Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Sobota 18-11-2017, imieniny Karoliny, Romana
 
Rek

UWAGA!

Rek
Telefon portElu Halo, tu portEl
512 918 555

Wiadomości

Na osiedlu

Gospodarka

Społeczeństwo

Kultura

Sport

Na uczelniach

Zbrodnia i kara

Prasówka

Jej portEl

Kina i teatr

Konkursy

Dawny Elbląg

Poradnik

Hit czy kit?

Po godzinach

Fotoreportel

Park Dolinka Park Dolinka

PKS i PKA, ale odmłodzone

 
Elbląg, PKS i PKA, ale odmłodzone (fot. WS)
Rek

Autobusy dwóch elbląskich firm: Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej i Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej mają wozić elblążan miejskimi autobusami do 2020 roku. Odmładzanie taboru autobusowego ma się zacząć już w przyszłym roku, w efekcie niemal połowę autobusów mają stanowić wozy fabrycznie nowe.

W latach 2007-2013 komunikację autobusową w Elblągu obsługiwały trzy spółki, z którymi umowy kończą się 21 grudnia tego roku. Zarząd Komunikacji Miejskiej ogłosił więc przetarg na kolejny okres – 2014-2020. W miniony piątek nastąpiło otwarcie ofert. Wyniki przetargu są jeszcze wynikami nieoficjalnymi, bo trwa teraz dokładne badanie ofert, mogą też zdarzyć się odwołania firm, które przetarg przegrały.
     Sieć autobusową podzielono do przetargu na trzy pakiety (tak, jak jest obecnie), w każdym pakiecie znalazło się sześć do siedmiu linii autobusowych. Wpłynęło siedem ofert. Firmy startujące w przetargu mogły składać oferty maksymalnie do dwóch pakietów z tych trzech.  
     Na pierwszy pakiet wpłynęła tylko jedna oferta – Przedsiębiorstwa Komuikacji Autobusowej spółka z o.o. w Elblągu i ona została przyjęta. Na pakiet drugi wpłynęły trzy oferty, za najlepszą uznano ofertę złożoną przez konsorcjum dwóch firm: Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Elblągu i Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej. Pozostałe oferty złożyły firma „Warbus” z Warszawy oraz Autobusowe Linie Prywatne „ALP” z Elbląga. Na trzeci pakiet linii również wpłynęły trzy oferty, najlepszą złożyło Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Elblągu. Dwie pozostałe złożyły „Arriva” spółka z o.o. z Torunia i konsorcjum dwóch spółek ze Śląska „Meteor” z Jaworzna i Dolnośląskie Linie Autobusowe z Wrocławia.
– Najbardziej interesujące oferty wpłynęły z dwóch spółek elbląskich – Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej na pakiet nr 1, Przedsiębiorstwa  Komunikacji Samochodowej z Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej wspólnie na pakiet nr 2 i Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej samodzielnie na pakiet nr 3 – mówi dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej Zbigniew Orzech. – Jeżeli nie będzie przeszkód formalnych i komisja przetargowa stwierdzi, że te oferty są kompletne, bez błędów, i jeżeli konkurencja nie wniesie odwołań, w połowie października podpiszemy umowy z nowymi przewoźnikami.
 
     Autobusy będą młodsze
     
– Zdaję sobie sprawę, że ten tabor autobusowy nie jest w taki stanie, w jakim powinien być, nie satysfakcjonuje mieszkańców, pasażerów i na pewno nie satysfakcjonuje Zarządu Komunikacji Miejskiej. Ale przewoźnicy, którzy nie mieli pewności, że będą funkcjonować na rynku komunikacji miejskiej kolejne lata, nie inwestowali w nowy tabor tak intensywnie – wyjaśnia sytuację Zbigniew Orzech. – Chciałbym prosić mieszkańców i pasażerów o cierpliwość. Jeszcze do końca tego roku musimy przemęczyć się z tym dobrodziejstwem inwentarza, który mamy, ale już w przyszłym roku poprawa będzie na pewno zauważalna.
     Zbigniew Orzech podkreśla, że wymagania miasta w tym przetargu były wyższe niż w poprzednim, ważnym jeszcze do końca tego roku, chociażby te dotyczące wieku autobusów. Ale także wymagania w zakresie czystości autobusów, zachowań kierowców. – Rozszerzony został pakiet kar umownych, jakie można nakładać na przewoźników. Dzisiaj czasami jesteśmy bezradni, bo nie mamy takich instrumentów – wyjaśnia Zbigniew Orzech.
     Obecnie po elbląskich ulicach jeżdżą autobusy kilkuletnie, ale jeżdżą również kilkunastoletnie, bo w umowie z przewoźnikami, która się właśnie kończy, był zapis, że średni wiek taboru nie powinien przekraczać 10 lat. A więc obecnie mogą po Elblągu jeździć autobusy, które mają 20 lat, pod warunkiem, że przewoźnik ma odpowiednią liczbę autobusów kilkuletnich.

  Zbigniew Orzech (fot.WS). Zbigniew Orzech (fot.WS).

