Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Środa 22-11-2017, imieniny Cecylii, Marka
 
Rek

UWAGA!

Rek
Telefon portElu Halo, tu portEl
512 918 555

Wiadomości

Na osiedlu

Gospodarka

Społeczeństwo

Kultura

Sport

Na uczelniach

Zbrodnia i kara

Prasówka

Jej portEl

Kina i teatr

Konkursy

Dawny Elbląg

Poradnik

Hit czy kit?

Po godzinach

Fotoreportel

Czekamy tygodnie czy miesiące na pierwsze złamania ? Czekamy tygodnie czy miesiące na pierwsze złamania ?

Przekop: hit czy kit?

Elbląg, Przekop: hit czy kit? Witold Gintowt-Dziewałtowski, Tadeusz Naguszewski i Stanisław Gorczyca.

Czy budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną będzie wyrzuceniem w błoto 417 milionów złotych, czy faktycznie szansą dla Elbląga i okolic? To chyba najczęściej zadawane pytanie w sprawie przekopu. Parlamentarzyści Ziemi Elbląskiej raczej popierają tę inwestycję, która budzi wielkie emocje, mimo że nie ma jej jeszcze nawet na papierze.

Ostrożnie na temat przekopu wypowiada się świeżo upieczony poseł PO Tadeusz Naguszewski: - Po pierwsze, zobaczymy, jakie będą symulacje ekonomiczno-prawne, nie bez znaczenia będą też racje ekologów i wtedy będzie podjęta sensowna decyzja - twierdzi Tadeusz Naguszewski. - Elblążanie zawsze byli za przekopem, ale trzeba uwzględnić też to, że Krynica Morska tej inwestycji nie chce.
     Czy gdyby miał dzisiaj głosować w tej sprawie, byłby za czy przeciw?
     - Pani mnie pyta, czy żyć, czy nie żyć - stwierdził poseł. - To nie jest jeszcze głosowanie, trzeba mieć wiedzę, i to głęboką, bo to nie są pochopne decyzje, więc ja nie mogę od razu jednoznacznie powiedzieć, nie znając szczegółów.
     Za przekopem jest Witold Gintowt-Dziewałtowski z LiD, jednak jego zdaniem inwestycję powinien prowadzić inwestor prywatny, a nie państwo, jak tego chciał rząd Jarosława Kaczyńskiego.
     - Unia Europejska nie uznała racjonalności tego przedsięwzięcia, więc nie można tej inwestycji sfinansować ze środków unijnych - stwierdził poseł. - Propozycja rządu Jarosława Kaczyńskiego musi być traktowana jedynie jako „kiełbasa wyborcza” i nic więcej. Na racjonalne rozwiązania będziemy musieli trochę poczekać.
     Decyzja rządu PiS podoba się natomiast Stanisławowi Gorczycy, senatorowi PO.
     - W końcu będziemy niezależni od Rosji, która jest dosyć kapryśna, nie chce podpisać konkretnej umowy w sprawie żeglugi z Zalewu Wiślanego na Bałtyk. Ja pisałem wielokrotnie interpelacje w tej sprawie, były prowadzone rozmowy między ministerstwami spraw zagranicznych, bez skutku - powiedział nam Stanisław Gorczyca.
     Poseł dziwi się, że ekolodzy i Unia Europejska są przeciwni inwestycji.
     - Nie ma takich przesłanek, by mówić nie. Trzeba popatrzeć na opracowania ludzi, którzy się na tym znają, i wtedy je ocenić. Gdy będziemy je już mieli, to będziemy mogli zadecydować w sprawie przekopu: czy tak, czy nie. Poczekajmy z tymi ocenami, nie musimy niczego wcześniej przesądzać - dodał poseł.
     Przekop Mierzei to zdaniem zwolenników inwestycji m.in. szansa na rozwój elbląskiego portu, który, wskutek zamknięcia żeglugi na Zalewie Wiślanym, jest w bardzo trudnej sytuacji.
     - Tracimy wpływy finansowe, to jest bardzo niepokojące i tak dalej być nie może. Liczymy, że nowe władze w kraju doprowadzą do usunięcia barier w swobodnej żegludze. Wtedy zaczniemy działać jak prawdziwy port - stwierdził Julian Kołtoński, dyrektor Zarządu Portu Morskiego w Elblągu.
     Zamknięcie żeglugi oznacza dla elbląskiego portu i jego kontrahentów straty w wysokości miliona złotych rocznie.
     Według planów popieranych przez rząd PiS, budowa kanału miałaby się rozpocząć 2008 roku i trwać pięć lat. Nie wiadomo jeszcze, czy rząd PO-PSL będzie te plany realizował.
     A, Waszym zdaniem, drodzy Czytelnicy, przekopanie Mierzei Wiślanej to hit, czy kit?

