W przyszłym roku ma się rozpocząć budowa wiaduktu w ciągu ulicy Lotniczej, powstanie też linia tramwajowa łącząca ulicę Grota Roweckiego i 12 lutego. To najważniejsze inwestycje w przyszłorocznym budżecie Elbląga, jego projekt jest już gotowy.
Prezydent i urzędnicy ratusza zaplanowali dochody miasta na przyszły rok na prawie 601 mln złotych. Deficytu budżetowego nie przewidują – wydatki mają wynieść 595,5 mln zł, a nadwyżka ma być przeznaczona na spłatę zadłużenia miasta. Na inwestycje samorząd zamierza wydać 57 mln zł. Tyle plany, bo budżet musi jeszcze uchwalić Rada Miasta. Zanim to się stanie, radni zgłoszą swoje pomysły, odbędzie się też debata budżetowa. Oto najciekawsze inwestycje w przyszłym roku.
Na drogach będą korki
Można założyć, że od przyszłego roku elblążanie muszą zacząć przyzwyczajać się do korków na drogach. Na ul. 12 Lutego i Grota Roweckiego rozpocznie się budowa torowiska i trakcji tramwajowej. Miasto zaplanowało na ten cel 12,5 mln zł. Warto dodać, że w przetargu na tę inwestycję (otwarcie kopert nastąpiło 17 listopada) najniższa oferta wyniosła 10,3 mln zł, a najdroższa – prawie 13 mln. 9,4 mln zł na tę inwestycję miasto zamierza pozyskać z funduszy europejskich. Szansa na to jest duża, bo środki na ten cel mają pochodzić ze Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych dedykowanych Elblągowi i okolicznym gminom.
Tramwaje, co ważne nowe, a nie używane, ratusz zamierza kupić do 2019 r. I przy okazji zmodernizować zajezdnię tramwajową. Wszystko za kolejne 11,5 mln, przy czym w przyszłym roku na prace przygotowawcze i dokumentacyjne miasto chce wydać 150 tys. zł. Inwestycja dojdzie do skutku, jeżeli samorząd uzyska dofinansowanie unijne w wysokości 8 mln zł – a o te pieniądze trzeba będzie walczyć m.in. z Olsztynem, który również ma swoje plany dotyczące rozwoju komunikacji tramwajowej.
Kolejnym miejscem, gdzie mogą tworzyć się zatory drogowe, będzie ul. Lotnicza. Na wiadukt nad torami i drogi dojazdowe do niego miasto chce wydać 35 mln zł, z czego 13 mln już w przyszłym roku. Trzeba jednak zauważyć, że 5 mln zł na budowę dróg ma pochodzić z funduszy unijnych. Warto zwrócić uwagę, że wiadukt ma być oddany do użytku w 2018r. - roku wyborów samorządowych i jeżeli uda się go skończyć w terminie, będzie jednym z atutów obecnego prezydenta w walce o następną kadencję. Remontu doczeka się też ul. płk Dąbka na odcinku od al. Piłsudskiego do ul. Królewieckiej. Ma kosztować 2,5 mln zł, z czego 1,1 mln zł dołoży Urząd Wojewódzki.
Ciekawą inwestycją wydaje się przebudowa skrzyżowania ul. Mickiewicza i al. Grunwaldzkiej, która ma zwiększyć przepustowość tego rejonu miasta.
Dla żeglarzy – hangar, dla strażników miejskich samochód
20 tys. zł ma kosztować nowy samochód służbowy dla elbląskich strażników. I ten wydatek najlepiej pokazuje, jakie będą dalsze losy „policji municypalnej” w Elblągu. Warto wspomnieć, że ratusz zaplanował 40 tys. na dodatkowe defibrylatory, które zostaną zainstalowane w kolejnych publicznych miejscach.
Żeglarzy ucieszy na pewno 2,8 mln zł, jakie mają być przeznaczone na remont hangaru przy ul. Radomskiej. Zaplanowano również pieniądze na remont targowiska miejskiego przy ul. płk. Dąbka. Modernizacja ma kosztować 1,6 mln zł, z czego milion ma pochodzić z funduszy unijnych. Być może zwiększy się dzięki temu liczba klientów i handlowców. Trzeba wziąć też pod uwagę aspekt etyczny: za opłatę targową (której miasto konsekwentnie nie chce znieść) coś się kupcom należy.
