Poniedziałek 19-11-2018, imieniny Salomei, Seweryna
 
Rek

UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później
Zamknij Zamknij
Reklama w Elblągu
Rek
Rek
Telefon portElu Halo, tu portEl
512 918 555

Wiadomości

Sport

Gospodarka

Na osiedlu

Społeczeństwo

Na uczelniach

Kultura

Zbrodnia i kara

Dawny Elbląg

Jej portEl

Kina i teatr

Konkursy

Prasówka

Poradnik

Hit czy kit?

Po godzinach

Fotoreportel

Dary lasu Dary lasu

Pomorze kopie pod przekopem

 
Elbląg, Pomorze kopie pod przekopem (wizualizacja Urząd Morski w Gdyni)
Rek

Ponad 60 uwag do raportu oddziaływania na środowisko w sprawie budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną zgłosił Zarząd Województwa Pomorskiego. Pomorscy samorządowcy zarzucają autorom raportu m.in. to, że został on oparty na w części nieaktualnych danych i zbyt optymistycznie przewiduje przyszłość regionu elbląskiego po przekopie Mierzei.

Uwagi do raportu oddziaływania przekopu na środowisko można było zgłaszać do 12 lipca. Skrzętnie skorzystał z tego Zarząd Województwa Pomorskiego, który od początku sprzeciwia się pomysłowi budowy kanału przez Mierzeję, promując alternatywną drogę wodną z Elbląga do Gdańska m.in. przez Szkarpawę. Samorządowcy z Pomorza uznali raport za „niepełny, nie w pełni rzetelny i niedający podstaw do podjęcia decyzji o uruchomieniu realizacji przekopu”.
– Nasze stanowisko zawiera kilkadziesiąt uwag do konsultowanego przez RDOŚ w Olsztynie dokumentu. Ponieważ składamy je w trybie konsultacji społecznych, RDOŚ ma obowiązek odniesienia się do wniesionych uwag w uzasadnieniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji – mówi marszałek Mieczysław Struk. – Nasze uwagi mają charakter merytoryczny, liczymy więc na równie merytoryczne odpowiedzi, zamiast ogólnikowych stwierdzeń, albo kolejnych sugestii, że w sprawie przekopu popieramy politykę obcych państw.
     
     Przestarzałe dokumenty i badania
     
Jak czytamy w stanowisku Zarządu Województwa Pomorskiego, „próbując wykazać nadrzędny interes publiczny, Raport stwierdza zapaść społeczno-gospodarczą Elbląga. W analizie powołuje się jednak na przestarzałe dokumenty i badania z 2013 r. Gdyby autorzy sięgnęli po najnowsze dane, z pewnością ich dokument byłby bardziej wiarygodny. A dane te wykazują, że zmniejszeniu w ostatnich latach populacji Elbląga towarzyszy wzrost mieszkańców sąsiadujących gmin wiejskich (np. gmina Elbląg o 10,4 proc., a gmina Milejewo o 16.4 proc.). Podobnie jest także z liczbą bezrobotnych, która od 2013 r. spektakularnie spadła o połowę. W świetle tych danych przekop nie stanowi bezwzględnego warunku – jak podkreśla się w Raporcie – dla rozwoju gospodarczego tego obszaru” - czytamy w stanowisku władz Pomorza. I dodają: „Raport niedokładnie obliczył także korzyści, które przyniosłaby budowa drogi wodnej. Zakłada znaczący wzrost przeładunków w porcie w Elblągu do 20 mln ton (w 2017 r. było to 200 tys. ton). Tym samym stawia potencjał portu elbląskiego na równi z gdyńskim, który ma 10 terminali przeładunkowych, 15 regularnych połączeń liniowych i możliwość przyjmowania znacząco większych statków niż kiedykolwiek Elbląg będzie mógł. Ponadto zakłada wzrost ruchu pasażerskiego do poziomu, jaki obecnie odnotowywany jest w Gdańsku (210 tys. osób rocznie w 2017 r.). Przyjęcie tych odrealnionych założeń zaburza kolejne dane, które mają wykazywać korzyści budowy przekopu: przyrost miejsc pracy, wzrost przychodów podatkowych i oszczędności budżetowych”.
– Dokumentacja zawiera wiele skandalicznych wręcz błędów, choćby takich, że powołuje się na nieaktualne i nieobowiązujące dokumenty strategiczne naszego województwa – mówi marszałek Mieczysław Struk. – Poza tym Raport zawiera też kompletnie fałszywe i dyskwalifikujące jego rzetelność twierdzenia, jakoby budowa drogi wodnej (w tym przekop Mierzei) wpisywała się w Strategię Rozwoju Województwa Pomorskiego 2020, Plan zagospodarowania przestrzennego województwa pomorskiego 2030 i Regionalny Program Strategiczny w zakresie transportu Mobilne Pomorze – tłumaczy marszałek Mieczysław Struk. – Owszem, w tych dokumentach wskazuje się potrzebę poprawy dostępności do portów Zalewu Wiślanego, ale przede wszystkim poprzez likwidację istniejących barier prawnych, a także poprzez rozwój śródlądowych dróg wodnych. Żaden z tych dokumentów nie wskazuje potrzeby budowy przekopu Mierzei – dodaje marszałek
     
     Co dalej?
     
