Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Niedziela 20-08-2017, imieniny Bernarda, Sobiesława
 
Rek

UWAGA!

Rek
Telefon portElu Halo, tu portEl
512 918 555

Wiadomości

Na osiedlu

Gospodarka

Społeczeństwo

Kultura

Sport

Na uczelniach

Zbrodnia i kara

Prasówka

Jej portEl

Kina i teatr

Konkursy

Dawny Elbląg

Poradnik

Hit czy kit?

Po godzinach

Wiadukt na Zatorze, tramwaje i targowisko, czyli inwestycje Anno Domini 2017

 
Elbląg, Wiadukt na Zatorze, tramwaje i targowisko, czyli inwestycje Anno Domini 2017 W przyszłym roku ma ruszyć budowa wiaduktu na Zatorze (fot. AD, archiwum portEl.pl)
Rek

W przyszłym roku ma się rozpocząć budowa wiaduktu w ciągu ulicy Lotniczej, powstanie też linia tramwajowa łącząca ulicę Grota Roweckiego i 12 lutego. To najważniejsze inwestycje w przyszłorocznym budżecie Elbląga, jego projekt jest już gotowy.

Prezydent i urzędnicy ratusza zaplanowali dochody miasta na przyszły rok na prawie 601 mln złotych. Deficytu budżetowego nie przewidują – wydatki mają wynieść 595,5 mln zł, a nadwyżka ma być przeznaczona na spłatę zadłużenia miasta. Na inwestycje samorząd zamierza wydać 57 mln zł. Tyle plany, bo budżet musi jeszcze uchwalić Rada Miasta. Zanim to się stanie, radni zgłoszą swoje pomysły, odbędzie się też debata budżetowa. Oto najciekawsze inwestycje w przyszłym roku.
     
     Na drogach będą korki
     
Można założyć, że od przyszłego roku elblążanie muszą zacząć przyzwyczajać się do korków na drogach. Na ul. 12 Lutego i Grota Roweckiego rozpocznie się budowa torowiska i trakcji tramwajowej. Miasto zaplanowało na ten cel 12,5 mln zł. Warto dodać, że w przetargu na tę inwestycję (otwarcie kopert nastąpiło 17 listopada) najniższa oferta wyniosła 10,3 mln zł, a najdroższa – prawie 13 mln. 9,4 mln zł na tę inwestycję miasto zamierza pozyskać z funduszy europejskich. Szansa na to jest duża, bo środki na ten cel mają pochodzić ze Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych dedykowanych Elblągowi i okolicznym gminom.
     Tramwaje, co ważne nowe, a nie używane, ratusz zamierza kupić do 2019 r. I przy okazji zmodernizować zajezdnię tramwajową. Wszystko za kolejne 11,5 mln, przy czym w przyszłym roku na prace przygotowawcze i dokumentacyjne miasto chce wydać 150 tys. zł. Inwestycja dojdzie do skutku, jeżeli samorząd uzyska dofinansowanie unijne w wysokości 8 mln zł – a o te pieniądze trzeba będzie walczyć m.in. z Olsztynem, który również ma swoje plany dotyczące rozwoju komunikacji tramwajowej.
     Kolejnym miejscem, gdzie mogą tworzyć się zatory drogowe, będzie ul. Lotnicza. Na wiadukt nad torami i drogi dojazdowe do niego miasto chce wydać 35 mln zł, z czego 13 mln już w przyszłym roku. Trzeba jednak zauważyć, że 5 mln zł na budowę dróg ma pochodzić z funduszy unijnych. Warto zwrócić uwagę, że wiadukt ma być oddany do użytku w 2018r. - roku wyborów samorządowych i jeżeli uda się go skończyć w terminie, będzie jednym z atutów obecnego prezydenta w walce o następną kadencję. Remontu doczeka się też ul. płk Dąbka na odcinku od al. Piłsudskiego do ul. Królewieckiej. Ma kosztować 2,5 mln zł, z czego 1,1 mln zł dołoży Urząd Wojewódzki.
     Ciekawą inwestycją wydaje się przebudowa skrzyżowania ul. Mickiewicza i al. Grunwaldzkiej, która ma zwiększyć przepustowość tego rejonu miasta.
     
