UWAGA!

Pas do rozwoju lotniska i miasta

 Elbląg, Zdjęcie z ubiegłorocznego pikniku na elbląskim lotnisku
Zdjęcie z ubiegłorocznego pikniku na elbląskim lotnisku (fot. MS, archiwum portEl.pl)

Czy na elbląskim lotnisku uda się zbudować utwardzony pas startowy? Apelują o to władze Aeroklubu Elbląskiego, które przysłały do władz miasta zarys koncepcji rozwoju lotniska. Co zawiera?

- Jako lotnisko jesteśmy coraz częstszym przystankiem na lotniczym szlaku turystycznym. Co roku ląduje u nas ok. 300 cudzoziemców. Współpracujemy z Bałtyckim Centrum Małej Awiacji z obwodu kaliningradzkiego oraz Aeroklubem de Compiegne z Francji. Po zakończeniu budowy S7 do Trójmiasta spodziewamy się wzrostu zainteresowania Elblągiem i naszą ofertą. Przyjmujemy też coraz więcej wojskowych maszyn rządowych z VIP-ami na pokładach – pisze do radnych Jacek Sobolewski, dyrektor Aeroklubu Elbląskiego, który administruje lotniskiem.
       Piloci mają do dyspozycji trawiasty pas startowy o długości 800 m, drugi z pasów – o długości 1200 m – jest nieczynny. - Niestety w ostatnich dwóch latach jesteśmy coraz częściej zalewani przez wody opadowe i pomimo naszych własnych działań mających na celu udrożnienie poniemieckiego systemu odprowadzania wód opadowych, nie jesteśmy w stanie zapewnić pracy lotniska przez cały rok – dodaje Jacek Sobolewski.
       Całoroczne funkcjonowanie lotniska zapewniłby pas utwardzony, o budowie którego mówi się od 2009 roku, ale żadne decyzje w tej sprawie nie zapadły. Członkowie Aeroklubu ponownie podejmują więc ten temat, apelując do władz miasta o dyskusję i wsparcie, pokazując przykłady innych miast (Suwałki, Białystok i Świebodzice), w których takie utwardzone pasy powstały lub powstają.
       - Nasze ambicje nie zmierzają do stworzenia w Elblągu nowego portu lotniczego. Pragniemy w znaczący sposób poprawić infrastrukturę lotniska w Elblągu, co wpisze się również w koncepcję rozwoju portu morskiego w tym mieście czy generalnie w rozwój całego regionu – dodaje dyrektor Aeroklubu.
       Utwardzony pas startowy w Elblągu miałby mieć 1100 metrów długości i 30 szerokości, powstałaby też droga kołowania, płyta postojowa, oświetlenie sterowane radiowo, umożliwiające loty nocne. Ile mógłby kosztować? Tego nie wiadomo. Przykładowo w Suwałkach kosztuje 15 mln zł, w Białymstoku – 40 mln zł. Na razie jednak konieczne jest stworzenie dokumentacji technicznej, którą Aeroklub Elbląski szacuje na ok. 300 tys. złotych. Środki na ten cel mogłyby być pozyskane z programu Polska-Rosja.
       Władze Aeroklubu chcą także przejąć od miasta nieużytkowany od 7 lat powojskowy hangar przy lotnisku, w którym planują stworzyć Centrum Awiacji. Pojawił się również pomysł stworzenia sezonowego lotniczego przejścia granicznego (takie funkcjonują w Białej Podlaskiej, Jeleniej Górze czy Lubinie) i zakupu nowej wyciągarki szybowcowej.
       - Należy także w pobliżu lotniska zapewnić atrakcyjne warunki dla inwestorów z branży lotniczej, którzy mogliby zająć się działalnością produkcyjną. Cały obszar Polski północnej jest pod tym względem białą plamą na mapie, dlatego nie trzeba przekonywać o innowacyjności takich rozwiązań – uważają członkowie Aeroklubu Elbląskiego.
       Pismo z koncepcją rozwoju lotniska trafiło do przewodniczącego Rady Miejskiej kilka tygodni temu. Zostało skierowane do dyskusji na komisję gospodarki miasta. Radni zajmą się tym tematem na kwietniowym posiedzeniu. A co Czytelnicy sądzą na ten temat? Zapraszamy do dyskusji.
      
