o Planie z powodu rzekomej likwidacji linii nr 2, zachęcam do tego aby zapoznać się dokładnie z treścią dokumentu, który dostępny jest na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Elblągu, ponieważ w projekcie Planu nie ma takiego sformułowania jak "likwidacja". Proponowane jest zawieszenie funkcjonowania tej linii. Przyznaję, że może to budzić kontrowersje, ale niestety stan torowiska w ciągu ul. Królewieckiej i Marymonckiej wymaga przeprowadzenia kapitalnego remontu. Wiąże się to z ogromnymi kosztami, według szacunków jest to ok. 16 mln zł, których w najbliższej przyszłości budżet miasta może nie być w stanie pokryć. Niemniej ważne jest faktyczne zainteresowanie pasażerów przewozami na tej linii. W komunikacji miejskiej trudno jest sprostać wymaganiom wszystkich pasażerów. ZKM w Elblągu kilkukrotnie już prowadził na tej linii, konkretnie na odcinku od przystanku Królewiecka/ Światowid do pętli Marymoncka badania napełnienia, które potwierdzają niewielką liczbę pasażerów podróżujących w obu kierunkach na tym właśnie odcinku. W nadchodzącym czasie z pewnością takie badania również będą ponownie przeprowadzone.
      
       Myślę, że niejeden elblążanin widział, że tramwaje tej linii cieszą się sporym powodzeniem wśród pasażerów, zwłaszcza w godzinach szczytu…
       - Nie zaprzeczam, że tak faktycznie jest. Proszę jednak zwrócić uwagę, że trasa „dwójki” tylko na krótkim odcinku nie pokrywa się z trasami innych linii tramwajowych. Przykładowo, w godzinach szczytu, pasażerowie z przystanku przy dworcu najczęściej wsiadają do pierwszego tramwaju który dowiezie ich do centrum miasta – nie jest istotne czy jest to „dwójka”, „jedynka” czy „czwórka” bo bardziej istotna jest duża częstotliwość odjazdów z przystanku. I to, nawet po zawieszeniu linii nr 2, nie ulegnie zmianie – częstotliwość kursowania pozostałych linii tramwajowych ulegnie zmianie, tak aby odpowiadało to potrzebom naszych pasażerów.
      
       W takim razie, co z pasażerami korzystającymi z „dwójki” na trasie Królewiecka - Marymoncka?
       - To również jest w treści Planu. W zastępstwie linii nr 2 proponowana jest autobusowa linia kursująca z większą częstotliwością niż obecnie tramwaj. Umożliwiłaby ona bezpośrednie połączenie tego odcinka ul. Królewieckiej, a więc przede wszystkim Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego i Zespołu szkół Gospodarczych ze Śródmieściem i dworcem w jednym kierunku, natomiast w drugim kierunku z osiedlem Nad Jarem.
      
       Co jeszcze znalazło się w Planie?
       - Myślę, że znacznie bardziej powinien wszystkich elblążan zainteresować kierunek rozwoju komunikacji na najbliższe lata, bo jest on nierozerwalnie związany z tramwajami. Wiąże się z tym potrzeba inwestowania w budowę nowych torowisk – w pierwszej kolejności dotyczy to torowiska w ul. 12 lutego. Ta inwestycja pozwoli wydatnie przyśpieszyć podróż do centrum miasta, połączy również północne osiedla z południową częścią miasta- dworzec. Co ważne – komunikacja na tej trasie nie będzie zależna od dużego natężenia ruchu samochodów i mam nadzieję, że stanie się atrakcyjną alternatywą dla kierowców „osobówek”. Przewiduje się również modernizacje istniejących torowisk, co z pewnością obniży uciążliwości związane z hałasem, tak aby tramwaj stał się jeszcze bardziej przyjazny mieszkańcom miasta. Konieczne są także inwestycje w tabor tramwajowy. Władze miasta dostrzegają ten problem dlatego w Planie jest mowa o modernizacji taboru, a jedną z najważniejszych kwestii jest zwiększenie ilości tramwajów z niskim wejściem aby ułatwić korzystanie z komunikacji miejskiej osobom starszym i niepełnosprawnym.
      
