W maju w Elblągu odbędzie się VIII Forum Parlamentów Południowego Bałtyku. W tym tygodniu w Kadynach miało miejsce Posiedzenie Ekspertów Forum – rozmawiano o tym, jak podnosić atrakcyjność turystyczną rejonu Zalewu Wiślanego, zachowując różnorodność i bogactwo jego środowiska przyrodniczego. W portach i przystaniach nadzalewowych liczba miejsc cumowniczych dla jachtów zwiększy się wkrótce o ponad 200 procent.
Podstawowym celem Forum Parlamentów Południowego Bałtyku jest znajdywanie wspólnych interesów i priorytetów dla rozwoju obszaru południowego Bałtyku. Partnerzy starają się prowadzić spójną politykę regionalną, z uwzględnieniem regionalnej tożsamości i poszanowaniem różnic.
Tematem wiodącym VIII Forum jest „Środowisko naturalne, a rozwój cywilizacyjny nad Południowym Bałtykiem”, natomiast temat spotkania eksperckiego w Kadynach brzmiał: „Planowanie przestrzenne na morzu i zintegrowane zarządzanie strefą przybrzeżną w południowym regionie”.
Warmia i Mazury leżą też nad morzem
– Region Warmińsko-Mazurski, który poprzez Zalew Wiślany ma dostęp do wód Bałtyku, wyróżnia się w skali kraju i Europy różnorodnością i bogactwem środowiska przyrodniczego. Jest regionem o dobrze rozwiniętej turystyce, postrzeganej często jako najbardziej „ekologiczna” dziedzina gospodarki. Ta ponadprzeciętna atrakcyjność regionu bywa, niestety, również źródłem wielu konfliktów interesów. Za podstawowy należy uznać konflikt między dążeniem do zachowania przyrodniczego potencjału z jednoczesną chęcią intensywnego wykorzystania przestrzeni. Dlatego niezwykle ważne dla regionu jest poszukiwanie dobrych praktyk oraz wymiana doświadczeń związanych z ochroną prawną przyrody. Bez wątpienia takie praktyki i wymianę doświadczeń dostarczy nam działalność w ramach Forum – powiedział, witając uczestników Forum w imieniu samorządu wojewódzkiego, Grzegorz Nowaczyk.
Nowaczyk, przypominając, że VIII Forum na zaproszenie Sejmiku Wojewódzkiego odbędzie się w maju w Elblągu, nawiązał do problemów portu elbląskiego z dostępem do morza. – Wierzę, że w wyniku dyskusji potrafimy znaleźć odpowiednie drzwi do rozwiązania problemu i je otworzyć. Tymi „drzwiami” dla Portu Morskiego w Elblągu jest budowa Kanału przez Mierzeję, a dla rozwoju turystyki wodnej na Zalewie Wiślanym – budowa i modernizacja portów i przystani oraz stworzenie infrastruktury dla wodniaków przy śluzach, pochylniach i mostach oraz remonty i przebudowa obiektów hydrotechnicznych – realizowane m.in. w ramach Programu „Pętla Żuławska” – mówił. – Budowa kanału to nie tylko stworzenie nowego szlaku transportowego, lecz także istotny czynnik aktywizacji gospodarczej gmin nadzalewowych, które to, poza gminą Krynica Morska, należą do najuboższych w kraju. To także integracja przestrzenna Zatoki Gdańskiej z Zalewem Wiślanym oraz nowe możliwości dla turystyki i rekreacji morskiej – podsumował swe powitalne wystąpienie Grzegorz Nowaczyk.
Pętla Żuławska i MDW
Temat walorów środowiska wodnego i działań Samorządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego w tym zakresie kontynuował podczas wystąpień eksperckich Jerzy Wcisła, z ramienia Urzędu Marszałkowskiego zajmujący się drogami wodnymi. Przypomniał, że właśnie w Kadynach w 2008 r. sześciu marszałków zdecydowało o opracowaniu strategii rewitalizacji polskiego odcinka Międzynarodowej Drogi Wodnej E 70. W chwili obecnej przygotowano koncepcję rozwoju infrastruktury turystycznej, a w roku 2010 zostanie przygotowane studium wykonalności dla tej koncepcji. Nasze województwo dodatkowo opracowało Studium Rozwoju Turystyki w strefie Zalewu Wiślanego, który to dokument został już przyjęty, jako programowy, przez Zarząd Województwa. Tego typu dokumenty, przyjęte przez samorządy poszczególnych województw znacznie ułatwią procesy inwestycyjne w tej sferze.
W drugiej części swojego wystąpienia Jerzy Wcisła przedstawił inne działania na rzecz rozwoju turystyki na Zalewie Wiślanym. Przedstawił zadania inwestycyjne w ramach Pętli Żuławskiej (wartości pond 60 mln zł), po realizacji których w portach i przystaniach nadzalewowych liczba miejsc cumowniczych dla jachtów zwiększy się o ponad 200 procent.
Promując walory Zalewu Wiślanego, marszałkowie Warmii i Mazur oraz Pomorza organizują od czterech lat Międzynarodowe Zloty Żeglarskie, a marszałek Jacek Protas jest organizatorem żeglarskiej, całorocznej rywalizacji o Grand Prix Zalewu Wiślanego.
Ze Zlotami Żeglarskimi związane są rejsy drogą wodną MDW E 70, organizowane przez elbląskich motorowodniaków przy wsparciu marszałka warmińsko-mazurskiego Jacka Protasa. W ubiegłym roku taki rejs odbył się na 950-kilometrowej trasie z Berlina na Zalew Wiślany, w tym roku planowane jest przepłyniecie dalej na Zachód: przez Kaliningrad i Pregołę na Zalew Kuroński do Kłajpedy.
Wcisła mówił też o wspólnych przedsięwzięciach z obwodem kaliningradzkim. Najważniejsze z nich to włączenie się rosyjskiego partnera w organizację IV Międzynarodowego Zlotu Żeglarskiego. Dzięki temu tegoroczne regaty odbędą się na trasie: Frombork – Kaliningrad – Bałtijsk – Tolkmicko. Zlotowi ma towarzyszyć rozpoczęcie prac nad wspólną strategią dla Zalewu Wiślanego i Kaliningradzkiego.
Na zakończenie Jerzy Wcisła przedstawił koncepcję oraz uwarunkowania planowanej inwestycji budowy Kanału przez Mierzeję, której zakończenie przewidziane jest na 2017 rok.
Drogowy wzorzec
Uczestnicy Forum wysłuchali też wystąpienia dotyczącego budowy odcinka drogi ekspresowej z Elbląga do przejścia granicznego w Grzechotkach (S 22). Siedmiokilometrowy odcinek tej drogi prowadzi przez obszar Sieci Natura 2000 (Ostoja Warmińska). Na kompensacje przyrodnicze wydano 34 mln zł i powszechnie uważa się, że jest to wzorzec do naśladowania w procesie inwestycyjnym. Takiej postawy oczekuje się też przy analizowaniu projektu budowy Kanału przez Mierzeję.
Przed Konferencją w Elblągu odbędzie się jeszcze jedno spotkanie eksperckie w Hamburgu.