Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Poniedziałek 23-04-2018, imieniny Wojciecha, Jerzego
 
Rek

UWAGA!

Rek
Telefon portElu Halo, tu portEl
512 918 555

Wiadomości

Na osiedlu

Gospodarka

Społeczeństwo

Kultura

Sport

Na uczelniach

Zbrodnia i kara

Prasówka

Jej portEl

Kina i teatr

Konkursy

Dawny Elbląg

Poradnik

Hit czy kit?

Po godzinach

Fotoreportel

Samozapłon czy brak wyobraźni? Samozapłon czy brak wyobraźni?

Jacek Adamas „Taczki polskie” na dziedzińcu Galerii EL

 
Elbląg, Jacek Adamas „Taczki polskie” na dziedzińcu Galerii EL fot. Katarzyna Adamas
Rek

14 listopada o godz. 18 zapraszamy na dziedziniec Galerii EL, gdzie odbędzie się akcja-wystawa jednego nielicznych w Polsce artystów krytycznych, Jacka Adamasa, który bezpośrednio odwołuje się do etosu Solidarności i tradycji niepodległościowej. Wernisaż poprzedzi wykład dr. Kazimierza Piotrowskiego z łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych "Thymós. Sztuka gniewu 1900 – 2014", który odbędzie się w Bibliotece Elbląskiej o godz. 15.

Adamas nawiąże do słynnego cyklu Jerzego Beresia "Taczki polskie", którym artysta nadawał symboliczną, profetyczną wymowę, zapowiadając przemiany ustrojowe i upadek PRL-u. Adamas podejmuje ten wątek w kontekście III RP, której ideologię czy styl życia określa mianem kompresjonizmu.
     Natomiast bogato ilustrowany wykład Kazimierza Piotrowskiego będzie rozszerzonym omówieniem materiału, zaprezentowanego na jego głośnej wystawie "THYMÓS. Sztuka gniewu 1900 – 2011" (CSW Znaki Czasu w Toruniu, 2011/2012), która przedstawiała problematykę gniewu w sztuce polskiej w XX i XXI wieku w kontekście przemian społecznych, politycznych i światopoglądowych. Jacek Adamas był nie tylko uczestnikiem tej wystawy, lecz także jej apologetą.
     Jacek Adamas - rzeźbiarz, autor akcji i instalacji. Urodził się 1 sierpnia 1955 roku w Warszawie. W latach 1988-1993 studiował na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie uczęszczał do pracowni prof. Grzegorza Kowalskiego. Praca i studia nie były jedynym zajęciem Adamasa, który w latach 80. działał w antykomunistycznym podziemiu. Ten opozycyjny ethos, nieco przytłumiony po 1989 roku, był i będzie trwałą cechą jego twórczości. W tym czasie dał się poznać jako twórca dużych symbolicznych rzeźb z drewna lub blachy, wykorzystujących naturalne materiały. Jego dzieła oscylowały pomiędzy metafizyczną kontemplacją a krytyczno-ironiczną postawą sprzeciwu wobec powrotu niesamodzielności myślenia po rzekomym odzyskaniu niepodległości w postkomunistycznym społeczeństwie, czego przykładem może być "Maszyna do utylizacji papieru" – kontynuacja obecnej w PRL-u symbolicznej agresji artystów – jak Jerzy Bereś – wobec prasy jako mowy władzy. Pracuje także jako stolarz. Wraz z rodziną mieszka we wsi Worławki na Warmii.

Beata Branicka, Centrum Sztuki Galeria EL
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
Reklama

To kupisz w pasażu portElu

Ochotka żywa
Krewetkarium
Cats Best 10L
Fretka