UWAGA!

Teraz ja - Niż w Elblągu, bezrobocie i nadzieje na 2015 r.

 Elbląg, Elbląski port ma liczne atuty,
Elbląski port ma liczne atuty, fot. WS (arch. portEl.pl)

W jednej z wypowiedzi, posłanka PO Julia Pitera na zapytanie młodzieży: laczego w Polsce jest tak wielkie bezrobocie, miała odpowiedzieć, że 90% młodzieży wybiera zły kierunek studiów. Śmiać się, czy płakać? Lista "sprawców" dramatycznej sytuacji na rynku pracy jest długa...

To także temat na osobną publikację naukową - analiza problematyki musiałaby sięgnąć czasów likwidacji "Kolebki Solidarności" (premier Rakowski, i A. Kwaśniewski), rozmontowywania dużych i średnich zakładów pracy w całej Polsce - także i w Elblągu (ZAMECH, Zakłady Wielkiego Proletariatu, Zakłady Mięsne, elbląska "Przemysłówka", Zakłady Napraw Samochodowych, EKB, Elbląskie Przedsiębiorstwo Transportowo -Spedycyjne i wiele innych) aż do polityki Donalda Tuska i jego rządu, przez których "za chlebem" i godziwymi warunkami życia wyjechały z Polski miliony młodych ludzi. Warmińsko-mazurskie na rok 2014 niestety ma najwyższe bezrobocie w Kraju. Warto pokazać relację Elbląg-Olsztyn w tym zakresie na przykładzie danych procentowych z 2013 r. Jak widać na powyższej mapce z GUS - Olsztyn (8,1%) radzi sobie dużo lepiej od Elbląga (17,2%). To daje do myślenia, chociażby w kontekście rozdzielania (np. ostatnio, tuż przed wyborami samorządowymi) środków rządowych przy "trosce" o Elbląg władz wojewódzkich. Przypomnijmy - od 1999 roku, gdy Elbląg przestał być miastem wojewódzkim na korzyść Olsztyna, sytuacja gospodarczo-ekonomiczna Elbląga z roku na rok znacznie się pogarszała.
       Wystarczy spojrzeć na dane GUS, by zobaczyć jak malała liczba mieszkańców Elbląga w ostatnich latach. W roku 2000 Elbląg osiągnął wg danych GUS szczyt swej liczebności - 130 tys. 160 osób. Natomiast według tych samych danych w 2013 r. było nas już tylko 123 tys. 659 osób. I zapewne tendencja ta utrzymała się w roku 2014. Nie w sposób jednak stwierdzić, jaka liczba elblążan wyjechała za granicę szukając lepszych warunków materialnych, gdyż wielu z nich nadal jest zameldowanych w Elblągu...
       Sytuacji nie poprawiał przyrost naturalny z tendencją in minus od 2004 roku (w 2004 r. -113 (urodzeń 1105, zgonów 1218); w 2005 r. -98 (urodzeń 1104, zgonów 1202); w 2006  r. -62 (urodzeń 1173, zgonów 1235); w 2007 r. -58 (urodzeń 1175, zgonów 1233); w 2008 r. -5 (urodzeń 1197, zgonów 1202). Jedynie w 2009 r. przyrost naturalny był dodatni i wynosił +109 (urodzeń 1306, zgonów 1197). Jak wynika z danych więcej ludzi umierało niż się rodziło.
       W styczniu 2014 roku (dane te można uzyskać na stronie PUP) oficjalna liczba bezrobotnych w Elblągu (powiat ziemski i grodzki) to 14586, a w październiku 11860 osób i listopadzie 11746. Liczba ta więc zmalała o 2 840 osób.
       Jeśli chodzi o samo miasto Elbląg w styczniu bezrobotnych było 8 229 osób, a w październiku już mniej, bo 6 651 osób. Stworzono nowe miejsca pracy, ale trudno powiedzieć, ile osób bezrobotnych nie figuruje w rejestrze PUP chociażby ze względu na karę nie stawienia się na wyznaczony termin podpisu listy...
       Niestety, mimo iż ubyło nam bez mała7 tys. mieszkańców w ciągu ostatnich 14 lat, liczba osób bez pracy stale rosła. Tendencja ta zmieniła się podczas prezydencji Jerzego Wilka. (Chyba za mało zostało to wyeksponowane w kampanii wyborczej).
       Kolejną dobrą tendencją są wyniki przeładunkowe portu elbląskiego (szczegółowy wykaz ilości przeładunków ze względu na asortyment na internetowej stronie Portu elbląskiego), bo w tym roku było to 350 tys. ton przeładunków. Wstępne prognozy na rok 2015 to 400 tys. ton.
       Atutami portu są: korzystne położenie geograficzne w kontekście potencjalnych powiązań gospodarczych i współpracy z Obwodem Kaliningradzkim, republikami nadbałtyckimi i krajami skandynawskimi; tworzenie warunków do wzrostu wymiany handlowej (przejście graniczne, Giełda Towarowa); dobry stan infrastruktury technicznej (umocnione nabrzeża, place składowe, bocznice kolejowe, elewator zbożowe); możliwości remontowe jednostek pływających w Stoczni Remontowej; funkcjonowanie wszystkich placówek niezbędnych w obsłudze ruchu pasażerskiego i towarowego ( Straż graniczna, Urząd Celny, Kapitanat Portu, Zarząd Portu Morskiego, Placówka Kontroli Fitosanitarnej )
