Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Sobota 19-08-2017, imieniny Jana, Bolesława
 
Reklama w Elblągu
Rek

UWAGA!

Rek
Telefon portElu Halo, tu portEl
512 918 555

Wiadomości

Na osiedlu

Gospodarka

Społeczeństwo

Kultura

Sport

Na uczelniach

Zbrodnia i kara

Prasówka

Jej portEl

Kina i teatr

Konkursy

Dawny Elbląg

Poradnik

Hit czy kit?

Po godzinach

Fotoreportel

W poszukiwaniu cienia W poszukiwaniu cienia

Prezydent Elbląga: Trzeba kopać!

 
Elbląg, Prezydent Elbląga: Trzeba kopać! Port elbląski ma duży potencjał, przeładunek zwiększa sie z roku na rok (fot. Witold Sadowski)
Rek

Gdy w 2009 r. Rosjanie zgodzili się na żeglugę statków przez Cieśninę Pilawską, nastały tłuste lata dla elbląskiego portu. Przeładunek zwiększał się z roku na rok, by w 2013 osiągnąć blisko 300 tys. ton. Powstawały nowe miejsca pracy, w transport wodny angażowali się nowy armatorzy. Jednak we wrześniu wygasa pięcioletnia umowa o swobodnej żegludze po Zalewie Wiślanym. Co, jeśli nie zostanie przedłużona? Prezydent Elbląga Jerzy Wilk prosi premiera o przyspieszenie prac nad przekopem mierzei, a także o pomoc w zakresie pogłębienia torów wodnych na akwenie Zalewu Wiślanego i rzece Elbląg.

- Z portu jesteśmy dumni, ale oprócz dumy to także interesy – mówi prezydent Elbląga Jerzy Wilk. - To ośmiu armatorów, 12 barek, zainwestowane duże pieniądze prywatne, które pozwoliły na utworzenie nowych miejsc pracy i rozwój gospodarczy miasta. Nie chcemy tego zaprzepaścić, bo pamiętamy, jak port umierał, gdy żegluga po wodach Zalewu Wiślanego była wstrzymana. Teraz niepokoi nas sytuacja geopolityczna na Wschodzie – kontynuuje prezydent Elbląga. - Nasze miasto ma doskonałe stosunki z obwodem kaliningradzkim zarówno gospodarcze, jak i kulturalne czy naukowe. Co nie zmienia faktu, że w obecnej sytuacji na Ukrainie i sankcjach zapowiadanych przez kraje UE, te stosunki mogą zostać zagrożone. Dlatego skierowałem list do pana premiera Donalda Tuska oraz pani minister Elżbiety Bieńkowskiej z prośbą o budowę kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną oraz pogłębienie torów wodnych w porcie i tych płynących do portu elbląskiego. Chodzi o pogłębienie ich do głębokości 3-3,5 metra, co pozwoli na wpływanie większych jednostek transportowych i zwiększenie możliwości transportowych. Obecnie są one zamulone, głębokość się zmniejsza, co utrudnia przepływanie barkom, a miasto takiej inwestycji nie udźwignie. Sami łopatkami torów nie oczyścimy, a Urząd Morski nie ma na to środków.
     To, jak ważny jest przekop Mierzei Wiślanej i pogłębienie torów wodnych potwierdza dyrektor Portu w Elblągu Arkadiusz Zgliński: - Budowa kanału żeglugowego zapewni nam suwerenność, stworzy lepsze warunki pracy i prowadzanie większych jednostek, skróci także drogę wodną – wymienia. - Wielokrotnie apelowaliśmy także o pogłębienie torów wodnych i o zmianę sytuacji w Nowakowie. Chodzi o most, który, gdy wody jest więcej jest zamykany. Blokuje to nasze możliwości przyjmowania jednostek i przeładunku. Wprowadzenie możliwości odpraw sanitarnych daje nam możliwość przeładowania rocznie nawet 700 tys. ton, a myślę, ze mamy potencjał nawet na 1,5 mln ton, ale niezbędne jest wykonanie inwestycji hydrotechnicznych.

  O konieczności przekopu mierzei oraz pogłębianiu torów wodnych na Zalewie Wiślanym zgodnie mówią armatorzy, prezydent Elbląga oraz dyrektor portu (fot. WS) O konieczności przekopu mierzei oraz pogłębianiu torów wodnych na Zalewie Wiślanym zgodnie mówią armatorzy, prezydent Elbląga oraz dyrektor portu (fot. WS)

