UWAGA!

Nikt nie wie, ile będzie kosztował przekop

 Elbląg, Mierzeja w miejscu planowanego przekopu. Zdjęcie z materiałów Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Mierzeja w miejscu planowanego przekopu. Zdjęcie z materiałów Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej

Czy budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną będzie kosztować 1,3 miliarda złotych zamiast planowanych 880 mln? A może jeszcze więcej? Do tych informacji w specjalnym oświadczeniu odniósł się Urząd Morski w Gdyni, odpowiedzialny za realizację tej inwestycji.

Wieloletni program pod nazwą„Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” zakłada koszt inwestycji na poziomie 880 mln złotych. W ostatnich dniach pojawiła się informacja, że może to być nawet 1,3 miliarda złotych. Takiej ewentualności nie wykluczyła cytowana przez media Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, zastępca dyrektora ds. technicznych Urzędu Morskiego w Gdyni.
       - Kwota, do jakiej mógłby ewentualnie wzrosnąć koszt budowy kanału, podana w ostatnich dniach mediom przez Panią Annę Stelmaszyk-Świerczyńską, Z-cę Dyrektora ds. Technicznych (1,2-1,3 mld),  wynikała z wieloletniego doświadczenia przy prowadzeniu postępowań przetargowych w zakresie budowli hydrotechnicznych i była wyłącznie szacunkowa. Może ona nie odzwierciedlać ostatecznej wartości inwestycji – informuje Urząd Morski w Gdyni w specjalnym oświadczeniu. - W związku z tym, że szacunki wykonane były kilka lat temu oraz uwzględniając wzrost cen materiałów i sytuację na rynku nie jest wykluczone, że założona kwota ostatecznie ulegnie zmianie. Niemniej jednak, należy podkreślić, iż do czasu otwarcia ofert w pierwszej części przetargu – planowane jest ono na chwilę obecną na połowę kwietnia, mogą to być wyłącznie szacunki. Brak jest dokładnych wyliczeń, co do możliwego wzrostu kosztów budowy kanału. Przy ostatnich dużych przetargach odnotowaliśmy wzrost cen ofert w stosunku do kosztorysów inwestorskich w różnym stopniu.
       Przypomnijmy, że w miejscu, gdzie ma być realizowana ta inwestycja, Nadleśnictwo Elbląg dokonało wycinki drzew, a teren planowanej budowy został ogrodzony. Według zapowiedzi rządu, inwestycja ma ruszyć jesienią tego roku i potrwać do 2022 roku. Przeciwko przekopowi protestują mieszkańcy Krynicy Morskiej, a Komisja Europejska wezwała polski rząd do wstrzymania prac do czasu wyjaśnienia wszelkich wątpliwości związanych z wpływem inwestycji na środowisko.
oprac. RG

Najnowsze artykuły w dziale Gospodarka

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
Reklama