       dogodne warunki do uprawiania żeglarstwa i sportów wodnych.
       Dla Elblążan jest oczywiste (niekoniecznie dla urzędników), że potrzebny jest przekop przez Mierzeję Wiślaną. Na przeszkodzie stoi zła wola władz państwowych uwikłanych w antypolskie układy ze stroną rosyjską.
       - "Kanał (przekop) otworzy bowiem swobodny dostęp do Bałtyku miastom i gminom nadzalewowych oraz umożliwi dostęp do portu w Elblągu, który specyfiką położenia przypomina port w Szczecinie.
       Port leży nad rzeką Elbląg, w odległości ok. 12 km od Zalewu Wiślanego i ok. 21 km w linii prostej od Zatoki Gdańskiej. Dostęp do portu elbląskiego umożliwi rozwój transportu morskiego.
       Przewiduje się, że po wybudowaniu kanału do portu elbląskiego może trafiać 1,5 mln t rocznie (w br. może to być 250-300 tys. t). Po rozbudowaniu portu możliwe będzie dalsze zwiększenie przeładunków nawet do 3,5-4 mln t rocznie. Ponadto, otwarcie trasy skracającej drogę morską, zapewni szybsze połączenie między Elblągiem i portami w Gdańsku i Gdyni.Czas z kolei przekłada się na oszczędności finansowe, które szacowane są na 373,6 mln zł (w okresie 2021-2040 r.). Z przekopu skorzystają także inne porty Zalewu Wiślanego, m.in. Frombork, Nowa Pasłęka czy Tolkmicko.
       Dochodzi do tego rozwój transportu intermodalnego i stworzenie nowego węzła transportowego między MDW E60 a korytarzem drogowym TEN-T – IA.Ostrożne analizy wykazują, że możliwe jest przeniesienie z lądu na wodę ok. 25 mln t ładunków (w okresie 2021-2040 r.), co zapewni, w ciągu 20 lat, oszczędności środowiskowe rzędu 73,2 mln zł i oszczędności finansowe ok. 948 mln zł.
       Wykorzystanie dogodnych połączeń drogowych Elbląga z portami w Gdańsku i w Gdyni oraz z Obwodem Kaliningradzkim może stanowić dopełnienie serwisów morskich.
       Realizacja programu wpłynie też na rozwój żeglugi pasażerskiej. Szacuje się, że dzięki temu liczba pasażerów wzrośnie ponad 5-krotnie z ok. 40 tys. obecnie do 210 tys. osób w 2040 r. W okresie 20 lat będzie to ok. 1,2 mln osób. W rezultacie wpłynie to na rozwój sektora usług turystycznych i okołoturystycznych. Szacuje się, że przyczyni się to do wzrostu liczby turystów o co najmniej 60%, z ok. 120 tys. do ok. 190-200 tys. osób rocznie.
       Zapewni to przychody rzędu 10 mld zł w okresie 20 lat. Wzrost liczby turystów spowoduje również rozbudowę bazy noclegowej i gastronomicznej, co sprawi, że inwestycje w tym sektorze sięgną 345 mln zł.
       Budowa kanału wpłynie też, zdaniem autorów opracowania dla gdyńskiego UM, na rozwój gospodarczy regionu. Wzrosty przeładunków zapewnią przychody rzędu 114,6 mln zł, w czasie 20 lat.
       Bardziej intensywnie będzie mógł rozwijać się także sektor przemysłowy, w którym przyrost przychodów szacuje się, w tym samym okresie, na 276 mln zł. W rezultacie spowoduje to spadek bezrobocia.
       I co może być najważniejsze dla polityków, inwestycja przyczyni się do wzrostu przychodów i oszczędności budżetowych, które oszacowano na ok. 900 mln zł w okresie 20 lat. W rezultacie nawet ingerencja w obszary chronione Natura 2000 uzasadnia realizację tej inwestycji.
       (Dane zaczerpnięto z opracowania "Suwerenny kanał" ze strony www.promare.pl)
       W opracowaniu nie znalazły się jednak szacunki mówiące o kosztach budowy kanału. Nieoficjalnie mówi się, że przekop może kosztować ok. 600 mln zł.
       Czymże jest jednak ta kwota wobec strat jakie Elbląg i nasz region poniósł przez całe dziesięciolecia nie mając niezależnego dostępu do morza przy równoczesnej systematycznej likwidacji przemysłu w naszym Mieście?
       - Port w El­blą­gu już się przy­go­to­wu­je do prze­ko­pu Mie­rzei Wi­śla­nej i w tym celu za­bez­pie­cza atrak­cyj­ne te­re­ny in­we­sty­cyj­ne le­żą­ce w po­bli­żu za­rów­no portu jak i rzeki El­bląg -  zapewnia dyrektor Portu Arkadiusz Zgliński.
       Czy obecna polityczna sytuacja na Krymie i wojna Rosji z Ukrainą przyśpieszy jednak budowę kanału przez Mierzeję? Wiele zależy teraz od refleksu i determinacji naszych włodarzy...
       W rozpatrywaniu nowych szans na rozwój Elbląga i okolic warto bowiem mieć jeszcze na uwadze "Łupki" - nasze naturalne bogactwo.
      