O trudnościach mówią też armatorzy: Andrzej Kobylarz i Maciej Bukowski: - Trudności występują, gdy wody jest mniej, bo przydałoby się pogłębienie torów, z kolei, gdy woda się podnosi zamykany jest most w Nowakowie. Nasz sezon trwa 8 miesięcy i jeśli przez 40 dni most jest zamknięty ponosimy straty.Dobrze, że zaczęliśmy mówić o tych problemach głośno. Może i władze centralne zobaczą, jakie to ważne.
     - Nie chcę się wtrącać do wielkiej polityki, ale obawiam się, żebyśmy nie oberwali rykoszetem, co odbije się na współpracy przygranicznej – do sytuacji na Wschodzie wraca prezydent Jerzy Wilk. - Ale jako gospodarz miasta muszę dbać o interesy armatorów, które są poważnie zagrożone. Oni inwestują swoje pieniądze, tworzą nowe miejsca pracy i samorząd chce im to ułatwiać nadal. Myślę, ze z rozdania pieniędzy unijnych na lata 2014-20 można by wydać trochę na budowę kanału żeglugowego po Zalewie Wiślanym. Nie widzę tu bowiem przeszkód, wystarczy odrobina dobrej woli i decyzja władz centralnych – kończy prezydent Elbląga.
     Starania Elbląga o budowę kanału żeglugowego na Zalewie Wiślanym poparło towarzyszenie Szlak Wodny im. króla Stefana Batorego. Pod uchwałą podpisy złożyli m.in. prezydenci Torunia i Grudziądza, marszałek województwa mazowieckiego oraz prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz.

A
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
  • Dlaczego nie mieli bym nam przedłużyć ? Czy UM Ellbąg podpadł jakoś Rosjanom ?? Jeżeli zrobił coś nie tak i Rosja zamykając żeglugę doprowadzi do zwolnienia setek ludzi w Elblągu to znaczy że prezydent Elbląga działał na niekorzyść swojego miasta i spowodował wielkie straty
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    8 35
    polokip(2014-03-24)
  • A ja pytam; gdyby ustał handel z Rosją, to dla kogo ten port i ewentualny przekop ???
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    35 14
    (2014-03-24)
  • Przeładunek zwiększa się, to fakt. .. ale wszystko płynie zalewem do Kaliningradu i nie wypływa na Bałtyk. Ruch przez cieśninę jest znikomy. Bajki o potrzebie przekopu są dla naiwnych, którzy zalew znają z opowiadań kolegi szwagra ze strony babci :)
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    29 20
    TheBlues(2014-03-24)
  • a tak z ciekawości, to proszę podać ile będzie kosztowało utrzymanie szlaku wodnego, a ile przyniesie zysku port. Wynik zakończy temat, który wraca przed każdymi wyborami.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    29 12
    (2014-03-24)
  • Wiedza pana Wilka na temat przekopu Mierzei Wiślanej i wykorzystania pieniędzy z nowej perspektywy finansowej jest porażająca?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    22 17
    wiza(2014-03-24)
  • Jerzy Wilk w tym artykule daje dowód o braku kompetencji do pełnienia stanowiska Prezydenta Elbląga.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    33 16
    (2014-03-24)
  • Te komentarze to drętwe gadki starych dziadów którzy już nawet nie widza pewnej części swego ciała tylko nażarty bebech najlepiej nic nie robić i żyć jak bambus w średniowieczu, ludzie co się z wami dzieje ?? wiatraki strach i choroba przekop żaby a więc skórę z kota na j, ,a i na drzewo będzwały świat rozwija się a my przez takich durni stoimy w miejscu gdy będzie przekop to my ruskich możemy tylko o, ,, ć oni będą nam czapkować a nie odwrotnie może i drug też nie robić ?? tylko wystarczą żwirówki najlepiej tępaki nie zabierajcie głosu siedzcie w oborze i dojcie krowy a potem na burona do sklepu
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    24 17
    (2014-03-24)
  • Do przedostatniego a co ty reprezentujesz tępaku jakie masz pojęcie ??
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    8 15
    (2014-03-24)
  • Przez zalew tylko handel z Obwodem Kaliningradzkim. Jak Rosjanie " utną " handel, to czy przez zalew czy przez przekop / z pominieciem Cieśniny Piławskiej też nic się do Rosji nie przewiezie. A koszty zostana poniesione.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    15 13
    (2014-03-24)
  • Gdy będzie przekop to zacznie się normalny ruch frachtowy, obecnie nikt zdrowy na umyśle nie bierze Elbląga pod uwagę bo jak brać pod uwagę port, który dziś jest a jutro go nie ma, Rosja jest nieprzewidywalna i żadne zaklęcia rusifilów tego nie zmienią, jutro Putin zamknie żeglugę i co wtedy?rusolife będą pisać, że dobrze zrobił, a ludzie co zainwestowali zostaną z niczym, kopać i się nie zastanawiać
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    31 8
    hertu(2014-03-24)
  • Gdy będzie przekop to zacznie się normalny ruch frachtowy, obecnie nikt zdrowy na umyśle nie bierze Elbląga pod uwagę bo jak brać pod uwagę port, który dziś jest a jutro go nie ma, Rosja jest nieprzewidywalna i żadne zaklęcia rusifilów tego nie zmienią, jutro Putin zamknie żeglugę i co wtedy?rusolife będą pisać, że dobrze zrobił, a ludzie co zainwestowali zostaną z niczym, kopać i się nie zastanawiać
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    18 6
    hertu(2014-03-24)
  • Podziękujcie swym świetnym politykom z Majdanu-UE ugrała co chciała. Ukraina podpisała wstępny akces. Korporacje zachodnie i banki już zacierają ręce. Polaczki dostana po du. .pie ekonomicznie i gospodarczo najmocniej. To świetny kraj. Kolonia USraela.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    19 10
    szydlar(2014-03-24)
Reklama