Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Piątek 09-12-2016, imieniny Wiesława, Leokadii
 
Rek

UWAGA!

Polskie wejście nad Pregołę

Rosyjskie media dokładnie relacjonowały i komentowały moskiewskie posiedzenie polsko - rosyjskiej międzyrządowej komisji do spraw współpracy handlowo - ekonomicznej, której przewodniczyli Siergiej Frank - minister transportu Rosji i wicepremier Marek Pol - minister infrastruktury. Wiele punktów obrad było poświęconych naszym najbliższym nadbałtyckim sąsiadom. Dlatego też w tym spotkaniu uczestniczył również Michaił Cykiel - pierwszy zastępca szefa administracji obwodu kaliningradzkiego.

Rosyjski minister transportu z zadowoleniem podsumował spotkanie i podjęte na nim decyzje. Potwierdził też, że strona rosyjska przyjmie wiele z polskich propozycji zmierzających do większego zacieśnienia współpracy ekonomicznej. Pochwalił Polaków, którzy nie tylko dobrze przygotowali się do spotkania, ale wcześniejsze wstępne propozycje poparli odpowiednimi opracowaniami. W Moskwie przekazali stronie rosyjskiej szereg konkretnych propozycji, załączając do nich szczegółowe rozwiązania, w tym bardzo realistyczne biznes plany. Wiele z polskich projektów wskazuje na obwód kaliningradzki, jako perspektywiczny region wielostronnej współpracy, gdzie można przewidywać obopólne korzyści.
     Zarówno strona rosyjska jak i polska widzą realną możliwość zacieśnienia działań wspólnych w dziedzinie transportu morskiego. Polscy specjaliści przygotowali też, jak powiedział minister transportu, ciekawe projekty związane z przemysłem stoczniowym.
     Jednak dla przyszłości obwodu kaliningradzkiego szczególnie cenny - jak podkreślił minister Frank - jest projekt modernizacji istniejących portów nad Pregołą, które od pełnego morza oddziela kanał (o długości 42 km). Polski projekt zbiega się z nastawieniem Rosji, która usiłuje ożywić, a właściwie zmodernizować kaliningradzkie porty, przystosowując je do ostrej konkurencji o towar z innymi portami.
     Nader interesujący i wielce obiecujący jest projekt "2 K". Zakłada on utworzenie morskiego korytarza transportowego przez porty w rosyjskim Kaliningradzie i litewskiej Kłajpedzie. Istnieje możliwość większego powiązania Kłajpedy i Kaliningradu z polskimi portami. Strona polska ukazuje w nim także możliwości przyciągania towarów do przeładunku w tych portach. Polski projekt przewiduje zdecydowane ożywienie morskiego portu handlowego w Kaliningradzie. Obecnie kanałem odbywa się ruch jednostronny: przed południem statki płyną od strony cieśniny Piławskiej w stronę Kaliningradu. Potem ruch odbywa się w druga stronę na Bałtyk. W projekcie przedstawionym przez stronę polską założono nawet kilka wariantów. Dwa pierwsze są związane ze zwiększeniem wyporności wpływających do Kaliningradu jednostek. W tym celu można pogłębić dotychczasowy jednokierunkowy tor wodny wraz z poszerzeniem kanału. Sprawi to większy ruch, a do Kaliningradu będą mogły zachodzić o wiele większe jednostki. Możliwe też jest zbudowanie zupełnie nowych, w pełni nowoczesnych portów w pobliżu Bałtijska lub Swietłego.
     W swoim projekcie strona polska ukazuje na sposoby pozyskiwania źródeł finansowania na realizacje projektów, co bardzo ucieszyło Rosjan. Liczą oni także na nowoczesne sposoby zarządzania portami i urządzenia przeładunkowe, odpowiadające wymaganiom zachodnich partnerów.
     Projekt "2 K" może sprawić, że zarówno porty Kaliningradu, jak i port w Kłajpedzie będą mogły z powodzeniem konkurować z Rygą i Tallinem.
     Oprócz tego polskie firmy wezmą udział w pracach modernizacyjnych elektrociepłowni (TEC - 2) w Kaliningradzie.
     Do czasu oddania do użytku "berlinki” (2004 r.) i zbudowania przejścia granicznego Mamonowo 2 - Grzechotki (w celu odciążenia przejścia Bagrationowsk - Bezledy) kołowy transport towarów będzie się odbywać również przez najmłodsze drogowe przejście graniczne Gusiew - Gołdap. Będą mogły przez nie przejeżdżać ciężarówki o ładowności do 7,5 tony (obecnie dopuszczano jedynie pojazdy 3,5 t.).
     Zgodnie z informacją przekazaną przez rosyjskiego ministra transportu polskie firmy wezmą aktywny udział w realizacji aż 31 projektów federalnego programu celowego rozwoju obwodu kaliningradzkiego do roku 2010. Zanosi się na silne polskie wejście nad Pregołę. Może to sprawić, iż Polacy na dobre zadomowią się na ciekawym acz trudnym kaliningradzkim rynku inwestycyjnym.

MUR
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
Reklama