Niedziela 16-12-2018, imieniny Albiny, Zdzisława
 
Rek

UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później

Seminarium i film: Krajobraz po bitwie

Elbląg, Seminarium i film: Krajobraz po bitwie Kadr z filmu.

16 kwietnia o godz. 18 kino „Światowid” zaprasza na spotkanie z historią kina polskiego. Przed filmem Andrzeja Wajdy „Krajobraz po bitwie" odbędzie się otwarte seminarium związane z historią kinematografii polskiej. Wykład o motywie wojny w polskim kinie prowadzić będzie dr Krzysztof Kornacki z Uniwersytetu Gdańskiego. Uczestnicy seminarium uczestniczą w projekcji filmu nieodpłatnie!

Scenariusz filmu powstał na motywach obozowych opowiadań Tadeusza Borowskiego. Surowa, ascetyczna proza autora „Pożegnania z Marią" w ujęciu Wajdy została wzbogacona o romantyczne metafory z chochołem - skrzypkiem na czele oraz plastycznie wysmakowane pejzaże. Twórca „Kanału" po raz kolejny dał upust skłonności do malarskiego wizjonerstwa, znanego choćby z „Popiołów". Krytyka porównywała nawet niektóre ujęcia z „Krajobrazu..." do obrazowego rozmachu „Anhellego" Słowackiego.
     Film dowodzi, że reżyser spojrzał na wstrząsające teksty Borowskiego z dystansu. Wybrał tylko niektóre elementy z ich emocjonalnego klimatu. Zrealizował przede wszystkim film o miłości, która w „Bitwie pod Grunwaldem" potraktowana jest marginesowo. Dał też poruszający portret człowieka o psychice zniszczonej przez wojnę, który mozolnie uczy się na nowo elementarza ludzkich uczuć. Akcja filmu toczy się w byłym obozie koncentracyjnym na terenie Niemiec. Mimo że wyzwolony przez Amerykanów, wciąż istnieje, tyle że na innych zasadach. Nie ma już surowej dyscypliny, niewolniczej pracy, terroru. Wśród niedawnych więźniów jest Tadeusz, młody Polak, piszący wiersze i pochłaniający książki. Stroni od rodaków, którzy ledwie odzyskawszy wolność, ujawniają najgorsze narodowe przywary. Co chwila wybuchają polityczne kłótnie, odradza się zawiść. Pobyt w obozie niewiele zmienił ich poglądy. Największym pragnieniem wszystkich jest jednak najeść się do syta. Głód zaspokajają łapczywie i zachłannie, urągając wszelkim normom kultury.
     Pewnego dnia do obozu przyjeżdżają kobiety. Tadeusz poznaje polską Żydówkę Ninę, którą oburza prostactwo i obżarstwo miejscowych mężczyzn. Namawia młodego poetę, by z nią uciekł. Tadeusz jednak waha się. Lata obozowego życia sprawiły, że czuje strach przed normalnym życiem. Zaczynają snuć plany na przyszłość, lecz dziewczyna zostaje przypadkowo zastrzelona przez amerykańskiego wartownika. Po hurrapatriotycznym widowisku wystawionym w rocznicę bitwy pod Grunwaldem Tadeusz decyduje się na powrót do Polski.
     
     Reż. A.Wajda
     Scen. A.Wajda, A.Brzozowski
     Obsada: Daniel Olbrychski, Stanisława Celińska, Tadeusz Janczar
     Gatunek: film psychologiczny
     Produkcja: Polska 1970.
     Cena: 8 zł
     
     Projekt „Filmowa Polska - przedsięwzięcie promujące obchody 100-lecia filmu polskiego" współfinansowany przez Filmotekę Narodową i Polski Instytut Sztuki Filmowej.
Oprac. Anieze
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
..., a moim zdaniem
Pokazuj od
najnowszych
Reklama

To kupisz w pasażu portElu

Torba z nadrukiem elbląskiej Starówki
T-shirt biały z Twoim nadrukiem DTG PROMOCJA
Naszywka GODŁO
POLO z HAFTEM