UWAGA!

14. Letnich Ogrodów Polityki dzień trzeci

 Elbląg, Bartek Chaciński,
Bartek Chaciński, fot. Dominik Żyłowski

Trzeciego dnia 14. Letnich Ogrodów Polityki (piątek, 2 czerwca) o to, jakie wydarzenia zapoczątkowały kontrkulturę, pospierają się Jerzy Jarniewicz, Piotr Szarota, Waldemar Kuligowski oraz Bartek Chaciński. Tego dnia będzie można też zobaczyć dwa znakomite filmy z zakończonego niedawno festiwalu Millennium Docs Against Gravity – filmowe portrety wybitnych twórców: artysty Josepha Beuysa i pisarza Michela Houellebecqa. Zapraszamy!

godz. 18 - panel dyskusyjny: „Kontrkultury, rebelia, młodzież – pół wieku po sierż. Pieprzu”
       goście: Waldemar Kuligowski, Jerzy Jarniewicz, Piotr Szarota, Bartek Chaciński
       prowadzenie: Mirosław Pęczak/Tygodnik Polityka
       miejsce: Sala „U św. Ducha” Biblioteki Elbląskiej
      
       Jerzy Jarniewicz – poeta, eseista, krytyk literacki, znawca i znakomity tłumacz lit. anglosaskiej (m.in. Jamesa Joyce'a, Philipa Rotha, Craiga Raine'a). Autor wielu tomików wierszy i książek, min. „Lista obecności. Szkice o dwudziestowiecznej prozie brytyjskiej i irlandzkiej” (Rebis, 2000), „Larkin. Odsłuchiwanie wierszy” (Znak, 2006), „Znaki firmowe. Szkice o współczesnej prozie amerykańskiej i kanadyjskiej” (Wydawnictwo Literackie, 2007), „Od pieśni do skowytu. Szkice o poetach amerykańskich” (Biuro Literackie, 2008), „Gościnność słowa. Szkice o przekładzie literackim” (Znak, 2012) i najnowszej „All you need is love. Sceny z życia popkultury” (Znak, 2016). „Tak wszechstronnie, kompetentnie i pasjonująco opisanej panoramy kontrkultury jeszcze nie mieliśmy” – czytamy o ostatniej książce.
      
       Piotr Szarota – psycholog, profesor nadzwyczajny w Instytucie Psychologii PAN. Autor książek, m.in.: „Psychologia uśmiechu. Analiza kulturowa” (Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2006), „Od skarpetek Tyrmanda do krawata Leppera. Psychologia stroju dla średnio zaawansowanych (WAiP, 2008), „Anatomia randki” (Muza, 2011), „Uśmiech: instrukcja obsługi” (Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2012), „Wiedeń 1913” (Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, 2013), „Londyn 1967” (Iskry, 2016). W 2014 nominowany do Nagrody Literackiej „Nike” za książkę „Wiedeń 1913”. O książce „Londyn 1967” Wojciech Burszta pisze tak: „(…) rzecz jest znakomicie napisana, gęsta, lecz przejrzysta, skrząca się od detali, nieskąpiąca przy tym szerszej refleksji nad blaskami i cieniami kontrkultury brytyjskiej, która właśnie w Londynie miała jedną ze swoich stolic, choć lato miłości roku 1967 miało miejsce za oceanem”.
      
       Waldemar Kuligowski – antropolog kultury, wykładowca w Zakładzie Studiów nad Kulturą Współczesną Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej na Wydziale Historycznym Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Obszar jego zainteresowań badawczych to: kultura współczesna, rytuały, ceremonie, obrzędy, popkultura i media, tradycje kulturowe, płeć, gedner, seksualność, festiwale i festiwalizacja. Autor i współautor książek, m.in.: „Dlaczego kościotrup nie wstaje. Ponowoczesne pejzaże kultury” (z Wojciechem Bursztą, Sic!, 1999), „Siedem szkiców do antropologii miłości” (Wydawnictwo Poznańskie, 2002), „Miłość na Zachodzie. Historia antropologiczna” (UAM Wydawnictwo Naukowe, 2004), „Sequel. Dalsze przygody kultury w globalnym świecie” (z Wojciechem Bursztą, Muza, 2005) „Antropologia współczesności. Wiele światów, jedno miejsce” (Universitas, 2007), „Etnologia i antropologia kulturowa. Defamiliaryzatorzy. Źródła i zróżnicowanie antropologii współczesności” (UAM Wydawnictwo Naukowe, 2017).
      