     Dla żeglarzy – hangar, dla strażników miejskich samochód
     
20 tys. zł ma kosztować nowy samochód służbowy dla elbląskich strażników. I ten wydatek najlepiej pokazuje, jakie będą dalsze losy „policji municypalnej” w Elblągu. Warto wspomnieć, że ratusz zaplanował 40 tys. na dodatkowe defibrylatory, które zostaną zainstalowane w kolejnych publicznych miejscach.
     Żeglarzy ucieszy na pewno 2,8 mln zł, jakie mają być przeznaczone na remont hangaru przy ul. Radomskiej. Zaplanowano również pieniądze na remont targowiska miejskiego przy ul. płk. Dąbka. Modernizacja ma kosztować 1,6 mln zł, z czego milion ma pochodzić z funduszy unijnych. Być może zwiększy się dzięki temu liczba klientów i handlowców. Trzeba wziąć też pod uwagę aspekt etyczny: za opłatę targową (której miasto konsekwentnie nie chce znieść) coś się kupcom należy.
     Kolejna duża inwestycja to modernizacja „Estadio de la gruz”, czyli Stadionu Miejskiego. Od tego sezonu mecze „u siebie” grają na nim obie seniorskie drużyny z Elbląga: Olimpia i Concordia. W tym roku zaczął się już remont i przebudowa budynku klubowego Olimpii. W 2017 roku modernizacja całego stadionu będzie kontynuowana – kosztem prawie 4 mln zł. Remont całego stadionu ma się skończyć w 2020 r. i zamknąć w kwocie 12,5 mln zł.
     W przyszłym roku ma się też skończyć remont drugiego elbląskiego basenu krytego przy ul. Robotniczej. Warto zwrócić uwagę na inwestycję na Modrzewinie. Do 2021 r. ma tam powstać duży parking i ośrodek sprawności fizycznej – wszystko za 4,1 mln zł. W przyszłym roku wydatki z tego tytułu wyniosą tylko 300 tys. zł i będą spożytkowane na przygotowania do inwestycji.
     
     Kultura za miliony
     
Przeanalizowaliśmy też dotacje, jakie otrzymają miejskie instytucje kultury. Najwięcej, bo 4,3 mln zł dostanie Biblioteka Elbląska im. C.K. Norwida. Muzeum Archeologiczno-Historyczne w Elblągu może liczyć na 1,8 mln zł. Warto jednak zauważyć, że w tej kwocie nie ma wkładu własnego (1,8 mln zł) do konkursu na środki unijne (10 mln zł), które to pieniądze Muzeum chce pozyskać na modernizację budynku gimnazjum. Z kolei Elbląską Orkiestrę Kameralną ratusz chce dofinansować kwotą 1,6 mln zł, a Centrum Sztuki Galeria EL dostanie milion zł.
     Co z propozycji prezydenta zostanie zmienione przez Radę Miejską? Tego dowiemy się już wkrótce podczas debaty budżetowej, która powinna odbyć się jeszcze w listopadzie, i grudniowej sesji, kiedy budżet ma być uchwalony. Radni na pewno zauważą nadwyżkę w wysokości 5,5 mln zł i pojawi się pytanie, dlaczego części tej nadwyżki nie wykorzystać jako wkładu własnego do funduszy unijnych na przykład dla muzeum?
     Prezydent Witold Wróblewski sprzyjającej większości w Radzie Miasta nie ma. Może być ciekawie...

