Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Niedziela 19-11-2017, imieniny Salomei, Seweryna
 
Rek

UWAGA!

Zamknij Zamknij
Rek
Rek
Telefon portElu Halo, tu portEl
512 918 555

Wiadomości

Na osiedlu

Gospodarka

Społeczeństwo

Kultura

Sport

Na uczelniach

Zbrodnia i kara

Prasówka

Jej portEl

Kina i teatr

Konkursy

Dawny Elbląg

Poradnik

Hit czy kit?

Po godzinach

Fotoreportel

Otwarcie nowego odcinka trasy tramwajowej. Otwarcie nowego odcinka trasy tramwajowej.

Niszczejący fragment historii

 
Elbląg, Niszczejący fragment historii Budynek stacji Elbląg Zdrój stoi i niszczeje. I tak od wielu lat (fot. AD)
Rek

Jest częścią historii dzięwiętnastowiecznej pruskiej Kolei Nadzalewowej, wsiadano tam, aby wrócić do domu, pojechać do pracy albo na plażę, a po drodze podziwiać widoki. Pod koniec lat 70. wybudowano obecny budynek stacji Elbląg Zdrój, który stoi do dziś. Stoi i niszczeje, bowiem wciąż nie wiadomo jak potoczą się jego losy.

Pod koniec XIX w. powstał pomysł, aby utworzyć połączenie z Elbląga do Braniewa. Lokalni przedsiębiorcy, władze prowincji Prusy Wschodnie oraz kolejowe towarzystwo budowlane Lenz & Co. Ltd. ze Szczecina utworzyło towarzystwo akcyjne Haffuferbahn AG, w skrócie nazywane HUB czyli Kolej Nadzalewową. Elbląg Zdrój, a w tamtym czasie Elbing Englisch Brunnen, był drugą stacją na trasie. Na linii tej kursowały pociągi osobowe oraz towarowe, a do 1918 r. na odcinku Elbląg- Kadyny można było spotkać pociąg Cesarza Wilhelma II, który właśnie w Kadynach miał swoją letnią rezydencję. Po wojnie linia ta przeszła pod zarząd PKP, a pod koniec lat 70. wybudowano stojący do

  fot. AD fot. AD

dziś budynek dworca Elbląg Zdrój. W latach 90. zainteresowanie podróżnych zmniejszyło się, dlatego też ostatecznie w 2006 r. zawieszono kursy pociągów, zamknięto stacje kolejowe, przestano konserwować tory oraz perony. Po czterech latach, w 2010 r., Kolej Nadzalewowa ruszyła ponownie, ale tylko na czas wakacji. Mimo to budynek stacji Elbląg Zdrój i tak był nieczynny.
     Czy i co powstanie w tym miejscu? Jakie funkcje będzie pełnił budynek stacji?
     Na razie wiadomo niewiele, jak wyjaśnia Biuro Prasowe Urzędu Miejskiego miasto rozważa jego przejęcie (właścicielem gruntu, na którym stoi Elbląg Zdrój jest Gmina Miasta Elbląg, niemniej nakłady, czyli de facto sam budynek, należą do PKP), trwają negocjacje dotyczące warunków, na podstawie których miasto miałoby się stać właścicielem tej nieruchomości.
     

mw
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
  • Widziałem godziny w których kursowały pociągi, ani do pracy ani do niczego 8.40 czy 14.00
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    13 0
    (2013-10-07)
  • taki bajzel komunikacyjny, a pociągi nie kursują. szkoda gadać.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    6 0
    (2013-10-07)
  • Letnia Rezydencja Cesarza Wilhelma II jest teraz na sprzedaż może i ktoś się zainteresuje koleją.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    3 0
    (2013-10-07)
  • dlaczego nie można dodać komentarza? jak zwykle moderator "działa"?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    1 6
    (2013-10-07)
  • Letnia Rezydencja Cesarza Wilhelma II jest teraz na sprzedaż (pod numerem ogłoszenia 594591). Może i przy "okazji" ktoś się zainteresuje koleją?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    2 0
    (2013-10-07)
  • gdzie to stoi?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    1 1
    ataktotu(2013-10-07)
  • Akurat ten dworzec ma tyle wspólnego z historia i linią HUB, że podpięto go razem z nasypem torów do istniejącej linii.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    3 0
    (2013-10-07)
  • A busiarstwo rozkwita. .. .jadą upchnięci jeden na drugim. .. nic dziwnego że nie było zainteresowania tą linią. .. skoro infrastruktura kolejowa pamięta 19 wiek a pociągi pełzły. .. podobny los czeka trasę do Gdańska i Olsztyna. Do 2020 roku nie będzie modernizacji tych linii. .według planów PKP PLK. .jedynie kolejne ograniczenia. .. jak zwykle Elbląg zostanie osamotniony.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    7 0
    xyz123(2013-10-07)
  • tez chciałem dodać ale sie nie dało. Wielki brat czuwa!!!!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    0 0
    zamiejscowy(2013-10-07)
  • ja tam pamiętam jak byłam mała i jeździliśmy z rodziną właśnie z tej stacji w str. kadyn. .. to były lata 90-te, pełno ludzi, wszyscy z kocami, plecakami wypchanymi bułkami z serem hehe. wtedy coś się działo, a teraz ? masakra. swoja drogą gdyby uruchomili stałe połączenia np. elbląg-frombork, czy braniewo, to bardzo by to pomogło mieszkańcom i uczniom, którzy muszą dojeżdżać do elbląga tymi zapchanymi i często niebezpiecznie jadącymi busami, po rozkutej drodze.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    30 0
    G.0.S.(2013-10-07)
  • R. I. P {*}
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    1 0
    STARYDINO(2013-10-07)
  • Linię kolejową PKP samo zamordowało. Godziny na koniec działalności zostały tak ustawione, że pociąg przyjeżdżał po 7.30 a odjeżdżał koło 14.00.Nie pamiętam dokładnie bo dawno było kiedy jeździłem "strzałą północy". Szkoda trochę tej linii. Konkurencja autobusów jednak też pewnie się przyczyniła do likwidacji. Autobus zatrzymywał się częściej i nie trzeba było ganiać kilometrami od stacji. Dodatkowo ludzie kupili samochody i to już był koniec. Ps. W budynku na Zdroju było dużo firm i każda padła w krótkim czasie.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    14 0
    Inżynier(2013-10-07)
Reklama