Sobota 15-12-2018, imieniny Waleriana, Celiny
 
Rek

UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później

Fotografie jak z baroku

 
Elbląg, Fotografie jak z baroku (fot. Anna Dembińska)
Rek

Elbląska Galeria Fotografii otworzyła pierwszą w tym roku wystawę. Tym razem możemy podziwiać prace gdańszczanki Krystyny Andryszkiewicz, która z aparatem fotograficznym nie rozstaje się od... 46 lat. Zobacz więcej zdjęć.

Krystyna Andryszkiewicz jest członkinią Związku Polskich Artystów Fotografików, zawodowo zajmuje się fotografią użytkową. W piątkowy wieczór w Elbląskiej Galerii Fotografii, która mieści się w hotelu Arbiter, zaprezentowała zbiór artystycznych kolaży inspirowanych filozofią polskiego baroku pod wspólnym tytułem „Prześwity”
     Przedstawione prace powstały na przestrzeni ostatniej dekady. Sama artystka definiując swoją twórczość odrzuca słowo fotomontaż na rzecz terminu fotokompozycja, zaczerpniętego z osobistego słownika jednego z najznamienitszych polskich fotografików Ryszarda Horowitza.
     Wernisaż otworzyła interpretacja utworów czołowych, polskich barokowych poetów: "Krótkości żywota" i "Marności" Daniela Naborowskiego oraz sonetu "Do motyla" Jana Andrzeja Morsztyna. Andryszkiewicz podkreśliła, iż barok ujmuje ją bogactwem symboliki i swoistym przeładowaniem treści.
     Owady, pająki, robactwo, ślimacze muszle, czaszki, zwierciadła, nagość i brzydota ciała ludzkiego, krew i padlina - artystka, często nazbyt pretensjonalnie, korzysta z tej symboliki, zarówno tematykę, jak i kompozycję swoich prac zamykając w fundamentalnych ideach i figurach definiujących epokę Naborowskiego. W efekcie twórczyni krąży wokół motywów najsilniej z kulturą baroku kojarzonych: vanitas (marności tego, co doczesne) oraz memento mori (łac. pamiętaj o śmierci).
     Z drugiej strony część prac fotograficzki swoją ludycznością i motywami florystycznymi przywodzi na myśl kompozycje secesyjne. Do jednej z takich aranżacji, powstałej w ramach cyklu "Ludowo", pozowała wokalistka Grażyna Auguścik. Z kolei centralną częścią innego kolażu, włączonego w cykl "Motyle", została aktorka Katarzyna Figura, wystylizowana na damę z epoki Stuartów. Fotograficzka przyznała, że zdecydowanie w roli pozujących woli kobiety. - Są bardziej efektowne - stwierdziła podczas otwarcia wystawy. Inne tytuły pojedynczych prac i serii kolaży, to m.in. sugestywne "Niemowlęta", "Koncert", "Pocałunki", "Karnawał", "Tancerki", "Tanatos" czy interesująco zinterpretowane "Maszyny do pisania".
     Wystawę "Prześwity" w Hotelu "Arbiter" będzie można oglądać do 20 lutego.
     

     Patronat medialny nad Elbląską Galerią Fotografii sprawuje Elbląska Gazeta Internetowa portEl.pl
Mateusz Florczak
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
Reklama

To kupisz w pasażu portElu

Płyn Hayne
Okulary korekcyjne EVA MINGE
Okulary korekcyjne GIANFRANCO FERRE
Okulary korekcyjne JUST CAVALLI