Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Wtorek 16-01-2018, imieniny Włodzimierza
 
Rek

UWAGA!

Zamknij Zamknij
Rek

Fotografie jak z baroku

 
Elbląg, Fotografie jak z baroku (fot. Anna Dembińska)
Rek

Elbląska Galeria Fotografii otworzyła pierwszą w tym roku wystawę. Tym razem możemy podziwiać prace gdańszczanki Krystyny Andryszkiewicz, która z aparatem fotograficznym nie rozstaje się od... 46 lat. Zobacz więcej zdjęć.

Krystyna Andryszkiewicz jest członkinią Związku Polskich Artystów Fotografików, zawodowo zajmuje się fotografią użytkową. W piątkowy wieczór w Elbląskiej Galerii Fotografii, która mieści się w hotelu Arbiter, zaprezentowała zbiór artystycznych kolaży inspirowanych filozofią polskiego baroku pod wspólnym tytułem „Prześwity”
     Przedstawione prace powstały na przestrzeni ostatniej dekady. Sama artystka definiując swoją twórczość odrzuca słowo fotomontaż na rzecz terminu fotokompozycja, zaczerpniętego z osobistego słownika jednego z najznamienitszych polskich fotografików Ryszarda Horowitza.
     Wernisaż otworzyła interpretacja utworów czołowych, polskich barokowych poetów: "Krótkości żywota" i "Marności" Daniela Naborowskiego oraz sonetu "Do motyla" Jana Andrzeja Morsztyna. Andryszkiewicz podkreśliła, iż barok ujmuje ją bogactwem symboliki i swoistym przeładowaniem treści.
     Owady, pająki, robactwo, ślimacze muszle, czaszki, zwierciadła, nagość i brzydota ciała ludzkiego, krew i padlina - artystka, często nazbyt pretensjonalnie, korzysta z tej symboliki, zarówno tematykę, jak i kompozycję swoich prac zamykając w fundamentalnych ideach i figurach definiujących epokę Naborowskiego. W efekcie twórczyni krąży wokół motywów najsilniej z kulturą baroku kojarzonych: vanitas (marności tego, co doczesne) oraz memento mori (łac. pamiętaj o śmierci).
     Z drugiej strony część prac fotograficzki swoją ludycznością i motywami florystycznymi przywodzi na myśl kompozycje secesyjne. Do jednej z takich aranżacji, powstałej w ramach cyklu "Ludowo", pozowała wokalistka Grażyna Auguścik. Z kolei centralną częścią innego kolażu, włączonego w cykl "Motyle", została aktorka Katarzyna Figura, wystylizowana na damę z epoki Stuartów. Fotograficzka przyznała, że zdecydowanie w roli pozujących woli kobiety. - Są bardziej efektowne - stwierdziła podczas otwarcia wystawy. Inne tytuły pojedynczych prac i serii kolaży, to m.in. sugestywne "Niemowlęta", "Koncert", "Pocałunki", "Karnawał", "Tancerki", "Tanatos" czy interesująco zinterpretowane "Maszyny do pisania".
     Wystawę "Prześwity" w Hotelu "Arbiter" będzie można oglądać do 20 lutego.
     


     Patronat medialny nad Elbląską Galerią Fotografii sprawuje Elbląska Gazeta Internetowa portEl.pl

Mateusz Florczak
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
Reklama