Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Wtorek 21-11-2017, imieniny Janusza, Konrada
 
Rek

UWAGA!

Zamknij Zamknij
Rek
Rek
Telefon portElu Halo, tu portEl
512 918 555

Wiadomości

Na osiedlu

Gospodarka

Społeczeństwo

Kultura

Sport

Na uczelniach

Zbrodnia i kara

Prasówka

Jej portEl

Kina i teatr

Konkursy

Dawny Elbląg

Poradnik

Hit czy kit?

Po godzinach

Fotoreportel

Czekamy tygodnie czy miesiące na pierwsze złamania ? Czekamy tygodnie czy miesiące na pierwsze złamania ?

Nie wszyscy wierzą w sens przekopu

Telewizja TVN podała informację, że nie wiadomo, czy dojdzie do przekopu Mierzei Wiślanej. Wypowiadał się Cezary Grabarczyk, nowy minister infrastruktury.

Minister Grabarczyk nie jest jedynym nieprzekonanym co do sensu tej inwestycji. Także opinie elblążan są podzielone. Oto jedna z nich:
     
     Mam nadzieję, że nowy minister rozpocznie urzędowanie od trafnych decyzji i nie dopuści do tego przedsięwzięcia. Apeluję o rozsądek i rozwagę. Już ponad rok temu pisałem i mówiłem, że Unia nie da funduszy na to bardzo kontrowersyjne przedsięwzięcie - sprawdziło się.
     Teraz kwota 417 mln zł ma zostać wygenerowana z budżetu państwa, czyli od wszystkich obywateli. Tylko po co to wszystko. A no po to, żeby uratować źle zainwestowane kilkadziesiąt milionów złotych w port morski w Elblągu (co jest największą parodią) - wizji iście z czasów PRL-u.
     Ale przekop nie będzie kosztował 417 mln zł! Należy przypuszczać, że kwota tego przedsięwzięcia wraz z całą infrastrukturą wyniesie miliard zł lub - jak kto woli - 250-280 mln euro. Następnie utrzymanie drożnego szlaku wodnego przez cały rok będzie należało do kogo? Utrzymanie szlaku, czyli pogłębianie, łamanie lodu zimą, ochrona brzegów, rowy, wały itd.
     Apeluję o rozsądek i rozwagę. Jakie statki, skąd i po co mają wpływać do Elbląga (brak połączeń kolejowych)?
     Bardzo bym chciał wiedzieć, jakie założenie przyjęli zwolennicy oraz projektanci tego przedsięwzięcia, ile statków w skali miesiąca ma wpływać i wypływać z portu Elbląg.
     Toż ten przekop to prawdziwa syzyfowa praca. Czy zdajecie sobie sprawę, że średnia głębokość Zalewu Wiślanego wynosi 2,5 metra, a do portu Elbląg mają wpływać statki o zanurzeniu 4 metry!
     Elblągowi za 417 mln zł można zrobić nowe drogi, ścieżki rowerowe (takie prawdziwe), śliczne, bezpieczne i czyste plaże. Można zbudować prawdziwą replikę Osady Truso (oczywiście w Janowie) z wielkim parkingiem przy drodze nr 7, tak, by mógł się tam zatrzymać każdy podróżny. Wypromować szlak bursztynowy od gminy Rychliki przez Wysoczyznę Elbląską - z Kadynami, Tolkmickiem i Fromborkiem włącznie. Wtedy turystów będzie do nas przyjeżdżało tylu, co np. do Krynicy Morskiej.

