UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później

Dzięki kulturze można tworzyć nowe, lepsze miejsca pracy - posłuchaj!

 
Elbląg, Dzięki kulturze można tworzyć nowe, lepsze miejsca pracy - posłuchaj!
W Europie mówi się dziś o potrzebie nowego spojrzenia na kulturę... (fot. Agnieszka Jarzębska)

- Dziś w Europie musimy znaleźć nowe obszary rozwoju. Mamy np. przemysł samochodowy czy tekstylny, ale wszyscy zdajemy sobie sprawę, że one tracą impet. Dlatego aby tworzyć miejsca pracy, trzeba poszukiwać nowych, dynamicznych obszarów ekonomicznych. Przemysł kulturalny jest jednym z takich obszarów. Dzięki niemu w ciągu kilku najbliższych lat w Europie można stworzyć więcej lepszych miejsc pracy - mówi Sylvain Pasqua z Komisji Europejskiej.

29 czerwca Komisja Europejska przedstawiła projekt unijnego budżetu na lata 2014-2020. Znamy też nazwę nowego programu kulturalnego, która brzmi: Kreatywna Europa. Zastąpi on trzy dotychczas istniejące osobno programy bezpośrednio finansujące projekty kulturalne i artystyczne: Kultura, Media i Media Mundus.
     Budżet Kreatywnej Europy ma wynieść 1,6 mld euro. Pytanie jednak, w jaki sposób należy podzielić go między kulturę i branżę kreatywną, co zrobić, by na dofinansowanie mogło liczyć więcej mniejszych projektów i więcej eksperymentalnych, innowacyjnych przedsięwzięć?
     Ludziom kultury z całej Europy zależy też na tym, aby pieniądze na działania związane z kulturą i sztuką zostały zabezpieczone również w funduszach spójnościowych, na które Unia Europejska przeznacza poważną część swoich wydatków.
     Te i inne postulaty mogą zostać zrealizowane, ale w lobbing, orędownictwo na rzecz kultury i przemysłu kreatywnego powinno zaangażować się jak najwięcej osób w różnych krajach. I chodzi nie tylko o samych ludzi kultury, ale o wszystkich, dla których kultura jest ważna.
     Stąd ogólnoeuropejska kampania We are more! (ang.: możemy więcej!). Ma ona uświadomić mieszkańcom Europy, a szczególnie politykom i urzędnikom różnych szczebli, którzy decydują o podziale pieniędzy, że kultura i sektor kreatywny są tak samo ważne dla rozwoju i przyszłości Europy, jak inne dziedziny życia i gospodarki.
     - Lobbing, orędownictwo to złożony proces, który przebiega na różnych poziomach. Orędownictwo na rzecz sektorów: kultury i kreatywnego na poziomie regionalnym i krajowym jest równie potrzebne, jak na poziomie europejskim - podkreśla Sylvain Pasqua.
     Wspólny fundament kulturowy był jednym z elementów, które niegdyś legły u podstaw stworzenia Unii Europejskiej. Jednak przez szereg lat instytucje unijne nie posiadały kompetencji w zakresie kształtowania polityki kulturalnej. Kompetencje te leżały wyłącznie po stronie rządów państw członkowskich.
     Ten stan rzeczy i takie podejście do kultury zaczęły zmieniać się w latach 90.. Obecnie kultura stanowi tzw. kompetencję uzupełniającą. Unia może podejmować pewne działania, które wspierają kraje członkowskie.
     W 2007 roku Komisja Europejska ogłosiła komunikat - tzw. Agendę, w którym wyjaśniła swoje intencje w zakresie kultury. Sylvain Pasqua przypomina, że KE poinformowała w nim, iż chce rozmawiać o poprawie sytuacji na trzech polach: dialogu międzykulturowego, różnorodności kulturowej i o tym, co zrobić, aby kultura zadziałała jako tzw. środek miękki w kontaktach z państwami trzecimi.
     Opracowano także metodę, która ma ułatwić prace i porozumienie między krajami Unii, m.in. właśnie na obszarach problemowych w zakresie kultury. OMC, z ang.: Open Method of Coordination, czyli Otwarta Metoda Koordynacji, to nowe narzędzie zarządzania w Unii Europejskiej. Wykorzystuje ono tzw. miękkie mechanizmy prawne. Przedstawiciele poszczególnych państw, w tym specjaliści, spotykają się, by rozmawiać o tym, czego w danej dziedzinie potrzebują, jakie mają problemy, wymieniać doświadczenia, obserwacje, wyniki analiz, a także przygotować zalecenia, rekomendacje i wskazać dobre praktyki, które mogą posłużyć dla rozwiązania problemów w skali całej Unii. OMC zastosowano m.in. do dyskusji na tematy takie, jak branża kreatywna, synergia między edukacją a kulturą czy wymiana kolekcji muzealnych.
     - OMC pozwala wpływać na politykę kulturalną na poziomie krajowym i na poziomie Komisji Europejskiej. Ułatwia też np. rozmowy z przedstawicielami dyrekcji generalnych w Komisji, którzy zajmują się sprawami innych sektorów, niż kultura - wskazuje Sylvain Pasqua.
     
     Jakie argumenty padają w rozmowach o kulturze i o tym, że warto w nią inwestować?
     Posłuchaj
     
     Sylvain Pasqua pracuje jako Senior Administrator w Komisji Europejskiej. Przez ostatnie 9 lat w Dyrekcji Generalnej ds. Edukacji i Kultury Komisji Europejskiej zajmował się przygotowaniem obecnego unijnego Programu Kultura, który wszedł w życie w styczniu 2007 roku.
     Brał też udział w pracach nad komunikatem Komisji Europejskiej dotyczącym nowej Europejskiej Agendy Kultury w dobie globalizacji świata, który został przyjęty w maju 2007 i ratyfikowany przez państwa członkowskie w listopadzie 2007 roku; w tym temacie odpowiada za wdrażanie tej części Agendy, która mówi o przedsiębiorstwach branż: kulturalnej i twórczej (cultural and creative industries); pracowal m.in. nad Zieloną Księgą Komisji Europejskiej w sprawie uwalniania potencjału przedsiębiorstw z branży kultury i branży twórczej (przyjęta przez Komisję 27 kwietnia 2010), monitorował przebieg publicznych konsultacji tego dokumentu; obecnie pracuje nad inicjatywami, które wynikają z dyskusji nad Zieloną Księgą.
     Sylvain Pasqua jest również odpowiedzialny za badania na rzecz lepszego zrozumienia społeczno-ekonomicznego wymiaru kultury.
     
(na podstawie materiałów informacyjnych organizatorów konferencji We are more - Więcej kultury!, która na przełomie lipca i sierpnia odbyła się w Sopocie)
eswiatowid.pl
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
Reklama