Sebastian Malicki
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
  • Baju baju... póki nie zobaczę choćby namiastkę rozbudowy wiaduktu na zatorze- nie uwierzę. Tyle lat ta sama obietnica... póki co, warto zająć się przejazdem, który już jest- są nowe szlabany, ledowe lampy, a nawet 4 kamery- po dwie w kazda ze stron przejazdu, ale... no właśnie ale... kiedy były stare- pociąg przejechał i szlabany były otwarte po przejeździe pociągu. Teraz czekasz, pociąg przejeżdża... czekasz kolejne 5min (myślisz że jedzie drugi) i co? Po 5/7 min szlaban się otwiera! Czyli teraz na szlabanach nie traci się 15min z jednym pociągiem a 20min. Jeśli jadą dwa pociągi to 30minut!!!! Po co trzymać aura na przejeździe te kilka minut dłużej? Tworzyć korki w godzinach szczytu? Nie był to pierwszy incydent a naliczyłam takich 3.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    21 7
    (2016-11-18)
  • Prosiłabym o sprawdzenie działania nowego systemu i kamer. Te dodatkowe 5min postoju nie zbawi nas- kierowców. Ale gdyby miała jechać erka/straż pożarna- to już miałoby znaczenie. Nie dość że stoi się 5 min po przejeździe pociagu- to jeszcze nadal po otwarciu szlabanu światła migają na czerwono. Wielu kierowców boi się obecnie wyjeżdżać na torowisko (kamery) podczas migania świateł- i tracone są kolejne minuty bo gasną z opóźnieniem. Może ktoś się tym zajmie?????
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    21 0
    (2016-11-18)
  • Dlaczego mówią o budowie wiaduktu (znowu) skoro są od kilku dni nowe szlabany i kamery? Czy to nie koliduje z budową? Gdyby budowa wiaduktu miała rzeczywiście ruszyc- jaki sens zakupu nowych ludowych rogatek, lamp i instalowanie kamer? Gdzie tu sens? Gdyby wiadukt miał być budowany- ani miasto ani PKP nie wydawałoby na nowe instalacje. Także z wiaduktem od razu możemy się pożegnać.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    10 4
    (2016-11-18)
  • Wie ktoś może dlaczego ja co roku muszę płacić na żeglarzy, mam w d. .ich hangar i modernizację ichniego hangaru tak samo jak oni mają w d. .. moją piwnicę na rower.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    27 4
    (2016-11-18)
  • Hangar dla bogatych żeglarzy z pieniędzy podatników? To jakiś żart? Wróbel rozpieprza kasę na prawo i lewo na niepotrzebne lub niedorobione inwestycje, a potem łacze, że nie ma kasy na te poważniejsze.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    26 2
    RedaktorJabłkalski(2016-11-18)
  • Co za bzdura. Obiecanki- macanki a głupiemu radość. Należy zadać pytanie czy ktokolwiek wierzy w powstanie wiaduktu na lotniczej... już tyle razy przerabialismy ten temat... odnoszę wrażenie, że miasto chce rekompensowac Zatorzanom brak wiaduktu- bardzo sprawnie działającą w zagospodarowaniu terenu Zatorza. Nowa pętla, nowy park. Czy portel może się zainteresować skąd w ogóle wzięły się prace na zatorzu/lotniczej przy nowym placu zabaw? Sadzonek drzewa, beton pod ławeczki, Orange terenu chyba pod boisko- nie jestem przeciw bo jestem mieszkanka Zatorza, ale jak większość mieszkańców jesteśmy zdziwieni ta inwestycja i nie wiemy skąd ona się wzięła? Czy to jakaś kiełbasa wyborcza żeby przycmic brak wiaduktu???? Nowe szlabany, sygnalizacja i kamery na przejeździe... wiaduktu nie bedzie- tyle wam powiem.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    9 3
    (2016-11-18)
  • Mieszkam na zatorzu już kilkanaście ładnych lat i sama nie wiem skąd te nowe drzewka i oranie terenu pod trawę. Nowe szlabany, nowe światła- i 5/10minut więcej czekania aż pociąg przejedzie. Bo jak już przejedzie to dalej czekasz- nie wiem na co. Czy miasto zapłaci mi za zużycie paliwa? Czy szlabany działają na kamery- automatycznie czy nadal otwiera je pani w budce? Dlaczego szlabany były otwierane od razu po przejeździe pociągu a teraz są otwierane 5 min po przejeździe pociagu? Bo jeśli to kamery mają dysponować otwieraniem szlabanu a ja muszę czekać 5 min na lotniczej a 10 min na Malborskiej- kto zapłaci mi za te zużycie paliwa? A paliwo w autobusach ? One też stoją i stoją te 5 min bez celu. I za to płacą wszyscy mieszkańcy a nie tylko mieszkańcy Zatorza... O co w ogóle chodzi z tym przejazdem i dlaczego tak długo? Wydawałoby się że jak są kamery i nowy sprzęt to wszystko pójdzie szybciej. A jest więcej strat w czasie i jeszcze większe korki np grunwaldzka- lotnicza.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    8 1
    (2016-11-18)
  • Kwartet smyczkowy o ponad połowę więcej niż Galeria-El ? Pozdrawiam
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    12 2
    Archi(2016-11-18)
  • te nowe rogatki to po prostu kpina. .jakiś zart jest jeszcze gorzej niż było zal poprostu
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    12 0
    polakos(2016-11-18)
  • przerazajace jest to, ze u nas beda to robic przez rok albo dwa.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    4 0
    sexo_niezalogowany(2016-11-18)
  • Inwestycja przy nowym placu zabaw jest małym zadaniem z zeszłorocznego budżetu obywatelskiego.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    4 0
    (2016-11-18)
  • Zazielenienie terenu przy kompleksie sportowo-rekreacyjnym jest małym zadaniem z budżetu obywatelskiego za rok 2015 ale dopiero po ponad roku wykonanym. Dlatego posadzono drzewka krzewy i miejsce wybetonowano na ławki.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    4 0
    (2016-11-18)
Reklama