Lada dzień ruszy rozbudowa portu żeglarskiego przy ul. Radomskiej, ma być ukończony do 30 kwietnia przyszłego roku. Wczoraj w Ratuszu Staromiejskim podpisano umowę z wykonawcą. Port przy Radomskiej to elbląski „element” Pętli Żuławskiej.
Projekt nazywa się „Rozbudowa portu żeglarskiego przy ul. Radomskiej 29 w Elblągu” i jest realizowany w ramach większego projektu – „Pętla żuławska – rozwój turystyki wodnej. Etap I”, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Port przy Radomskiej ma kosztować 8,5 mln zł, a wykonawcą robót jest „Aarsleff” sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie (z kapitałem duńskim, od 15 lat obecna w Polsce).
Zakres robót obejmuje m.in. rozbiórkę istniejących nabrzeży i pomostu, wykonanie nowych nabrzeży i pomostów cumowniczych, budowę 10-tonowego dźwigu portowego, punktów poboru wody i odbiory ścieków z jednostek pływających oraz przebudowę dróg i placów na terenie portu.
– W tym projekcie chodzi przede wszystkim o podniesienie standardów uprawiania żeglarstwa – mówi Jerzy Wcisła, przewodniczący Rady Miejskiej w Elblągu.
Elbląski port jest ważnym elementem Pętli Żuławskiej, projektu realizowanego na terenie województw pomorskiego i warmińsko-mazurskiego, który ma podnieść atrakcyjność turystyczną regionu. Pętla Żuławska obejmuje Żuławy i Zalew Wiślany wraz z Mierzeją, w sumie 11 gmin i Elbląg. Zakończenie I etapu budowy Pętli Żuławskiej ma nastąpić w maju 2012 r., bo Euro 2012 są doskonałą okazją do promocji tego produktu turystycznego.
Do tego czasu zostaną zbudowane trzy porty żeglarskie: w Elblągu, Tolkmicku i Krynicy Morskiej; sześć przystani: w Braniewie, Nowej Pasłęce, Osłonce, Malborku, Białej Górze i Błotniku oraz pomosty cumownicze w Tczewie i Drewnicy. Nad śluzą w Przegalinie oraz przy ujściu Pasłęki zostaną zbudowane mosty zwodzone.
Łączna wartość I etapu to 82,7 mln zł, z tego dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wynosi 41,7 mln zł.
Celem projektu jest poprawa infrastruktury technicznej – rozbudowa portów, budowa przystani – i stworzenie spójnej sieci żeglownych tras śródlądowych oznakowanych i przygotowanych na przyjęcie większej liczby turystów. Ma to być jeden z flagowych produktów turystycznych Polski.
– Generalnie trzeba powiedzieć, że po zakończeniu pierwszego etapu Pętli Żuławskiej na polskich rzekach tak dobrej infrastruktury, tak przyjaznej dla żeglarzy, nie będzie nigdzie indziej – mówi Jerzy Wcisła. – Inne środowiska uczą się od nas, jak projektować taką sieciową obsługę żeglarstwa. Znacząco zwiększy się pojemność portów i przystani w naszym regionie. W tej chwili porty Zalewu Wiślanego mogą przyjąć 280 jednostek, po zakończeniu I etapu Pętli będzie to 500 jednostek, a po drugim etapie – 700. To dużo, ale wciąż nie wyczerpuje potencjału Zalewu, po którym może żeglować 1200-1300 jachtów.
Port przy Radomskiej ma kosztować 8,5 mln zł, a wykonawcą robót jest „Aarsleff” sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie (z kapitałem duńskim, od 15 lat obecna w Polsce).
Zakres robót obejmuje m.in. rozbiórkę istniejących nabrzeży i pomostu, wykonanie nowych nabrzeży i pomostów cumowniczych, budowę 10-tonowego dźwigu portowego, punktów poboru wody i odbiory ścieków z jednostek pływających oraz przebudowę dróg i placów na terenie portu.
– W tym projekcie chodzi przede wszystkim o podniesienie standardów uprawiania żeglarstwa – mówi Jerzy Wcisła, przewodniczący Rady Miejskiej w Elblągu.
Elbląski port jest ważnym elementem Pętli Żuławskiej, projektu realizowanego na terenie województw pomorskiego i warmińsko-mazurskiego, który ma podnieść atrakcyjność turystyczną regionu. Pętla Żuławska obejmuje Żuławy i Zalew Wiślany wraz z Mierzeją, w sumie 11 gmin i Elbląg. Zakończenie I etapu budowy Pętli Żuławskiej ma nastąpić w maju 2012 r., bo Euro 2012 są doskonałą okazją do promocji tego produktu turystycznego.
Do tego czasu zostaną zbudowane trzy porty żeglarskie: w Elblągu, Tolkmicku i Krynicy Morskiej; sześć przystani: w Braniewie, Nowej Pasłęce, Osłonce, Malborku, Białej Górze i Błotniku oraz pomosty cumownicze w Tczewie i Drewnicy. Nad śluzą w Przegalinie oraz przy ujściu Pasłęki zostaną zbudowane mosty zwodzone.
Łączna wartość I etapu to 82,7 mln zł, z tego dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wynosi 41,7 mln zł.
Celem projektu jest poprawa infrastruktury technicznej – rozbudowa portów, budowa przystani – i stworzenie spójnej sieci żeglownych tras śródlądowych oznakowanych i przygotowanych na przyjęcie większej liczby turystów. Ma to być jeden z flagowych produktów turystycznych Polski.
– Generalnie trzeba powiedzieć, że po zakończeniu pierwszego etapu Pętli Żuławskiej na polskich rzekach tak dobrej infrastruktury, tak przyjaznej dla żeglarzy, nie będzie nigdzie indziej – mówi Jerzy Wcisła. – Inne środowiska uczą się od nas, jak projektować taką sieciową obsługę żeglarstwa. Znacząco zwiększy się pojemność portów i przystani w naszym regionie. W tej chwili porty Zalewu Wiślanego mogą przyjąć 280 jednostek, po zakończeniu I etapu Pętli będzie to 500 jednostek, a po drugim etapie – 700. To dużo, ale wciąż nie wyczerpuje potencjału Zalewu, po którym może żeglować 1200-1300 jachtów.
PD