Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Środa 22-11-2017, imieniny Cecylii, Marka
 
Rek

UWAGA!

Zamknij Zamknij
Rek
Rek
Telefon portElu Halo, tu portEl
512 918 555

Wiadomości

Na osiedlu

Gospodarka

Społeczeństwo

Kultura

Sport

Na uczelniach

Zbrodnia i kara

Prasówka

Jej portEl

Kina i teatr

Konkursy

Dawny Elbląg

Poradnik

Hit czy kit?

Po godzinach

Fotoreportel

Szpital Miejski ul.Komeńskiego Szpital Miejski ul.Komeńskiego

Jak giną bogowie?

 
Elbląg, Jak giną bogowie?
Rek

Monumentalne zwieńczenie tetralogii Richarda Wagnera. To tu zdrada i chciwość prowadzą do wielkiego kataklizmu. W sobotę, 11 lutego, w kinie Światowid kolejna transmisja na żywo prosto z The Metropolian Opera, premierowo - „Zmierzch bogów".

„Zmierzch bogów" Ryszarda Wagnera to największy dramat muzyczny XIX wieku. Jest on częścią cyklu „Pierścień Nibelunga". Rozpoczynając od tragedii, "Śmierć Zygfryda", która została przedstawiona w "Zmierzchu bogów" Ryszard Wagner kontynuował swoje dzieło pisząc kolejno "Zygfryda", "Walkirię" aż po wprowadzenie - "Złoto Renu". Pisał więc od końca do początku, zaś komponował już w prawidłowej kolejności. Po skomponowaniu "Złota Renu" powstała muzyka do "Walkirii" i "Zygfryda".
     W "Zmierzchu bogów" Wagner dopowiada losy Pierścienia Nibelungów. W prologu opery Zygfryd żegna się z Brunhildą, przysięgając jej miłość i wyruszając po nowe przygody. Już po chwili widzowie poznają najmroczniejszą Wagnerowską postać - Hagena, przyrodniego brata Gunthera oraz Gutruny z rodu Gibichungów, syna, jak się okazuje, karła Alberyka, strażnika jaskini smoka Fafnera z "Zygfryda". Hagen podaje Zygfrydowi napój, który zaciera w jego pamięci wspomnienie o Brunhildzie. Bohater nieświadomie zdradza ukochaną, co pozwala ostatecznie Hagenowi podstępnie go zgładzić. W finale, w czasie pogrzebu Zygfryda wody Renu występują z brzegów, Brunhilda skacze w płomienie żałobnego stosu, a ogień sięga samej krainy Walhalii, pochłaniając bogów i bohaterów.
     Wagner pisał Zmierzch bogów 24 lata. Libretto oparł na słynnym średniowiecznym germańskim eposie "Pieśń o Nibelungach". Zgodnie z tytułem, w czwartej części tetralogii ukazał przełomowy moment schyłku panowania bogów nad Ziemią, chwilę, w której to Ludzkość, zahartowana w ogniu stosu żałobnego Zygfryda, obejmuje nad nią władanie.
     Premiera dzieła odbyła się 17 sierpnia 1876 roku w Beyreuth. Już w styczniu 1888 roku "Zmierzch bogów" mogli po raz pierwszy oglądać widzowie Metropolitan Opera (Brunhildą była wtedy Lilli Lehmann, Zygfrydem Albert Niemann). Najsłynniejszym „drugim" Zygfrydem w historii opery był Lauritz Melchior, a wśród głośnych światowych wykonawców partii Hagena znalazł się m.in. polski bas Edward Reszke.
     W obsadzie sobotniej premierowej wersji „Zmierzchu bogów" znalazły się gwiazdy znane z poprzednich części cyklu, m.in. Deborah Voigt jako Brunhilda i Gary Lehman jako Zygfryd.
     
     MET Live in HD - Richard Wagner „Zmierzch bogów"
     sobota, 11 lutego, godz. 18 duża sala kina Światowid
     cena biletu: 50 zł
     
     Wykonawcy: Deborah Voigt jako Brünnhilde, Wendy Bryn Harmer jako Gutrune, Waltraud Meier jako Waltraute, Gary Lehman jako Siegfried, Iain Paterson jako Gunther, Eric Owens jako Alberich, Hans-Peter König jako Hagen
     Robert Lepage - reżyser
     James Levine - dyrygent.

Edyta Jasiukiewicz, CSE Światowid
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
Reklama