UWAGA!

Niszczejący fragment historii

 Elbląg, Budynek stacji Elbląg Zdrój stoi i niszczeje. I tak od wielu lat
Budynek stacji Elbląg Zdrój stoi i niszczeje. I tak od wielu lat (fot. AD)

Jest częścią historii dzięwiętnastowiecznej pruskiej Kolei Nadzalewowej, wsiadano tam, aby wrócić do domu, pojechać do pracy albo na plażę, a po drodze podziwiać widoki. Pod koniec lat 70. wybudowano obecny budynek stacji Elbląg Zdrój, który stoi do dziś. Stoi i niszczeje, bowiem wciąż nie wiadomo jak potoczą się jego losy.

Pod koniec XIX w. powstał pomysł, aby utworzyć połączenie z Elbląga do Braniewa. Lokalni przedsiębiorcy, władze prowincji Prusy Wschodnie oraz kolejowe towarzystwo budowlane Lenz & Co. Ltd. ze Szczecina utworzyło towarzystwo akcyjne Haffuferbahn AG, w skrócie nazywane HUB czyli Kolej Nadzalewową. Elbląg Zdrój, a w tamtym czasie Elbing Englisch Brunnen, był drugą stacją na trasie. Na linii tej kursowały pociągi osobowe oraz towarowe, a do 1918 r. na odcinku Elbląg- Kadyny można było spotkać pociąg Cesarza Wilhelma II, który właśnie w Kadynach miał swoją letnią rezydencję. Po wojnie linia ta przeszła pod zarząd PKP, a pod koniec lat 70. wybudowano stojący do

  Elbląg, Niszczejący fragment historii
fot. AD

dziś budynek dworca Elbląg Zdrój. W latach 90. zainteresowanie podróżnych zmniejszyło się, dlatego też ostatecznie w 2006 r. zawieszono kursy pociągów, zamknięto stacje kolejowe, przestano konserwować tory oraz perony. Po czterech latach, w 2010 r., Kolej Nadzalewowa ruszyła ponownie, ale tylko na czas wakacji. Mimo to budynek stacji Elbląg Zdrój i tak był nieczynny.
       Czy i co powstanie w tym miejscu? Jakie funkcje będzie pełnił budynek stacji?
       Na razie wiadomo niewiele, jak wyjaśnia Biuro Prasowe Urzędu Miejskiego miasto rozważa jego przejęcie (właścicielem gruntu, na którym stoi Elbląg Zdrój jest Gmina Miasta Elbląg, niemniej nakłady, czyli de facto sam budynek, należą do PKP), trwają negocjacje dotyczące warunków, na podstawie których miasto miałoby się stać właścicielem tej nieruchomości.
      
      

mw

Najnowsze artykuły w dziale Gospodarka

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • Widziałem godziny w których kursowały pociągi, ani do pracy ani do niczego 8.40 czy 14.00
  • taki bajzel komunikacyjny, a pociągi nie kursują. szkoda gadać.
  • Letnia Rezydencja Cesarza Wilhelma II jest teraz na sprzedaż może i ktoś się zainteresuje koleją.
  • dlaczego nie można dodać komentarza? jak zwykle moderator "działa"?
  • Letnia Rezydencja Cesarza Wilhelma II jest teraz na sprzedaż (pod numerem ogłoszenia 594591). Może i przy "okazji" ktoś się zainteresuje koleją?
  • gdzie to stoi?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    1
    1
    ataktotu(2013-10-07)
  • Akurat ten dworzec ma tyle wspólnego z historia i linią HUB, że podpięto go razem z nasypem torów do istniejącej linii.
  • A busiarstwo rozkwita. .. .jadą upchnięci jeden na drugim. .. nic dziwnego że nie było zainteresowania tą linią. .. skoro infrastruktura kolejowa pamięta 19 wiek a pociągi pełzły. .. podobny los czeka trasę do Gdańska i Olsztyna. Do 2020 roku nie będzie modernizacji tych linii. .według planów PKP PLK. .jedynie kolejne ograniczenia. .. jak zwykle Elbląg zostanie osamotniony.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    7
    0
    xyz123(2013-10-07)
  • tez chciałem dodać ale sie nie dało. Wielki brat czuwa!!!!
  • ja tam pamiętam jak byłam mała i jeździliśmy z rodziną właśnie z tej stacji w str. kadyn. .. to były lata 90-te, pełno ludzi, wszyscy z kocami, plecakami wypchanymi bułkami z serem hehe. wtedy coś się działo, a teraz ? masakra. swoja drogą gdyby uruchomili stałe połączenia np. elbląg-frombork, czy braniewo, to bardzo by to pomogło mieszkańcom i uczniom, którzy muszą dojeżdżać do elbląga tymi zapchanymi i często niebezpiecznie jadącymi busami, po rozkutej drodze.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    30
    0
    G.0.S.(2013-10-07)
  • R. I. P {*}
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    1
    0
    STARYDINO(2013-10-07)
  • Linię kolejową PKP samo zamordowało. Godziny na koniec działalności zostały tak ustawione, że pociąg przyjeżdżał po 7.30 a odjeżdżał koło 14.00.Nie pamiętam dokładnie bo dawno było kiedy jeździłem "strzałą północy". Szkoda trochę tej linii. Konkurencja autobusów jednak też pewnie się przyczyniła do likwidacji. Autobus zatrzymywał się częściej i nie trzeba było ganiać kilometrami od stacji. Dodatkowo ludzie kupili samochody i to już był koniec. Ps. W budynku na Zdroju było dużo firm i każda padła w krótkim czasie.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    14
    0
    Inżynier(2013-10-07)
Reklama