Dariusz Babojć
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
..., a moim zdaniem
Pokazuj od
najnowszych
  • a rozpoczecie inwestycji (przekopu) i planowane zakonczenie kiedy bedzie ?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    Nowy(2007-11-18)
  • kopac! PO nie moze kwestionowac tego pomyslu tylko dlatego ze zainicjowal go PS. ..
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    WDR(2007-11-18)
  • W pełni zgadzam się z artykułem - takie pieniądze można wydać z dużo większymi korzyściami dla miejscowości. Idea przekopu nie ma najmniejszego sensu.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    wally(2007-11-19)
  • Dlaczego mieszkańcom Krynicy Morskiej wciska się złe informacje? Przez to są przeciwni! Przedewszystkim mieszkańcy Krynicy myślą, że będzie pływał prom, nie wiem kto ich wprowadza w taki błąd, pewnie burmistrz. .. Przecież nad przekopem (który przecież będzie tylko śluzą - nie będzie to wyglądało jak w Rosji) będzie most wantowy, w grę wchodzi również ewentualnie zamiast mostu tunel.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2007-11-19)
  • Do autora: a co z ożywieniem zalewu?, Krynica będzie budować nową marinę, Elbląg bedzie przebudowywał Bryze, przeciez jak z Zatroki Gdańśkiej będzie możliwośc bezpośredniego wpłynięcia to bardzo ozywi Zalew, co będzie z korzyścią również dla Fromborka i Tolkmicka. A tor wodny przeciez zostanie poglebiony zeby statki o wikeszym zanurzeniu mogly wplywac.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2007-11-19)
  • Port jest sztuczne utrzymywany przy "zyciu" dziala na zasadzie non profit patrz punkt III www.rafzen.pl
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2007-11-19)
  • Otworzyc wody Zalewu na Zatokę Gdańską! Można stworzyć wiele nowych połączeń dla turystów. Krynica-Hel, Elbląg-Hel, Frombork - Hel
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2007-11-19)
  • Głębokość szlaku www.rafzen.pl
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2007-11-19)
  • Do rafzen: a jak ma dzialac inaczej port, skoro nie mamy bezposredniego dostepu do morza i odpowiedniej glebokosci koryta? Dlatego przekop i poglebienie jest koniecznoscia.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2007-11-19)
  • Nie zapominajmy, że cały akwen zalewu wiślanego chroni program Natura 2000,a przed wejściem do kanału elbląskiego w 1991 r utworzony został Rezerwat Zatoka Elbląska. To kolejny rezerwat ornitologiczny spełniający kryteria Konwencji z Ramsar. Obejmuje on obszar 420 ha w Nowakowie i Jagodnie (gminy Elbląg i Tolkmicko).
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    wowka(2007-11-19)
  • Kto pisał ten artykuł !!!!! Czy ty człowieku, masz pojęcie, co piszesz?! Tak ma wyglądać promocja naszego miasta !!! Zapoznaj się u żródła, co da przekop, a dopiero potem komentuj (lub lepiej nie)!! Nie porównuj takiej inwestycji, która wreszcie zreaktywuje nasz port w sprawie którego już tyle Miasto zrobiło, z budową ścieżek rowerowychi !!! Przecież przebudowa portu, a tym samym pozyskiwanie pieniędzy UE rozpoczęły się zanim ruscy zamnkęli swoją część wód. Co ci dadzą ścieżki rowerowe ?!!!!! Chyba, że masz kompleks samochodowy ! Być może ścieżkami rowerowymi więcej Elblążan wyjedzie z tego miasta na Zachód!!!! Możemy tylko podziękować pani Fotydze z poprzednią ekipą rządzącą, która tej sprawy unikała jak ognia, a i tak pogorszyła stoskunki polsko-rosyjske! A w TVN wczoraj usilne przekonywała, jaka to jest ważna sprawa dla Polski.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2007-11-19)
  • Od wielu już lat liczne decydenckie gremia biją pianę na temat tego przekopu i praktrycznie nikt nie zdecydował się na wykonanie profesjonalnego opracowania dającego obraz prawno-ekonomiczny tego przedsięwzięcia. Ale tak jak w tej - tak w wielu innych sprawach - między innymi w budowie systemu komunikacji powszechnej w obrębie tej krainy - największymi hamulcowymi są jednostki Skarbu Państwa (Lasy, UM itd. .) nie wspominając już samorządów, którzy poza nielicznymi wyjątkami (Stegna, Sztutowo) są jedynie zainteresowani hasłem status quo. Dopełniają tego obrazu liczne, aczkolwiek nie zinstytucjonalizowane grona ekologów, które protestują przeciwko wszystkiemu co by mogło zachwiać wyimaginowany świat ich wyobrażeń nie koniecznie uwzględniający realia tego świata. I tym oto sposobem brniemy w świat bliżej nie określonych i zaklinanych haseł, przedsięwzięć i interesów. A może by tak prościej i profesjonalniej?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    AborygenMiejscowy(2007-11-19)
Reklama