UWAGA!

O przekopie Mierzei niewielu chciało rozmawiać

 Elbląg, O przekopie Mierzei niewielu chciało rozmawiać
(fot. Anna Dembińska)

Zaledwie 20 osób wzięło udział w konsultacjach społecznych na temat budowy kanału przez Mierzeję i to licząc prezydenta, kilku radnych, przedstawicieli Urzędu Morskiego i dziennikarzy. Swoje uwagi na temat inwestycji można przesyłać jeszcze do 6 marca. Czy i kiedy inwestycja ruszy? Tego tak naprawdę nie wie nikt. Wiadomo, że najlepszym wariantem pod względem środowiskowym i prawnym jest budowa kanału w Nowym Świecie.

Takie są wnioski z prognozy oddziaływania na środowisko, którą dla tej inwestycji przygotował Urząd Morski w Gdyni. W piątek w Ratuszu Staromiejskim w Elblągu można było się zapoznać z najważniejszymi informacjami o skutkach, jakie budowa kanału może spowodować w przyrodzie i jakie są sposoby na odtworzenie tych strat. Pod uwagę autorzy prognozy wzięli cztery możliwe lokalizacje kanału: w Skowronkach, Nowym Świecie, Przebrnie i Piaskach, badali także możliwość transportu wodnego drogami alternatywnymi – przez Cieśninę Piławską (jak to się dzieje obecnie) i rzeką Szkarpawą.
       - Naszym zadaniem nie jest państwa przekonać do tej inwestycji, ale pokazać, jakie daje ona możliwości i jakie rodzi skutki. Najważniejsze przy tego typu inwestycjach, które mocno ingerują w środowisko, jest wykazanie, że nie ma innych alternatyw, że jest powstanie wiąże się z nadrzędnym interesem społecznym i że zastosowana zostanie kompensacja w przyrodzie – mówił podczas konsultacji społecznych w Elblągu Michał Benhke, z kancelarii prawnej wynajętej prze Urząd Morski w Gdyni.
       Dokument, który obecnie podlega konsultacjom wskazuje na to, że te warunki przy budowie i eksploatacji kanału i drogi wodnej będą spełnione, ale tylko w przypadku dwóch lokalizacji: Nowym Świecie i Piaskach. Z ekonomicznego punktu widzenia bardziej opłacalny jest pierwszy wariant (koszt około 900 milionów złotych).
       - W każdym wariancie planowana droga wodna negatywnie wpłynie na środowisko, szczególnie na siedliska ptaków. Ale największe pozytywne skutki wywoła kompensacja w przypadku Nowego Światu. Między innymi dzięki utworzeniu dwóch wysp na Zalewie z urobku z budowy oraz polderu z trzcinami w Przebrnie uzyskamy obszar chroniony, który będzie dziesięciokrotnie większy od strat, które spowoduje inwestycja – mówi Zbigniew Pawelec, szef zespołu, który opracował środowiskową prognozę.

  Elbląg, Najlepszym wariantem, zdaniem autorów raportu środowiskowego, jest Nowy Świat
Najlepszym wariantem, zdaniem autorów raportu środowiskowego, jest Nowy Świat (fot. Urząd Morski w Gdyni)


       - Analizie poddany został nie tylko przekop, ale i cała droga wodna z Zatoki Gdańskiej do rzeki Elbląg. Ta inwestycja ma być dźwignią dla rozwoju Elbląga i całego regionu elbląskiego. Już teraz prognozy wskazują, że w Polsce do 2020 roku ilość towarów przewożonych drogą wodną zwiększy się w Polsce trzykrotnie, a to oznacza nowe miejsca pracy – dodaje Michał Behnke. - Budowa drogi wodnej umożliwiłaby wpływanie do elbląskiego portu statków o długości do 100 metrów i przeładunek w krótkiej perspektywie nawet 1,5 miliona ton, a w długiej kilkudziesięcioletniej – nawet 3 milionów ton.
       Dyskusje o kanale, przekopie i drodze wodnej trwają od dziesiątków lat. Prognoza środowiskowa ma być kolejnym krokiem zbliżającym do rozpoczęcia inwestycji. Ale do tego jeszcze długa droga. Do 6 marca można przesyłać swoje uwagi do prognozy środowiskowej (szczegóły tutaj), po ich naniesieniu raport trafi do Komisji Europejskiej, której opinia będzie miała kluczowe znaczenie dla powodzenia inwestycji. A decyzję o tym, czy i kiedy budować musi podjąć rząd. I dać na to pieniądze.
      

RG

Najnowsze artykuły w dziale Gospodarka

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • Niewielu bo mamy dosyć obietnic i pie*****nia głupot. Kopcie a nie to zamknijcie te j*****ki.
  • To i tak dziwne że po 20 latach rozmowy o mierzei chce ktoś jeszcze rozmawiać, bo temat wyekplatowany w 100%. Przez ten czas rozmów można by było przekopać z 10 razy, ale starym staropolskim zwyczajem, kilka dekad trzeba rozmawiać :D. Pewnie niektórym kasa za to płynie więc moga nawet mówić do pustej sali :D
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    21
    0
    heheszki_lewacka_logika(2015-02-21)
  • Spokojnie, zrobi sie pogawedke w przyszłym miesiącu o przekopie, moze przyjdzie więcej osób
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    7
    1
    Grupol(2015-02-21)
  • Niewiele osób, bo pewnie, rak jak ja, nie wierzymy w konsultacje z ta ekipa. Pic na wode.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    13
    0
    horehkm(2015-02-21)
  • Kilka dekad? Przecież o przekopie mówiono już pod koniec XVI wieku za czasów króla Batorego! By ukorzyć zbuntowany Gdańsk cały handel bałtycki przerzucono do portu w Elblągu i już wtedy chciano mierzeję przekopać - powstały nawet dokładne mapy i projekty. Więc debata o przekopie ma długą brodę, bo trwa od ponad 300 lat.
  • no no no!!! -konkrety jak pod monopolowym. .. .
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    8
    0
    minius(2015-02-21)
  • Dziwne, że przez tyle lat się z tym bawią. .. Przecież wiele firm by to zrobiło za drobną opłatą - tyle co tam bursztynu jest - pewnie nie 1 ekipa by to za darmo zrobiła. Ze samego bursztynu mieliby dziesiątki milinów - jak nie setki - serio, bursztyn bałtycki jest najdroższy na świecie a od niedawna cena ciągle idzie w górę(popatrzcie se na allegro po ile chodzą takie we wielkości 50g - za głowie się złapiecie a tam są tego tony).
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    9
    0
    tajnnny(2015-02-21)
  • znając życie zbudują za wąski kanał żeby Trójmiasto dalej stało na swojej pozycji
  • jak robić to konkretnie jak niemiec, mizeriada na statki do 100m to lepiej tego nie robić.
  • A kto o tym spotkaniu wiedział. Czyżby odpowiedzialny urzędnik uznał, że to nie jest ważne przedsięwzięcie dla naszego miasta?
  • warto zadać sobie pytanie (i oczywiście odpowiedzieć sobie), komu na rękę jest przeciąganie i nie realizowanie tej inwestycji.
  • niewielu przyszło, bo i tak nie przekopiecie. Ekolodzy oraz sowieci nie pozwolą. Ot, co.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    13
    2
    Lit-r(2015-02-21)
Reklama