       Jak bardzo komunikacja miejska może stać się przyjazna osobom niepełnosprawnym?
       - Jest to jeden z ważniejszych problemów poruszonych w Planie. Komunikacja miejska w Elblągu musi stać się bardziej dostępna nie tylko osobom niepełnosprawnym ale również osobom starszym. Dlatego w najbliższych latach będziemy dążyć do zagwarantowania pełnego udziału autobusów niskopodłogowych w obsłudze pasażerów oraz zwiększenia liczby wagonów tramwajowych posiadających wejście na równi z krawędzią peronów na przystankach. Planowane jest również inwestowanie w infrastrukturę przystankową, a więc wymiana i modernizacja istniejących wiat przystankowych, ustawianie takich konstrukcji na nowych przystankach czy też ustawianie ławeczek na przystankach na których ich brakuje. Zaopatrzenie większej ilości przystanków w funkcjonalne elektroniczne tablice przystankowe – być może również z modułami głośnomówiącymi tak aby osoby niewidome lub niedowidzące mogły zapoznać się z rozkładami jazdy. Być może uda się również rozbudować głosową informację w pojazdach o moduł zapowiadający nazwę linii i jej kierunek słyszany na zewnątrz pojazdu.
      
       Sporo zostało już powiedziane o tramwajach, ale w Elblągu gros pasażerów przewożą autobusy. Co planowane jest w kwestii linii autobusowych?
       - Zbliżamy się do nowego przetargu na obsługę linii autobusowych. Wymagania pasażerów są wysokie dlatego nasze wymagania względem przyszłych umów z przewoźnikami również wzrosną. Będzie to na pewno dotyczyło standardu pojazdów, a przede wszystkim ich wieku. Wszystkie będą musiały być zaopatrzone w „niską podłogę”. Będziemy dążyli do poprawy bezpieczeństwa pasażerów poprzez stosowanie monitoringu wizyjnego we wszystkich pojazdach. Już teraz System Elbląskiej Karty Miejskiej, a dokładniej pozycjonowanie wszystkich pojazdów komunikacji miejskiej za pomocą GPS przyniosło poprawę punktualności. Uwzględniając te dane będziemy również doskonalili rozkłady jazdy aby odpowiadały one warunkom w ruchu drogowym. Niewykluczone są też zmiany w trasach – to zależy przede wszystkim od sygnałów naszych pasażerów. Konieczne wydaje się również reagowanie na zmiany zachodzące na terenie miasta – np. wzrost znaczenia Góry Chrobrego jako miejsca rekreacji i wypoczynku elblążan zrodzi konieczność skomunikowania, choćby sezonowego, tej okolicy z pozostałymi częściami miasta.
      
       Co dalej z Systemem EKM?
       - Zależy nam na jego rozbudowie. Wspomniałem już o planach montażu kolejnych elektronicznych tablic przystankowych. Pracujemy nad umożliwieniem internetowego rozliczania płatności związanych z EKM , a więc zakup biletów okresowych i doładowanie elektronicznej portmonetki bez wychodzenia z domu. Mam nadzieję na rozszerzenie funkcjonalności samej karty miejskiej tak aby stała się ona swoistym kluczem do miasta. Pełne wykorzystanie możliwości, potencjału całego Systemu EKM zagwarantuje wszystkim pasażerom lepsze zarządzanie komunikacją miejską i poprawi jakość naszych usług.
      
       Dziękuję za rozmowę.
      