JurekG
Liczba publikacji: 1
W tym miesiącu: 0
Ocena Głosów Komentarzy
3.5 2 19

A moim zdaniem...

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • W tej dziurze zabitej dechami nigdy nic się nie zmieni, musicie się już z tym pogodzić i wyjechać. Tam się nic nie opłaca.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    10
    12
    ZdrajcaRP(2015-01-02)
  • Mylisz sie autorze my mamy lepsze warunki jak Szczecin oni mają duzo dalej do morza my po wybudowaniu kanału będziemy mieli krótszy odcinek drogi wodnej do odmulania
  • To artykuł, czy wylewanie żali po ciągle nieodżałowanej porażce Jerzego Wilka? Nad problemem bezrobocia należałoby się pochylić nieco mocniej i sięgnąć nieco głębiej tego problemu. Jak mawiał klasyk "ciężko znaleźć dobrą pracę, ale jeszcze ciężej dobrego pracownika". Ludzie nie dbają o pracę często ją porzucając, a jeszcze częściej "wyrównują sobie niedogodności i różnicę w wynagrodzeniu" okradając pracodawcę i co gorsza nie widzą w tym nic złego. Proszę mnie źle nie zrozumieć ale nie kąsa się ręki która daje jeść, wiele osób zarejestrowanych jako bezrobotne tworzy szarą strefę pracując na czarno, lub korzystają z małego ruchu granicznego( może autor podrzuci nam jeszcze informacje ile osób posiada zarejestrowane Passaty kombi z połowy lat 90 tych i te osoby odejmie od bezrobotnych )
  • ale bzdura propagandowa, dlaczego autor nie przedstawił wyników licznych publikacji z których wynika że przekop byłby nieopłacalny?
  • Znowu kolejny ochotnik do kopania Wielkiego Przekopu ! Jurek. .. G się znasz na tematach ekonomii handlu wodnego. Czy chociaż kupiłeś już łopatę ? Jak tak to dzwoń po Jarka K, Hoffmana, Fotygę, Kępę, Wilka, Wcisłę, Protasa i kopcie, póki Mierzeja nie zamarzła. Ale najpierw zażyj 2 KC bo jesteś jeszcze " posylwestrowy".
  • niestety Elbląg został rozparcelowany za rządów SLD z miasta o poteznym przemyśle nie zostało nic. Elblag to miasto banków. aptek i sklepów oraz emerytów. Wyjeżdża kto może. przeważnie młodzi i to całymi rodzinami z małymi dziećmi, niemowlętami, nawet ci co kiedyś byli za granicą wrócili i ponownie wyjechali za chlebem i to pewnie na stałe. Gdyby tak uaktualnić spisy mieszkańców faktycznie zamieszkałych to wątpie czy uzbierało by się 50 tys. Elbląg umiera!!Nasz POlski rząd chwali się ze w tym roku spadnie o niewielki ułamek % bezrobocie napewno bo ciągle mieszkancy wyjezdzają za chlebem za granicę
  • Jak jest tak dobrze to czemu jest tak żle
  • Nic co można by robić nie jest opłacalne a wszystko co jest opłacalne jest nielegalne.
  • wyjechalem 4 lata temu do Niemiec i nie żałuje tej decyzji co wejde na ten portel to widze ze coraz gorzej. Ludzie jeśli macie możliwość to wyjeżdżajcie z tego miasta. Pozdrawiam