Joanna Kostańczuk - Telewizja Elbląska
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
..., a moim zdaniem
Pokazuj od
najnowszych
  • Musi byc przekop. .. A Naguszewski jak zwykle nie ma swojego zdania i nic sensownego do powiedzenia. ..
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 1
    WDR(2007-11-20)
  • Przekop jest konieczny! Mam wrażenie, że niektórzy wciąż robią do swojego gniazda, jak ten zły ptak. ..
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    Jazz(2007-11-20)
  • konieczny bo. .. ? chyba do poprawy dobrego samopoczucia, niestety niektórym sie wydaje ze jak sie buduje to juz jest dobrze, jednak czasem tzreba zadac sobie pytanie po co ?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2007-11-20)
  • WojŁawrynowicz Parafrazując Katona Starszego Cenzora, ,. .. POZA TYM UWAŻAM, ŻE TRUSO NALEŻY ZBUDOWAĆ” !!!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    WojŁawrynowicz(2007-11-20)
  • Przekop dobra sprawa!!!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    Krzysiek(2007-11-20)
  • www, modrzewina, pl - Nowa wizja Elbląga
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    www.modrzewina.pl(2007-11-20)
  • Szanowni Państwo jest milion ton do przewiezienia z Obwodu Kaliningradzkiego na południe Europy dałoby to pracę dla tysiąca osób z zarobkami takimi jak w Niemczech. Najtańszy transport jest przez port Elbląg. Na tej trasie niepotrzebny jest przekop ani umowa o o żegludze prze Ciesninę Bałtijską. Niestety polskie prawo prawo do 16 kwietnia 2007 roku nie zezwalało wpływac do portu w Elblągu obecnie zezwala z pewnymi ograniczeniami. "1.Wielkość statków wchodzących do portu Elbląg nie może przekraczać 85m długości i 2m zanurzenia. Podana wielkość zanurzenia odnosi się do średniego stanu wody i może ulec czasowym ograniczeniom. "Dodatkowa informacja rosyjskie barki maja zanurzeniu 1,8 m poziom wody w zalewie opada o 1,0 m. Rozmowa o przekopie bez uregulowania spraw portowych jest bezcelowa, odwraca uwagę od zasadniczej sprawy jest poprostu sabotażem uprawianym przez lokalne władze. Proszę zapoznać się z propozycją ustawy o revitalizacji Portu Handlowego na Zalewie Wiślanym w Elblągu- Zatoka Elbląska Szczegóły na stronie rafzen. pl Jerzy Kulas
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    Jerzy Kulas(2007-11-20)
  • Cały czas mówi się tylko o korzyściach finansowych z przekopu. Nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego że to konieczne dla samego Zalewu. Dzięki takiej inwestycji nastąpi wymiana wód i unikniemy całkowitemu "zarośnięciu" estuarium. Niestety jężeli nie podejmie się wreszcie konkretnych działań to stracimy Zalew bezpowrotnie. Na dodatek nie rozumiem dlaczego w tej chwili ten pomysł budzi tyle kontrowersji, przecież projekty o przekopie były już w latach 90.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    jasty(2007-11-20)
  • Jest jeszcze inne rozwiązanie - translokacja miasta Elbląg w stronę zbiornika wodnego zwanego Bałtykiem a ściślej Zatoką Gdańską - za te miliony chyba lepiej zbudować mieszkania tym co codziennie między 4 a 6 rano jadą do pracy w Trójmieście i wracają między 16 a 18,pewnie starczy jeszcze dla tych co pojechali trochę dalej nad inne morza. Przekop Mierzei to populizm, politykom regionu trudno się od tego odciąć, bo w większości brali czynny udział w budowaniu portu do nikąd, a bez przekopu nie ma jak tłumaczyć jego istnienia, ale spokojnie panowie za błędne decyzje w tym kraju nie ponosi się dotkliwych konsekwencji, w najgorszym wypadku dobra emeryturka :) Więc nie musicie się tak upierać, no są jeszcze ambicje odwiecznie portowego miasta Elbląg między XIII a XVII wiekiem, tylko w XIX wieku niejaki F. Schichau, się zorientował że aby coś osiągnąć w morskiej branży musi wiać z Elbląga i założył firmę zwaną dziś Stocznią Gdańską - nie kombinował jak tu kopać Mierzeję, choć jego rodacy robili w tym czasie podobne historie, np. pobliski przekop wisły w Mikoszewie. Wszystko to pokazuje że Elbląg musi znaleźć inną drogę rozwoiu inaczej zostanie wessany przez Trójmiasto a sam się zapadnie.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2007-11-20)
  • Szanowni Państwo na Boga jest robota do zrobienia dla tysiąca osób bardzo dobrze płatna. Szanowni Państwo przestańcie dyskutować na tematy zastępcze przeczytajcie dokładnie stronę rafzen. pl i wyciągnijcie wnioski. Ostrzegam przed kontaktami z firmą Zarząd Portu Morskiego Elbląg sp z o. o. firma ta działa niezgodnie z prawem, w zarządzie firmy jest kłamca lustracyjny Profesor Krzysztof Luks przeciwnik rozwoju portu dokumenty na stonie rafzen. pl Jerzy Kulas
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    Jerzy Kulas(2007-11-20)
  • I tym oto sposobem dochodzimy do budującego wniosku, że skoro wybudowano "PORT" w Elblągu - trza mu umożliwić funkcjonowanie tworząc przekop Mierzei Wiślanej. Mili parafianie - to chyba nie tak. Obszczekujemy się wzajemnie mnożąc wyimaginowane argumenty za i przeciw a wszystkie czynniki sprawcze są wielkim niemową (to zresztą standard, który także Kaczyńscy potwierdzają). Proponuję dziennikarzom aby zamieścili na swoich łamach cho strzęp profesjonalnego opracowania dotyczącego tego problemu no i proponuję im ustawiczne indagowanie decydentów. Jeśli są nimi - niech zajmą określone stanowisko w sprawie a nie ciągle pływają lub robią mądre miny. I tu widzę wielkie pole do popisu dla naszych posłów - to także ich dzieło - presja na decydentów.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    AborygenMiejscowy(2007-11-20)
  • najlepiej urzadzić spotkanie z fachowcami z branży, a nie z politykami, którzy rzecz jasna niewiele wiedzą
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2007-11-20)
Reklama