Kolejna duża inwestycja to modernizacja „Estadio de la gruz”, czyli Stadionu Miejskiego. Od tego sezonu mecze „u siebie” grają na nim obie seniorskie drużyny z Elbląga: Olimpia i Concordia. W tym roku zaczął się już remont i przebudowa budynku klubowego Olimpii. W 2017 roku modernizacja całego stadionu będzie kontynuowana – kosztem prawie 4 mln zł. Remont całego stadionu ma się skończyć w 2020 r. i zamknąć w kwocie 12,5 mln zł.
W przyszłym roku ma się też skończyć remont drugiego elbląskiego basenu krytego przy ul. Robotniczej. Warto zwrócić uwagę na inwestycję na Modrzewinie. Do 2021 r. ma tam powstać duży parking i ośrodek sprawności fizycznej – wszystko za 4,1 mln zł. W przyszłym roku wydatki z tego tytułu wyniosą tylko 300 tys. zł i będą spożytkowane na przygotowania do inwestycji.
Kultura za miliony
Przeanalizowaliśmy też dotacje, jakie otrzymają miejskie instytucje kultury. Najwięcej, bo 4,3 mln zł dostanie Biblioteka Elbląska im. C.K. Norwida. Muzeum Archeologiczno-Historyczne w Elblągu może liczyć na 1,8 mln zł. Warto jednak zauważyć, że w tej kwocie nie ma wkładu własnego (1,8 mln zł) do konkursu na środki unijne (10 mln zł), które to pieniądze Muzeum chce pozyskać na modernizację budynku gimnazjum. Z kolei Elbląską Orkiestrę Kameralną ratusz chce dofinansować kwotą 1,6 mln zł, a Centrum Sztuki Galeria EL dostanie milion zł.
Co z propozycji prezydenta zostanie zmienione przez Radę Miejską? Tego dowiemy się już wkrótce podczas debaty budżetowej, która powinna odbyć się jeszcze w listopadzie, i grudniowej sesji, kiedy budżet ma być uchwalony. Radni na pewno zauważą nadwyżkę w wysokości 5,5 mln zł i pojawi się pytanie, dlaczego części tej nadwyżki nie wykorzystać jako wkładu własnego do funduszy unijnych na przykład dla muzeum?
Prezydent Witold Wróblewski sprzyjającej większości w Radzie Miasta nie ma. Może być ciekawie...
Na drogach będą korki
Można założyć, że od przyszłego roku elblążanie muszą zacząć przyzwyczajać się do korków na drogach. Na ul. 12 Lutego i Grota Roweckiego rozpocznie się budowa torowiska i trakcji tramwajowej. Miasto zaplanowało na ten cel 12,5 mln zł. Warto dodać, że w przetargu na tę inwestycję (otwarcie kopert nastąpiło 17 listopada) najniższa oferta wyniosła 10,3 mln zł, a najdroższa – prawie 13 mln. 9,4 mln zł na tę inwestycję miasto zamierza pozyskać z funduszy europejskich. Szansa na to jest duża, bo środki na ten cel mają pochodzić ze Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych dedykowanych Elblągowi i okolicznym gminom.
Tramwaje, co ważne nowe, a nie używane, ratusz zamierza kupić do 2019 r. I przy okazji zmodernizować zajezdnię tramwajową. Wszystko za kolejne 11,5 mln, przy czym w przyszłym roku na prace przygotowawcze i dokumentacyjne miasto chce wydać 150 tys. zł. Inwestycja dojdzie do skutku, jeżeli samorząd uzyska dofinansowanie unijne w wysokości 8 mln zł – a o te pieniądze trzeba będzie walczyć m.in. z Olsztynem, który również ma swoje plany dotyczące rozwoju komunikacji tramwajowej.