  • właśnie przez takich "rozgarniętych" jak ty Elbląg dołuje, zresztą cała Polska też. Nic do tego ciasnego umysłu nie trafia nawet najbardziej racjonalny argument. Mądrzy i myślący daleko w przyszłość ludzie chcą zapewnić Elblągowi szanse rozwoju to wtedy takie lenie jak ty biorą się za krytykę, nie to żadna krytyka a krytykanctwo. Weź się za robotę i wreszcie zrób coś pożytecznego.
  • Przekop powinien byc zrobiony jak najszybciej by w pelni wykorzystac bardzo dobre polozenie miasta z korzyscia dla miasta, regionu i Polski. Jeden statek za jednym zamachem przewiezie tyle towaru co 500 czy 1000 ciezarowek (ktore w tym czasie nie beda niszczyc nawierzchni drog oraz odciaza ruch bo ich nie bedzie) a o ile mniej zanieczyszczen spalinami dostanie sie do powietrza ! A ilu ludzie z Gdanska czy Gdyni skorzysta z drogi wodnej by dotrzec do Elblaga czy odwrotnie jako turysci, majac dobra kuchnie i sklepy na statku. Dobrze skomunikowany Port w Elblagu to rowniez wzrost aktywnosci portow w Gdyni i Gdansku o czym w poprzednim zdaniu wspomnialem. A co do oplacalnosci jesli przyjmiemy koszty transportu kolejowego za 100 % to samochodowy transport wychodzi 160 % kosztow a wodny 30 % kosztow, nie mowiac juz (o czym wspomnialem na poczatku). Dochodza rowniez mozliwosci obronne. Niemcy pod koniec 19-go stulecia majac 2 morza (u nas Baltyk i zalew) musieli zdecydowac czy budowac 2 floty wojenne czy kanal ? I tak powstal Kanal Kilonski, (ukonczono budowe w 1895 r)o dlugosci 98 km. Komu zalezy aby do budowy przekopu Mierzeji nie doszlo ? Aby ta czesc Polski wymknela sie spod kontroli Rosjanom ? Komu ? Samym Rosjanom lub ich poplecznikom, czyli wrogom Polski !
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    7
    4
    Jacoby(2015-01-04)
  • Propagandowe wylewanie żalu, na wszystkich tylko nie na siebie, ot takie polskie, małomiasteczkowe zrzędzenie. Tyle tu autor bzdur wypisał, że można by się do tego odnosić tydzień, więc szkoda czasu. Na dobrą sprawę można dać sobie spokój już po pierwszych akapitach, gdzie autor napisał o "kierunkach wykształcenia, śmiać się, czy płakać"? Otórz, śmiać się z twojej ignorancji, bo gdybyś podszedł do tematu merytorycznie, to wiedziałbyś, że kilka lat wstecz, wszyscy pchali się na "marketing i zarządzanie" i inne nie dające nadziei na pracę kierunki, a trzeba było iść na politechnikę, bo inżynierów brakuje i brakować będzie, ale ty wolisz szukać "winnego" A, na koniec, przekop mierzei to mrzonka, jednym przekopem niczego nie uzdrowisz, a może przynieść więcej szkody niż pożytku. Gdybyś poszedł na politechnikę, to takich bzdur byś nie pisał.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    4
    8
    axaxaxaxaax(2015-01-04)
Reklama