Witold Sadowski

Najnowsze artykuły w dziale Gospodarka

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem... (od najstarszych opinii)
  • 16 milionów to koszt budowy nowego torowiska w systemie dwutorowym z wydzieleniem z jezdni i przebudowa ulicy, a to nie jest niezbedne do utrzymania tej lini. ..
  • Dałbym wiarę, że od wyjaśniania wątpliwości jest prezydent miasta - skoro do niego kierowane są bezpośrednie pytania mieszkańców. Cóż to może oznaczać? Może brak zainteresowania? Może brak wiedzy? Może ignorancja wobec mieszkańców? Może jednak to, że prezydent nie czytał doniesień medialnych? Sam nie wiem - może ktoś zna odpowiedź?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    kto to winien zrobić?(2012-09-17)
  • jak prezydent może odpowiedzić jak jest obecnie w delegacji za granicą w Campiegne we Francji. No jak, ja sie pytam.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    może kiedy wróci - powie(2012-09-17)
  • między wierszami jak byk widać zbliżającą się podwyżkę cen biletów komunikacji miejskiej aby ratować finanse tego przedsiębiorstwa
  • Oficjalnie zgłaszam, iż ulica Nowowiejska wymaga remontu. Proponuję zamiast wyremontować zwinąc asfalt i pozamiatane. Zaoszczędzimy kolejne pieniądze - ale czy o to chodzi?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    a gdzie historia?(2012-09-17)
  • nie bendzie niczego - Kononowicz Krzysztof kandydat na prezydęta Elblonga w nastepnyh wyborah
  • Nie narzekać - sami go wybraliście
  • Zdecydowanie jest za mało NISKOPODŁOGOWYCH autobusów. Tramwaje również powinny być bez schodów. Bardzo często to co napisane na rozkładzie nie zgadza sie z tym co przyjedzie, nie raz musiałam zrezygnować z jazdy, bo nie weszłabym z wózkiem. .. Mam wykupiony bilet miesięczny a nie zawsze mogę z niego skorzystać. Czy nam matkom, ale i ojcom, także niepełnosprawnym, niewidomym dane jest bycie osobą gorszej kategorii? Nie liczę na innych pasażerów, bo w dzisiejszych czasach tylko nieliczni maja ochotę pomóc. A jak człowiek prosi czasem o pomoc to albo ktoś ją zignoruje, albo czasem usłyszy tekst typu: "Nie mogę dźwigać" albo do mojej znajomej pewien młody chłopak powiedział: "Zrobiłaś sobie bachora? To go teraz sobie wnoś!" Bardzo za to sie cieszę, że chociaż 95% 14stek jest niskopod. ; Nie polecam jednak jazdy popularną 7ką - Wiecznie zapełniona, nie zawsze jest niskopod. tak jak napiszą, wiecznie zaparowane szyby, syf, smród, bardzo często bywa spóżniona, albo jest dużżo za wcześnie. AŻ WSTYD. .. Przeciez ten autobus zawozi i odwozi ludzi na dworzec. Co sobie o nas inni myślą??
  • Zawieszenie, czytaj likwidacja linii tramwajowej nr 2 jednoznacznie oznacza iż obecna władza nie ma pomysłu na ożywienie Bażantarni. Stanowcze NIE wobec zawieszenia tej linii.
  • Zagrali znaną kartą, że zawieszenie, to nie likwidacja (likwidacja będzie potem, jak już tory złomiarze rozkradną). Wieść poszła w tłum, że tylko 'chwilowo' zostaje zawieszone kursowanie 2ki do czasu gdy uzbiera się 16 mln zł. Ładnie tak mydlić oczy? A ta modernizacja taboru to pewnie sprowadzenie 30-letnich używek z Niemiec. ..
  • likwidacja "2" to jakas porazka !!!, przeciez dążymy do jak najbardziej ekologicznych rozwiazan, autobus-smrodzik chyba taki nie jest, wiec cóż to za zamiana. Nasz mierny konkurent Olsztyn buduje sobie linie tramwajowe, zeby nam dorownac, a my mamy likwidowac?, jestem w szoku. Unia Europ. dokłada do ekologicznych rozwiazan, wiec, dlaczego tam nie sięgnąć. Mieszkancy są coraz bardziej zaineresowani Bazantarnią, więc dlaczego utrudniac im życie. ROZBUDOWYWAC LINIE TRAMWAJOWE I SCIEZKI ROWEROWE!!!!Prezydent nie jest chyba swiadom tego, co robi.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    bigotka(2012-09-17)
  • Brawo. Wypowiedż piękna i dotycząca odcinka "2" na ul. Królewieckiej. Zapomniano o ludziach, którzy mieszkają na Marymonckiej, Waryńskiego, Metalowców, Odlewników, często w podeszłym wieku, którzy od lat korzystali z tramwaju by pojechać "do miasta". Zapomniałem, że dla nich nie warto utrzymywać tej linii w końcu i tak niedługo umrą więc po co sobie nimi głowę zawracać.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    Marymoncki(2012-09-17)
Reklama