Piątek 22-06-2018, imieniny Pauliny, Tomasza
 
Rek

UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później
Rek
Telefon portElu Halo, tu portEl
512 918 555

Wiadomości

Sport

Gospodarka

Na osiedlu

Społeczeństwo

Na uczelniach

Kultura

Zbrodnia i kara

Dawny Elbląg

Jej portEl

Kina i teatr

Konkursy

Prasówka

Poradnik

Hit czy kit?

Po godzinach

Fotoreportel

Na skraju świata Na skraju świata

Każdy powinien zachować w sobie dziecko...

Elbląg, Każdy powinien zachować w sobie dziecko... Prof. Jan Skotnicki

Rozmowa z prof. Janem Skotnickim, reżyserem „Małego Księcia”, najnowszej premiery Teatru Dramatycznego w Elblągu.

Jak pan, starszy już człowiek, czyta "Małego Księcia" - książkę, po którą dziś, z racji umieszczenia jej na liście lektur sięgają głównie dzieci?
     To traktat filozoficzny, a nie bajka, jak się ją często traktuje. Zresztą, każda dobra bajka jest traktatem filozoficznym.
     
     Kim u pana jest Mały Książę, kim jest Lotnik?
     Książę jest po prostu jednym z miliardów dzieci. A Lotnik? Lotnik jest jednym z miliardów lotników.
     
     Interpretatorzy zwracają uwagę na autobiograficzny charakter historii opowiedzianej w "Małym Księciu" - wzięła się ona ponoć z wrażeń, emocji ze związku z kobietą.
     Nie sądzę, żeby tak było. Zresztą, za parę miesięcy ukaże się książka żony Saint Exupery'ego. Wtedy zobaczymy.
     
     To będzie spektakl dla dzieci?
     Proszono mnie, bym ukierunkował go na młodzież.
     
     W dziecięcych spektaklach, jakie oglądać można w Elblągu, scenografia jest często mocno dopowiedziana, nie daje zbyt wiele pola wyobraźni. Jak będzie u pana?
     Muszą być gwiazdy, planety i musi być samolot. Więcej tam nie ma.
     
     Czy Lotnik będzie miał coś wspólnego z pisarzem? Myślał pan o jego biografii przygotowując ten spektakl?
     Na pewno. Saint Exupery znalazł się na pustyni, był pilotem, zginął w akcji nad Francją.
     
     Z jakiego okresu życia pisarza wziął pan rysy Lotnika?
     Exupery wtedy latał i zarabiał latając w lotniczej poczcie. Były to bardzo niebezpieczne loty, samoloty były dość prymitywne, nie było radiolokacji i jeśli samolot spadł, nie było wiadomo gdzie. W spektaklu jest dużo z autobiografii Exupery'ego, z tego myślenia o świecie, które ma pilot; zupełnie innego, niż mają ludzie chodzący po ziemi...
     
     Lotnik ma też rysy tragiczne, związane ze śmiercią Exupery'ego?
     Tragiczny los wcale nie był taki tragiczny - on poleciał nad dom matki, żeby pomachać jej skrzydłami i wtedy zestrzelili go Niemcy. Nic w tym tragicznego nie ma. Po prostu wojna. Wydaje mi się, że pasjonował się lotnictwem, stanowiło to jego pasję...
     
     Jaka myśl przewodnia towarzyszyła panu w pracy nad spektaklem?
     Sądzę, że to jest myśl o tym, że każdy powinien zachować w sobie dziecko.
     
     Chłopcom, którzy grają rolę Księcia podoba się opowieść o Róży, wielu dorosłym - opowieść o Lisku. Jaka opowieść podoba się panu?
     Chyba także te.
     
     A która najbardziej?
     Mam taki ulubiony fragment monologu pilota, który wydaje mi się bardzo mądry.
     
     Jaki?
     Kiedy mówi o ziemi. Ale to jest bardzo osobiste i nie powinno mieć wpływu na spektakl...
     
     Będzie dźwięk w pana spektaklu? Rzecz dzieje się na pustyni.
     Nie ma piosenek, bo takie było żądanie spadkobierców pisarza. Gdyby tak nie było, myślałbym o piosenkach, ale musiałby to napisać dobry poeta... Tak, jest dźwięk. Byłem na pustyni. Pustynia nie jest cicha. Pustynia gra.
     
     Nie lubi pan rozmawiać z dziennikarzami?
     Nie, dlaczego. Sam byłem dziennikarzem, ale trudno opowiadać opowieść, która jest tak piękna, tak mądra i tak głęboka, że trudno ją tłumaczyć w krótkich słowach, bo staje się to trywialne.
     
     Zobacz także: "Bezimienni książęta"

Rozmawiała Joanna Torsh
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
..., a moim zdaniem
Reklama

To kupisz w pasażu portElu

Okulary korekcyjne XAVIER GARCIA
Okulary przeciwsłoneczne DEFRAME
Okulary korekcyjne XAVIER GARCIA
Soczewki progresywne 390zł