Kolejnym miejscem, gdzie mogą tworzyć się zatory drogowe, będzie ul. Lotnicza. Na wiadukt nad torami i drogi dojazdowe do niego miasto chce wydać 35 mln zł, z czego 13 mln już w przyszłym roku. Trzeba jednak zauważyć, że 5 mln zł na budowę dróg ma pochodzić z funduszy unijnych. Warto zwrócić uwagę, że wiadukt ma być oddany do użytku w 2018r. - roku wyborów samorządowych i jeżeli uda się go skończyć w terminie, będzie jednym z atutów obecnego prezydenta w walce o następną kadencję. Remontu doczeka się też ul. płk Dąbka na odcinku od al. Piłsudskiego do ul. Królewieckiej. Ma kosztować 2,5 mln zł, z czego 1,1 mln zł dołoży Urząd Wojewódzki.
Ciekawą inwestycją wydaje się przebudowa skrzyżowania ul. Mickiewicza i al. Grunwaldzkiej, która ma zwiększyć przepustowość tego rejonu miasta.
Dla żeglarzy – hangar, dla strażników miejskich samochód
20 tys. zł ma kosztować nowy samochód służbowy dla elbląskich strażników. I ten wydatek najlepiej pokazuje, jakie będą dalsze losy „policji municypalnej” w Elblągu. Warto wspomnieć, że ratusz zaplanował 40 tys. na dodatkowe defibrylatory, które zostaną zainstalowane w kolejnych publicznych miejscach.
Żeglarzy ucieszy na pewno 2,8 mln zł, jakie mają być przeznaczone na remont hangaru przy ul. Radomskiej. Zaplanowano również pieniądze na remont targowiska miejskiego przy ul. płk. Dąbka. Modernizacja ma kosztować 1,6 mln zł, z czego milion ma pochodzić z funduszy unijnych. Być może zwiększy się dzięki temu liczba klientów i handlowców. Trzeba wziąć też pod uwagę aspekt etyczny: za opłatę targową (której miasto konsekwentnie nie chce znieść) coś się kupcom należy.
Kolejna duża inwestycja to modernizacja „Estadio de la gruz”, czyli Stadionu Miejskiego. Od tego sezonu mecze „u siebie” grają na nim obie seniorskie drużyny z Elbląga: Olimpia i Concordia. W tym roku zaczął się już remont i przebudowa budynku klubowego Olimpii. W 2017 roku modernizacja całego stadionu będzie kontynuowana – kosztem prawie 4 mln zł. Remont całego stadionu ma się skończyć w 2020 r. i zamknąć w kwocie 12,5 mln zł.
W przyszłym roku ma się też skończyć remont drugiego elbląskiego basenu krytego przy ul. Robotniczej. Warto zwrócić uwagę na inwestycję na Modrzewinie. Do 2021 r. ma tam powstać duży parking i ośrodek sprawności fizycznej – wszystko za 4,1 mln zł. W przyszłym roku wydatki z tego tytułu wyniosą tylko 300 tys. zł i będą spożytkowane na przygotowania do inwestycji.
Kultura za miliony
Przeanalizowaliśmy też dotacje, jakie otrzymają miejskie instytucje kultury. Najwięcej, bo 4,3 mln zł dostanie Biblioteka Elbląska im. C.K. Norwida. Muzeum Archeologiczno-Historyczne w Elblągu może liczyć na 1,8 mln zł. Warto jednak zauważyć, że w tej kwocie nie ma wkładu własnego (1,8 mln zł) do konkursu na środki unijne (10 mln zł), które to pieniądze Muzeum chce pozyskać na modernizację budynku gimnazjum. Z kolei Elbląską Orkiestrę Kameralną ratusz chce dofinansować kwotą 1,6 mln zł, a Centrum Sztuki Galeria EL dostanie milion zł.
Co z propozycji prezydenta zostanie zmienione przez Radę Miejską? Tego dowiemy się już wkrótce podczas debaty budżetowej, która powinna odbyć się jeszcze w listopadzie, i grudniowej sesji, kiedy budżet ma być uchwalony. Radni na pewno zauważą nadwyżkę w wysokości 5,5 mln zł i pojawi się pytanie, dlaczego części tej nadwyżki nie wykorzystać jako wkładu własnego do funduszy unijnych na przykład dla muzeum?
Prezydent Witold Wróblewski sprzyjającej większości w Radzie Miasta nie ma. Może być ciekawie...
Sebastian Malicki