UWAGA!

Pomorze kopie pod przekopem

 Elbląg, (wizualizacja Urząd Morski w Gdyni)
(wizualizacja Urząd Morski w Gdyni)

Ponad 60 uwag do raportu oddziaływania na środowisko w sprawie budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną zgłosił Zarząd Województwa Pomorskiego. Pomorscy samorządowcy zarzucają autorom raportu m.in. to, że został on oparty na w części nieaktualnych danych i zbyt optymistycznie przewiduje przyszłość regionu elbląskiego po przekopie Mierzei.

Uwagi do raportu oddziaływania przekopu na środowisko można było zgłaszać do 12 lipca. Skrzętnie skorzystał z tego Zarząd Województwa Pomorskiego, który od początku sprzeciwia się pomysłowi budowy kanału przez Mierzeję, promując alternatywną drogę wodną z Elbląga do Gdańska m.in. przez Szkarpawę. Samorządowcy z Pomorza uznali raport za „niepełny, nie w pełni rzetelny i niedający podstaw do podjęcia decyzji o uruchomieniu realizacji przekopu”.
       – Nasze stanowisko zawiera kilkadziesiąt uwag do konsultowanego przez RDOŚ w Olsztynie dokumentu. Ponieważ składamy je w trybie konsultacji społecznych, RDOŚ ma obowiązek odniesienia się do wniesionych uwag w uzasadnieniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji – mówi marszałek Mieczysław Struk. – Nasze uwagi mają charakter merytoryczny, liczymy więc na równie merytoryczne odpowiedzi, zamiast ogólnikowych stwierdzeń, albo kolejnych sugestii, że w sprawie przekopu popieramy politykę obcych państw.
      
       Przestarzałe dokumenty i badania
      
Jak czytamy w stanowisku Zarządu Województwa Pomorskiego, „próbując wykazać nadrzędny interes publiczny, Raport stwierdza zapaść społeczno-gospodarczą Elbląga. W analizie powołuje się jednak na przestarzałe dokumenty i badania z 2013 r. Gdyby autorzy sięgnęli po najnowsze dane, z pewnością ich dokument byłby bardziej wiarygodny. A dane te wykazują, że zmniejszeniu w ostatnich latach populacji Elbląga towarzyszy wzrost mieszkańców sąsiadujących gmin wiejskich (np. gmina Elbląg o 10,4 proc., a gmina Milejewo o 16.4 proc.). Podobnie jest także z liczbą bezrobotnych, która od 2013 r. spektakularnie spadła o połowę. W świetle tych danych przekop nie stanowi bezwzględnego warunku – jak podkreśla się w Raporcie – dla rozwoju gospodarczego tego obszaru” - czytamy w stanowisku władz Pomorza. I dodają: „Raport niedokładnie obliczył także korzyści, które przyniosłaby budowa drogi wodnej. Zakłada znaczący wzrost przeładunków w porcie w Elblągu do 20 mln ton (w 2017 r. było to 200 tys. ton). Tym samym stawia potencjał portu elbląskiego na równi z gdyńskim, który ma 10 terminali przeładunkowych, 15 regularnych połączeń liniowych i możliwość przyjmowania znacząco większych statków niż kiedykolwiek Elbląg będzie mógł. Ponadto zakłada wzrost ruchu pasażerskiego do poziomu, jaki obecnie odnotowywany jest w Gdańsku (210 tys. osób rocznie w 2017 r.). Przyjęcie tych odrealnionych założeń zaburza kolejne dane, które mają wykazywać korzyści budowy przekopu: przyrost miejsc pracy, wzrost przychodów podatkowych i oszczędności budżetowych”.
       – Dokumentacja zawiera wiele skandalicznych wręcz błędów, choćby takich, że powołuje się na nieaktualne i nieobowiązujące dokumenty strategiczne naszego województwa – mówi marszałek Mieczysław Struk. – Poza tym Raport zawiera też kompletnie fałszywe i dyskwalifikujące jego rzetelność twierdzenia, jakoby budowa drogi wodnej (w tym przekop Mierzei) wpisywała się w Strategię Rozwoju Województwa Pomorskiego 2020, Plan zagospodarowania przestrzennego województwa pomorskiego 2030 i Regionalny Program Strategiczny w zakresie transportu Mobilne Pomorze – tłumaczy marszałek Mieczysław Struk. – Owszem, w tych dokumentach wskazuje się potrzebę poprawy dostępności do portów Zalewu Wiślanego, ale przede wszystkim poprzez likwidację istniejących barier prawnych, a także poprzez rozwój śródlądowych dróg wodnych. Żaden z tych dokumentów nie wskazuje potrzeby budowy przekopu Mierzei – dodaje marszałek
      
       Co dalej?
      