       Bartek Chaciński – dziennikarz i publicysta. Zajmuje się przede wszystkim współczesnym językiem młodzieżowym, muzyką, kulturą popularną (komiks, gry, telewizja). Jest autorem książek tym zagadnieniom poświęconych: „Wypasiony słownik najmłodszej polszczyzny” (Znak, 2003), „Wyczesany słownik najmłodszej polszczyzny” (Znak, 2005) i „Totalny słownik najmłodszej polszczyzny” (Znak, 2007), „Wyż nisz. Od alterglobalistów do zośkarzy. 55 małych kultur” (Znak, 2010).
      
       godz. 20.30 - kino dokumentalne/edukacja filmowa festiwalu Millennium Docs Against Gravity
       „Beuys. Sztuka to rewolucja” w reż. Andresa Veiela
       „Przeżyć: Metoda Houellebecqa” w reż. Arno Hagersa, Erika Lieshouta, Reiniera van Brummelena
       miejsce: Sala „U św. Ducha” Biblioteki Elbląskiej
       (przed filmem wprowadzenie: Karol Piekarczyk/Akademia Dokumentalna)
       „Beuys. Sztuka to rewolucja” w reż. Andresa Veiela
       czas trwania: 107 min.; kraj/rok: Niemcy/2017; produkcja: Zero One Film, Terz Film, Westdeutscher Rundfunk (WDR); wybrane festiwale i nagrody: MFF Berlin 2017
       Charyzmatyczny niemiecki artysta, teoretyk sztuki, pedagog, aktywista i społeczno-polityczny reformator Joseph Beuys twierdził, że każdy z nas jest artystą w życiu, każdy może tworzyć sztukę i wpływać na nią oraz otaczający go świat. Ubrany w charakterystyczny kapelusz kontrowersyjny twórca postrzegał sztukę nie jako przedmioty estetyczne, lecz twórcze, terapeutyczne działanie o społecznym lub politycznym podłożu. Film jest wnikliwym portretem jego życia i twórczości opartym niemal w całości na doskonale zmontowanych materiałach archiwalnych. Okazuje się, że dziś – 30 lat po śmierci Beuysa – jego poglądy i życiowa postawa są aktualne znacznie bardziej niż kiedykolwiek wcześniej.
      
      
       „Przeżyć: Metoda Houellebecqa” w reż. Arno Hagersa, Erika Lieshouta, Reiniera van Brummelena
       czas trwania: 70 min.; kraj/rok: Holandia/2016; zdjęcia: Reinier van Brummelen; produkcja: seriousFilm
       W 1991 roku nikomu wówczas nieznany Michel Houellebecq opublikował esej „Rester vivant” (ang. „To Stay Alive”). Był wówczas pogrążonym w depresji rozwodnikiem, administratorem sieci komputerowej, próbującym swoich sił w poezji. Zapewne nie śniło mu się, że za parę lat zostanie jedną z największych gwiazd światowej literatury, niemalże prorokiem pokolenia singli, dla jednych wieszczem moralnego upadku Zachodu, dla innych ostatnim sprawiedliwym, walczącym o jego przyszłość – pisarzem, do którego przyznaje się zarówno lewica jak i prawica, a każda z zupełnie innych powodów. Skromnym objętościowo tekstem zafascynował się sam Iggy Pop, który w rozterkach pisarza znad Sekwany rozpoznał ból towarzyszący mu przez wiele lat na scenie. Gwiazdor jest przewodnikiem po całym filmie.
       Erik Lieshout, Arno Hagers i Reinier van Brummelen przedstawiają na ekranie spotkanie wielkiego francuskiego pisarza z zafascynowanym jego twórczością… Iggy’m Popem, tworząc błyskotliwy i poruszający „feel-good movie” na temat cierpienia.
      

       Patronem medialnym 14. Letnich Ogrodów Polityki jest Elbląska Gazeta Internetowa portEl.pl

      
Aleksandra Buła, Biblioteka Elbląska im. Cypriana Norwida

Najnowsze artykuły w dziale Kultura

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem...
Reklama