Uwagi do raportu oddziaływania na środowisko rozpatruje Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Olsztynie. To ta instytucja ma wydać tak zwaną decyzję środowiskową, która umożliwi wydanie pozwolenia na budowę. Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, mówił podczas sobotniego spotkania w Tolkmicku, że pozwolenie powinno być wydane jesienią.
     
     Zobacz pełną treść stanowiska władz Pomorza
oprac. RG
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
  • Nędzarze zrobią wszystko, byle tylko Elbląg nie stał się konkurencją dla nich. Posłowie i senatorowie PiS, rozpocząć w końcu ta inwestycję, bo czas ucieka.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    63 19
    (2018-07-13)
  • Marszałek du. .k. Wg jego rozumowania jeśli teraz jest lepiej niż w 2013 r. to trzeba blokować wszystkie inwestycje, które jeszcze by mogły poprawić ten stan. .. Może chce Pan wydać z własnej kasy pieniądze na kolejne badania/analizy/ekspertyzy tak aby były świeże ?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    38 9
    mechanikamator(2018-07-13)
  • To platformerska gdańska swołocz. Jeszcze trzy miesiące tego zaprzaństwa jakoś wytrzymamy.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    48 24
    hd(2018-07-13)
  • Do moich przedmówców. Przekop ma być na terenie woj. pomorskiego. Chyba powinni mieć możliwość wypowiedzenia się na jego temat?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    30 34
    (2018-07-13)
  • Tylko ktoś z wiadomą intencją może nie zauważać powodów i sposobów na wypowiadanie się onych zatroskanych.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    19 6
    (2018-07-13)
  • Tylko naiwni (szkoda, że najwięcej jest ich w Elblągu ) wierzą w konieczność dokonania przekopu. Raport Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego jest rzetelny i wykazuje wszystkie błędy zwolenników tej inwestycji. Ten pomysł jest bezsensowny i trzeba zachować rozsądek, a nie bezmyślnie krytykować głosy przeciwne. Tak już jest jak chciejstwo zalegnie w umyśle i utrudnia myślenie. Ta inwestycja miałaby rację bytu na przełomie lat 50 i 60-tych, ale teraz mówilibyśmy o głupocie tamtych decydentów, gdyż Port byłby źródłem strat i problemów.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    30 49
    Myss(2018-07-13)
  • Mało nas to interesuje. Polska jest krajem unitarnym, nie luźną federacją udzielnych województw. A tak na marginesie mierzeja to odwieczne ziemie elbląskie, czy to powiatowe czy wprost wojewódzkie. To co mamy obecnie, to czysty administracyjny idiotyzm, więc niech sobie naszą mierzeją, gdańskiej gęby nie wycierają.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    36 9
    hd(2018-07-13)
  • Popieram poprzedni wpis. 100 procent!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    27 9
    (2018-07-13)
  • @ferdek_kiepski-fakt jesteś kiepski w obelgach. Zasadź tego k. .. temu co obiecał przenieść Elbląg do pomorskiego, a wtedy zobaczysz świat w różowych okularach. Nie pamiętasz kto obiecał? no fakt, to tylko obietnica, Co do przekopu to większej ściemy w wydani pisołkowatych nie widziałem, czego to się nie obiecuje przed wyborami-a gdzie badania geologiczne ? bo na razie jest tylko opinia środowiskowa, gdzie projekt -bo na razie jest tylko wizualizacja. Gdzie modernizacja portu i infrastruktury?Kto dysponuje takimi okrętami co odważą się tu wpłynąć? Są w budowie, tak jak ten prom w Szczecinie co stępka od czegoś, leży na placu, a projektu też nikt nie widział.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    21 20
    lelumpolelumfix(2018-07-13)
  • Co ten przekop zmieni pozytywnie prócz tego że, będzie atrakcją na mierzei ? Wierzycie w przemysł rzeczny w Elblągu ?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    22 19
    (2018-07-13)
  • A ja jestem za budową w Elblagu portu lotniczego. To ma większy sens niż przekop.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    21 17
    (2018-07-13)
  • Tylko kosmodrom i replika piramidy cheopsa może napędzić gospodarkę!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    12 7
    Prorok_Igor(2018-07-13)
Reklama

To kupisz w pasażu portElu

Pieczątki Firmowe
Kalendarz Książkowy z Grawerem
Żarówki LED
Kalendarz Książkowy z Grawerem