Uwagi do raportu oddziaływania na środowisko rozpatruje Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Olsztynie. To ta instytucja ma wydać tak zwaną decyzję środowiskową, która umożliwi wydanie pozwolenia na budowę. Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, mówił podczas sobotniego spotkania w Tolkmicku, że pozwolenie powinno być wydane jesienią.
      
       Zobacz pełną treść stanowiska władz Pomorza
      
oprac. RG

Najnowsze artykuły w dziale Gospodarka

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • Nędzarze zrobią wszystko, byle tylko Elbląg nie stał się konkurencją dla nich. Posłowie i senatorowie PiS, rozpocząć w końcu ta inwestycję, bo czas ucieka.
  • Marszałek du. .k. Wg jego rozumowania jeśli teraz jest lepiej niż w 2013 r. to trzeba blokować wszystkie inwestycje, które jeszcze by mogły poprawić ten stan. .. Może chce Pan wydać z własnej kasy pieniądze na kolejne badania/analizy/ekspertyzy tak aby były świeże ?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    38
    9
    mechanikamator(2018-07-13)
  • To platformerska gdańska swołocz. Jeszcze trzy miesiące tego zaprzaństwa jakoś wytrzymamy.
  • Do moich przedmówców. Przekop ma być na terenie woj. pomorskiego. Chyba powinni mieć możliwość wypowiedzenia się na jego temat?
  • Tylko ktoś z wiadomą intencją może nie zauważać powodów i sposobów na wypowiadanie się onych zatroskanych.
  • Tylko naiwni (szkoda, że najwięcej jest ich w Elblągu ) wierzą w konieczność dokonania przekopu. Raport Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego jest rzetelny i wykazuje wszystkie błędy zwolenników tej inwestycji. Ten pomysł jest bezsensowny i trzeba zachować rozsądek, a nie bezmyślnie krytykować głosy przeciwne. Tak już jest jak chciejstwo zalegnie w umyśle i utrudnia myślenie. Ta inwestycja miałaby rację bytu na przełomie lat 50 i 60-tych, ale teraz mówilibyśmy o głupocie tamtych decydentów, gdyż Port byłby źródłem strat i problemów.
  • Mało nas to interesuje. Polska jest krajem unitarnym, nie luźną federacją udzielnych województw. A tak na marginesie mierzeja to odwieczne ziemie elbląskie, czy to powiatowe czy wprost wojewódzkie. To co mamy obecnie, to czysty administracyjny idiotyzm, więc niech sobie naszą mierzeją, gdańskiej gęby nie wycierają.
  • Popieram poprzedni wpis. 100 procent!
  • @ferdek_kiepski-fakt jesteś kiepski w obelgach. Zasadź tego k. .. temu co obiecał przenieść Elbląg do pomorskiego, a wtedy zobaczysz świat w różowych okularach. Nie pamiętasz kto obiecał? no fakt, to tylko obietnica, Co do przekopu to większej ściemy w wydani pisołkowatych nie widziałem, czego to się nie obiecuje przed wyborami-a gdzie badania geologiczne ? bo na razie jest tylko opinia środowiskowa, gdzie projekt -bo na razie jest tylko wizualizacja. Gdzie modernizacja portu i infrastruktury?Kto dysponuje takimi okrętami co odważą się tu wpłynąć? Są w budowie, tak jak ten prom w Szczecinie co stępka od czegoś, leży na placu, a projektu też nikt nie widział.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    21
    20
    lelumpolelumfix(2018-07-13)
  • Co ten przekop zmieni pozytywnie prócz tego że, będzie atrakcją na mierzei ? Wierzycie w przemysł rzeczny w Elblągu ?
  • A ja jestem za budową w Elblagu portu lotniczego. To ma większy sens niż przekop.
  • Tylko kosmodrom i replika piramidy cheopsa może napędzić gospodarkę!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    12
    7
    Prorok_Igor(2018-07-13)
Reklama