Rada Europejska zobowiązała Komisję Europejską do podjęcia prac nad „Strategią UE dla Regionu Morza Bałtyckiego". Inicjatorem przedsięwzięcia była strona szwedzka, która deklaruje, że Strategia będzie jednym z priorytetów jej przewodnictwa w UE, które rozpocznie się 1 czerwca tego roku.
Strategia ma sprzyjać aktywizacji potencjału, który powstał w regionie Morza Bałtyckiego w wyniku rozszerzenia UE w 2004 r. poprzez realizacje następujących priorytetów: ochrona środowiska, dobrobyt, dostępność i atrakcyjność, bezpieczeństwo.
Strategia ma przedstawić najważniejsze działania (Action Plan), które należy zrealizować. Każdemu z działań przypisano podmioty odpowiedzialne za ich realizację.
- Z naszego - warmińsko-mazurskiego, a więc przede wszystkim elbląskiego – punktu widzenia najważniejsze zadania zamykają się w pięciu koncepcjach – informuje Grzegorz Nowaczyk, członek zarządu Województwa:
1. Zielony Pierścień Bałtyku, czyli ożywienie gospodarcze poprzez wykorzystanie cennych przyrodniczo obszarów do rozwoju np. turystyki i usług okołoturystycznych;
2. Domknięcie Wielkiej Obwodnicy Bałtyku poprzez włączenie do sieci TEN-T północnego korytarza drogowego, który obejmuje „16", odcinek drogi S7 Ostróda – Elbląg - Gdańsk oraz linię kolejową Olsztyn – Elbląg – Gdynia – Stargard Szczeciński - Szczecin;
3. Utworzenie sieci portów średniej wielkości, umożliwiającą współpracę oraz żeglugę bliskiego zasięgu - w sieci tej musi znaleźć się Port Morski w Elblągu;
4. Umożliwienie swobodnego dostępu do wszystkich obszarów Bałtyku regionom państw położonych wokół Morza Bałtyckiego. Chcemy, aby w projektach flagowych wpisać „odblokowanie" Zalewu Wiślanego.
Grzegorz Nowaczyk przedstawił stanowisko naszego województwa 29 kwietnia na roboczym spotkaniu w Urzędzie Koordynacji Integracji Europejskiej w Warszawie.
- Co ważne - stanowisko to w pełni jest popierane przez województwo pomorskie – informuje Grzegorz Nowaczyk.
Strategia zostanie przedstawiona Radzie Unii Europejskiej 19 czerwca. Mamy nadzieję, że na wrześniowym szczycie zostania zaakceptowana. Nie trzeba przekonywać, że zadania ujęte w takich strategicznych opracowaniach mają wielką szansę na realizację, co jest istotne z perspektywy m.in. przyszłości zalewu Wiślanego - dodaje Grzegorz Nowaczyk.
Strategia ma przedstawić najważniejsze działania (Action Plan), które należy zrealizować. Każdemu z działań przypisano podmioty odpowiedzialne za ich realizację.
- Z naszego - warmińsko-mazurskiego, a więc przede wszystkim elbląskiego – punktu widzenia najważniejsze zadania zamykają się w pięciu koncepcjach – informuje Grzegorz Nowaczyk, członek zarządu Województwa:
1. Zielony Pierścień Bałtyku, czyli ożywienie gospodarcze poprzez wykorzystanie cennych przyrodniczo obszarów do rozwoju np. turystyki i usług okołoturystycznych;
2. Domknięcie Wielkiej Obwodnicy Bałtyku poprzez włączenie do sieci TEN-T północnego korytarza drogowego, który obejmuje „16", odcinek drogi S7 Ostróda – Elbląg - Gdańsk oraz linię kolejową Olsztyn – Elbląg – Gdynia – Stargard Szczeciński - Szczecin;
3. Utworzenie sieci portów średniej wielkości, umożliwiającą współpracę oraz żeglugę bliskiego zasięgu - w sieci tej musi znaleźć się Port Morski w Elblągu;
4. Umożliwienie swobodnego dostępu do wszystkich obszarów Bałtyku regionom państw położonych wokół Morza Bałtyckiego. Chcemy, aby w projektach flagowych wpisać „odblokowanie" Zalewu Wiślanego.
Grzegorz Nowaczyk przedstawił stanowisko naszego województwa 29 kwietnia na roboczym spotkaniu w Urzędzie Koordynacji Integracji Europejskiej w Warszawie.
- Co ważne - stanowisko to w pełni jest popierane przez województwo pomorskie – informuje Grzegorz Nowaczyk.
Strategia zostanie przedstawiona Radzie Unii Europejskiej 19 czerwca. Mamy nadzieję, że na wrześniowym szczycie zostania zaakceptowana. Nie trzeba przekonywać, że zadania ujęte w takich strategicznych opracowaniach mają wielką szansę na realizację, co jest istotne z perspektywy m.in. przyszłości zalewu Wiślanego - dodaje Grzegorz Nowaczyk.
oprac. A (info. nadesłane)