      
RG

Najnowsze artykuły w dziale Gospodarka

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • Skoro wiocha olsztyn utwardziła pastwisko dla krów i ciągnie z nas kasę na tę fanaberię, to dlaczego mamy się ograniczać do utwardzonego pasa?
  • Kiedy w AE odbyło się ostatnie szkolenie szybowcowe lub spadochronowe? Dlaczego elblascy skoczkowie jeżdżą skakac np do Pruszcza Gdańskiego a przyszli szybownicy szkolą się w Lisich Kątach k/Grudziadza? Prawie wszystkie samoloty należą do prywatnych właścicieli, więc dlaczego miasto ma wydawać nasze, podatników, pieniądze na pas dla paru prywatnych samolotów na lotnisku, na którym tak naprawdę niewiele się dzieje i to nie z powodu braku utwardzonego pasa.
  • bo malbork zabrał nam nadelblaską strefę do nauki dla młodych pilotów. .. ..
  • No p. Wróblewski, jeśli jest budowany wiadukt, to i lotnisko powinno zostać zmodernizowane. Niech ta dzielnica Elbląga wreszcie zostanie doceniona.
  • niewatpliwie pas starowy nie zaszkodzil by rozwojowi Elblaga. Jednak widze to w "czarnych chmurach". Projektem maja sie zajac ci sami ludzie, ktorzy od ponad dwudziestu lat sprawuja wladze w miescie i sa winni upadku Elblaga. Dla elblaskich bezradnych problemem jest wybudowanie ronda za 3mln a co dopiero mowic o inwestycji rzedu 30 mln. Od nas elblazan zalezy czy Elblag bedzie sie rozwijal. Dlatego w najblizszych wyborach samorzadowych musimy posprzatac w Ratuszu i wybrac odpowiednich ktorzy beda dbac o rozwuj miasta. najlepiej bezpartyjnych fachowcow. Ikar.
  • dlaczego tak jest? przeczytaj wpis Ikara. moze zalapiesz.
  • Trzeba myśleć i szukać możliwości realizacji tej inwestycji. Nie mogę znieść tych negatywnych wpisów krytykujących wszystko i Wszystkich, którzy myślą o rozwoju miasta. Jak do tej pory sięgając pamięcią wstecz każda władza w mieście jest krytykowana przez ludzi nie mających pojęcia o uwarunkowaniach prawnych i finansowych. Najlepiej siedzieć przed komputerem i obrażać tych, którzy coś dla tego miasta robią i chcą coś zrobić. kochający swoje miasto
  • po wykończeniu trasy do gdańska uważam ze rozbudowa lotniska to bezsens i wyrzucone pieniądze lepiej przeznaczyć to na budowę parku rozrywki dla dzieci jak np. w Pasłęku gdzie jezdza elblążanie
  • Każda szansa jest dobra dla, ,elbląskiej umieralni, ,. .. .. jakby nie patrzeć jest to coś z przyszłością dla młodych, bo pisowskich moherów to nie interesuje!
  • Wszyscy chcą doić państwową kasę. Może Aeroklub Elbląski przekształci się ze stowarzyszenia w spółkę i poszuka prywatnych sponsorów. Wszyscy tylko daj, a tu trzeba coś nowego i od siebie.
  • jak najbardziej +
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    18
    2
    plós(2018-03-26)
  • taka inicjatywa wpisuje sie w pozytywny wizerunek gminy i powiatu
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    19
    5
    wojewódz(2018-03-26)
Reklama