Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Czwartek 08-12-2016, imieniny Marii, Wirgiliusza
 
Rek

UWAGA!

O tym, jak ważny jest elbląski port

W Elblągu przebywa grupa ekspertów ds. polityki morskiej, zarządzania i finansowania działalności portowej z krajów Unii Europejskiej oraz Rosji, którzy tworzą międzynarodowy projekt Port-Net. Dziś goście zapoznali się z historią a także obecną sytuacją i rozwojem elbląskiego portu oraz z problemami rozwojowymi naszego miasta.

Port-Net to wspólny projekt 20 partnerów z 12 państwa Unii Europejskiej i Rosji, który w oparciu o budżet w wysokości 1,7 mln euro jest realizowany w latach 2005-2007. Partnerem wiodącym projektu jest miasto i port Hamburg, choć, jak podkreślają uczestnicy projektu, propozycje i działania wszystkich partnerów traktowane są z jednakową uwagą.
     Celem projektu Port-Net jest promocja współpracy międzynarodowej ze szczególnym uwzględnieniem polityki morskiej, zarządzania i finansowania działalności portowej, żeglugi bliskiego zasięgu, autostrad morskich, centrów logistycznych oraz integracji przestrzennej portów i miast.
     - W projekcie tym najważniejsza jest wymiana doświadczeń jak również nawiązywanie kontaktów - powiedział podczas dzisiejszego spotkania grupy ekspertów Julian Kołtoński, dyrektor Zarządu Portu Morskiego Elbląg. Spotkanie, które odbyło się w Kamieniczkach Elbląskich, nosiło tytuł „Rozwój miasta/portu, ochrona środowiska i aspekty kulturowe”.
     Wiceprezydent Elbląga Witold Wróblewski przedstawił zagranicznym gościom sytuację naszego miasta - opowiedział o inwestycjach realizowanych przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej, o walce z bezrobociem - w tym celu powstaje nowa dzielnica Elbląga Modrzewina, a wraz z nią park technologiczny - oraz oczywiście o porcie.
     - Temat elbląskiego portu jest dla miasta priorytetowy - zapewniał wiceprezydent Wróblewski. - Port zamierał, ale teraz się odradza. Powstały dwa nowoczesne terminale - pasażerski i towarowy, co daje olbrzymie możliwości, zarówno turystyczne, jak i handlowe.
     - Przez wieki rola elbląskiego portu była raz większa, a raz mniejsza – mówił Julian Kołtoński. - W wiekach średnich był to jeden z największych portów na Bałtyku, który konkurował z portem gdańskim. Przed drugą wojną światową kwitł przemysł stoczniowy, powstało u nas ok. 1 tys. 700 statków różnych typów. Niestety, po działaniach wojennych port zaczął podupadać. Zmiana przyszła po przemianach ustrojowych, wówczas Elbląg odwrócił się ku rzece. W naszym mieście działają najważniejsze urzędy związane z gospodarką morską - Urząd Celny, Kapitanat Portu, Straż Graniczna. Rozwijamy się, na co wskazuje budowa nowych terminali. Jesteśmy nastawieni na kontakty handlowe, ale i na ruch turystyczny z obwodem kaliningradzkim.
     Podczas dzisiejszego spotkania wystąpiła także Maria Kasprzycka, dyrektor Muzeum Archeologiczno-Historycznego w Elblągu, która mówiła o aspektach historycznych elbląskiego portu. Przedstawiciele Urzędu Miejskiego zaprezentowali natomiast problemy rozwojowe miasta i portu w Elblągu. W programie konferencji znalazło się również wystąpienie Wilhelma Schulte, dyrektora generalnego ds. regionalnego i miejskiego planowania w Hamburgu.
     Goście wybrali się też na wycieczkę statkiem przez pochylnie z Buczyńca do Elbląga. Ich wizyta w naszym mieście potrwa do piątku 29 września. W tym czasie, m.in. na temat współpracy z Elblągiem, wypowie się przedstawiciel strony rosyjskiej, a prof. Krzysztof Luks wygłosi wykład na temat przekopu Mierzei Wiślanej.
     