W warunkach rozstrzyganego właśnie przetargu zapisano, że autobus ma być wyprodukowany najwcześniej w 2007 roku. Autobusów, które nie mieszczą się w tym przedziale, po prostu nie będzie.
– Nigdy nie obiecywaliśmy, że 100 procent taboru to będą autobusy nowe, ale odnowienie taboru będzie wyraźnie widoczne – dodaje Zbigniew Orzech. – Fabrycznie nowe autobusy mają się pojawić już w 2014 roku. Codziennie na miasto wyjeżdża prawie 60 autobusów, w przyszłym roku powinniśmy zobaczyć połowę z tego autobusów nowych. Pozostałe to autobusu kilkuletnie, które jeszcze spełniają określone, wysokie wymagania. Zabroniliśmy też stosować reklamy zewnętrzne na autobusach.
     

Piotr Derlukiewicz
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
  • A na zdjęciu autobus firmy, która z pewnością upadnie
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    5 2
    (2013-09-25)
  • Codziennie na miasto wyjeżdża około 60 autobusów... I jeżdżą stadami po 4 a nawet 5 praktycznie tą samą trasą.Panie Orzech czy nie ma u pana mądrego człowieka który zająłby się normalnym rozkładem jazdy aby nie było takich scen-5 autobusów jedzie jeden za drugim,cisną się na przystankach a potem przez 30-40 minut nic nie jedzie.Ludzie wyklinają ale czy to kogoś obchodzi...
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    19 1
    Czytelnik_MOBI_51906(2013-09-25)
  • fatalny stan elbląskich ulic, do tego zabójcze dla autobusowych amortyzatorów wielokrotne przejazdy przez torowiska tramwajowe, do tego "śpiące policjanty" które na trasie autobusu raczej nie powinny leżeć: tego nawet Białoruski MAZ nie wytrzyma zbyt długo- nie ma nadziei na komunikację publiczną w Elblągu spełniającą standardy porównywalne z Olsztynem albo Gdynią. Hero.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    12 3
    (2013-09-25)
  • Przed ułożeniem torowiska tramwajowego na ul. Ogólnej autobusy linii nr. 9 kursowały z Zawady na dworzec co 10 minut więc bez kłopotów można było szybko przejechać Elbląg z jednego końca na drugi. Po wydłużeniu linii tramwajowej podróże po Elblągu to koszmar, nerwówa i dużo zmarnowanego na przystankach czasu.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    5 7
    (2013-09-25)
  • odmłodzicie autobusy kosztem pensji kierowców pewnie dalej będę musiał pracować za 1200zł super
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    13 0
    (2013-09-25)
  • dobrze gada, i tak 13 jeździ razem z 17 od zawady do szpitala to samo w druga strone jedzie jeden za drugim to samo tyczy się tramwajów z jaru
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    9 0
    panzjaru(2013-09-25)
  • W dobie komputeryzacji chyba nie jest zbyt trudne ustawić tak rozkład by autobusy nie jeździły razem po tej samej trasie.Dajcie to do zrobienia uczniom na zajęciach informatyki-rozpracują to na jednej lekcji...
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    13 0
    Czytelnik_MOBI_51906(2013-09-25)
  • Jak długo złodzieje będą nas okradać za niewykorzystane przejazdy na kartach Ekm kupując bilet miesięczny gdzie nie możemy wszystkiego wyrobić bo choroba, bo urlop, bo wyjazd służbowy. ? Gdzie Prokurator, gdzie policja ? To jest kradzież bez naszej zgody.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    5 0
    pszczółkaMaja(2013-09-25)
  • Cytat:-"Codziennie na miasto wyjeżdża około 60 autobusów. .'- To gdie reszta autobusu? jak policzyli te "około"?Pół autobusu pojechało :na piwo"?:)
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    2 1
    Kasownikzepsuty(2013-09-25)
  • "ALP' do likwidacji :)
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    4 0
    smrodobus(2013-09-25)
  • to moze bedzie wymieniony autobus linii 22? czy znow w zime bedzie cieplej poza autobusem niz w autobusie, szpary w drzwiach, brak ogrzewania, szron od srodka na szybach, paranoja mamy 2013 r !
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    5 1
    autobusiak(2013-09-25)
  • szanowny panie dyrektorze zkm prosze dokładnie przeczytac podpisane umowy w 2006r. przez spółki alp pks pka do czego sie zobowiazały. .chodzi oczywiście o średni wiek autobusów oraz warunkom technicznym jakie powinny spełniac w okresie ich uzytkowania /lato i zima/. .dlaczwego pan sie tłumaczy za spółki przeciez pan płaci im za usługę z kasy miejskiej czylim. in i mojej. .. .napisz pan lepiej ile i za co przewoźnicy otrzymali kar jesli wogóle one były. .nie pana rola jest ciagłe tłumaczenie sie za spółki przewozowe. .. .\bo jest to tylko mydlenbie oczu. .jako pasażer płac e za usługe przewozu i żadam aby ona była wykonana starannie i należycie mamy juz xxi wiek. .. .
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    3 1
    ZKM(2013-09-25)
Reklama