A
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
..., a moim zdaniem
Pokazuj od
najnowszych
  • obserwatorr ble,ble.....gadka do Władka,a Władek głuchawy i nie ma sprawy.O Porcie słychać już o 20 lat,sympozja,zjazdy,spotkania ...i tak siala,la,la.zabawa dalej trwa
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    obserwatorr(2006-09-27)
  • my tu gadu gadu a sprawa przekopu stoi w miejscu-a szkoda:(
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    ludź(2006-09-27)
  • spoko, sprawa nie stoi w miejscu, idzie powoli do przodu
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2006-09-27)
  • Portu tak naprawde nie ma, politycy różnych opcji od 20 lat przynudzaja na temat przekopu mierzei
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2006-09-27)
  • A to ciekawe. Port w Elblągu. Co rano tamtędy jeżdżę i co widzę, od czasu jak go otwierali to sie trochę ilość węgla zmniejszyła i nic więcej. Nic tam się nie dzieje. To i pewno że gości w drugą stronę na pochylnie za unijne pieniądze wysłali. A może przy okazji jak już byli Rosjanie to może lepiej trzeba było się zapytać: kiedy otworzą cieśninę dla żeglugi, a nie po krzakach ich wozić. W tym roku "międzynarodowe" regaty we Fromborku to miały taką nazwę, bo jeden z kapitanów rosyjskich jachtów samochodem z Kaliningradu przyjechał, a w poprzednich sezonach to ponad 30 jachtów z Rosji potrafiło przypłynać. Dla mnie ci ludzie od rozwoju miasta i portu i inne darmozjady urzędasy to po prostu poniżej krytyki. Ale nazwiska się pokazały w artykule przed wyborami. A ja proponuję na nich nie głosować to moze co w końcu będzie się tu działo. A tak profesor referat wygłosi, goście się przepłyna pochylniami a unia da na to wszystko kasę, a wokół jak nic tak nic się nie będzie zmieniać.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    rf(2006-09-27)
  • Port jest bardzo ważny. Ale na razie powinny zakotwiczyć jescze ze dwa konkurencyjne statki z piwem w promocji.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    Socjaldemokrata(2006-09-27)
  • Idę o zakład, że nie popłynęli sukcesem prezydenta –statkiem zbudowanym przy udziale miasta „Małą Hanzą” zwanym też „Wstydem Elbląga” brzydkim jak noc listopadowa, z za słabymi silnikami i za dużym by się zmieścić na pochylnie. Czy z konferencji wynikało,że w Europie buduje się porty bez bocznic kolejowych i dróg wodnych prowadzących z portu na pełne może? (Przekop Mierzei – pan prezydent przez wiele lat niewiele zrobiłby powstał)
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    Mimo to w Elblągu(2006-09-27)
  • Elblążanie proponuje czyn społeczny . Sami sobie przekopmy ten kawałek mierzejki , każdy po trochu, podczas urlopu.. Łopateczki i wiaderka w ruch.. Zapewniam ,że skuteczność będzie większa niż działania naszych "władnych-bezwładnych".
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    chello(2006-09-28)
  • Chello! jesteś wielki!!!!! Jak chcesz, przyjmę Cię na wspólnika do punktu wypożyczania łopat i wiaderek! Mam już załatwione miejsce na wypożyczalnię u sołtysa w Skowronkach! Złożyłem papiery i czekam na dofinansowanie wypożyczalni z unii europejskiej! Majątek własny, dwie sztychówki, jedna złamana łopata i trzy dziurawe wiaderka! A Ty ile masz?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    Ciekawski!(2006-09-28)
  • Dżentelmeni o pieniadzach nie rozmawiają ale widzę, że takich trzech jak nas dwóch wystarczy za dziesięciu. Mam... w planie wypożyczyć od sąsiada kundla o wdzięcznej nazwie Krecik . Robi świetne podkopy !! Początek byłby dobry. Twoja baza sprzętowa i mój park maszynowy, kapitał weźmiem od teściowej. No i .... na mierzejke w lato lecim... "Chello, chello, Ciekawski jakze nam sie pasi...chello!!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    chello(2006-09-28)
  • Ty ,Ciekawski taki jeden pancercug mówi ,ze żle widze. Chyba nici z naszej spółki. Nie masz tam w Skowronkach dobrego okulisty dla Cyklopa .. trza się ratowac.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    chello(2006-09-29)
Reklama