W każdy piątek października w Sali Audiowizualnej Biblioteki Elbląskiej odbywać się będą pokazy pofestiwalowe Międzynarodowego Festiwalu Filmowego "Żydowskie Motywy". Pierwsze filmy będzie można zobaczyć już dziś (7 października). Początek o godz. 18. Wstęp wolny.
Międzynarodowy Festiwal Filmowy "Żydowskie Motywy" jest jednym z największych tego typu festiwali w Europie skoncentrowanym na tematyce żydowskiej we współczesnej kinematografii. Festiwal ma na celu pokazywanie tego, co najciekawsze w kulturze, historii i tradycji żydowskiej, a także promowanie idei tolerancji i wielokulturowości.
Harmonogram wyświetlanych filmów:
7 października
Palestyński niewolnik mojego ojca, reż. Nathanel Goldman Amirav & Url Appenzeller, 2007
Radegast, reż. Borys Lankosz, 2008
Szczęśliwi Żydzi, reż. Jonathan Rosenbaum, 2008
14 października
Miasteczko Kroke, reż. Kuba Karyś, 2007
Obcy VI, reż. Borys Lankosz, 2007
21 października
Ocaleni przez deportację, reż. Sławomir Grynberg, 2007
Papierowe laleczki, reż. Tomer Heymann, 2007
28 października
Inna droga do domu, reż. Danae Elon, 2004
Scena, reż. Peter Mostovoy, 2005
4 listopada - projekcja dodatkowa
Dybuk, reż. Michał Waszyński, 1937
Pokazy filmowe organizowane są dzięki uprzejmości organizatora Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Żydowskie Motywy - Stowarzyszenia Żydowskie Motywy.
O piątkowych filmach:
Palestyński niewolnik mojego ojca (Min Pappas Palestinska Slav)
kraj i rok produkcji: Szwecja/Izrael, 2007
scenariusz i reżyseria: Nathanel Goldman Amirav & Uri Appenzeller
montaż: Uri Appenzeller
muzyka: Yoel Ben Simhon & The Sultana Ensemble
produkcja: Haztrif Productions
rodzaj filmu: dokumentalny
czas trwania: 52 min.
„Palestyński niewolnik mojego ojca” to bardzo osobisty i prywatny dokument o tym, jak konflikt izraelsko-palestyński wkracza w prozaiczne sytuacje codziennego życia. Młody żydowski filmowiec, Nataniel, zamieszkał na rok u ojca w Jerozolimie, by studiować sztukę filmową na Uniwersytecie Hebrajskim. Jego ojciec jest izraelskim profesorem nauk politycznych i weteranem działań na rzecz pokoju. W czasie pobytu u niego Nataniel poznaje Morada, młodego robotnika z Zachodniego Brzegu, który nielegalnie pracuje w ogrodzie ojca. Między młodzieńcami zawiązuje się przyjaźń. Młody filmowiec sprzecza się z ojcem o przeciwstawianie przezeń spraw osobistych i kwestii politycznych. Namawia go, by pomógł Moradowi. Ale sytuacja polityczna nie pozwala na wyjście z ról okupanta i okupowanego. Film pokazuje emocjonalne i moralne sedno konfliktu, zachowując bardzo osobisty i realistyczny punkt widzenia.
Radegast
Kraj i rok produkcji: Polska 2008
Reżyseria: Borys Lankosz
Scenariusz: Andrzej Bart
Zdjęcia: Borys Lankosz, Karolina Pająk, Aleksander Ostrogski
Montaż: Wojciech Anuszczyk, Radosław Libiszewski
Produkcja: Beata Bart Grupa Filmowa Fargo, Telewizja Polska S.A.
Rodzaj filmu: Dokumentalny
Czas trwania: 60 min.
W 1941 roku do przepełnionego już getta sprowadzono ponad 20 tysięcy Żydów z Europy Zachodniej. Po raz pierwszy w nowożytnym świecie zetknęły się społeczności, które dzieliły nie tylko dwa wieki rozwoju, lecz także emancypacja, która gruntownie przeobraziła życie Żydów na Zachodzie. Olbrzymia większość żydostwa polskiego każdą formę asymilacji uważała za odstępstwo. Żydzi niemieccy uważali trwanie w mistycyzmie chasydzkim, czy wyodrębnianie się z otaczającego społeczeństwa za ciemnotę i zacofanie. W Łodzi nastąpiło ich przymusowe spotkanie.
Szczęśliwi Żydzi (Happy Jews)
Kraj i rok produkcji: Polska 2008
Reżyseria: Jonathan Rozenbaum
Scenariusz: Szymon Zaleski
Zdjęcia: Itay Gross
Montaż: Ewa Kaplon
Produkcja: Instytut Mickiewicza, Transfax Film Production
Rodzaj filmu: dokumentalny
Czas trwania: 6 min.
Marzec 1968 roku w szczególny sposób zapisał się w powojennej historii Polski. Na skutek antysemickiej kampanii, rozpętanej przez komunistyczne władze, tysiące polskich Żydów zostało zmuszonych do opuszczenia kraju, w którym się urodzili. Wśród nich był ojciec reżysera filmu, któremu przez wiele lat nie pozwalano powrócić. Rozenbaum, wykorzystując materiały archiwalne, opowiada historię swojej rodziny w sposób osobisty, a zarazem przewrotny i zabawny. Punktem wyjścia jest spotkanie emigrantów z 1968 roku, do którego dochodzi w izraelskim mieście Aszkelon, gdzie reżyser bawił się z rodzicami jako dziecko i gdzie zdobył pierwsze doświadczenia z… alkoholem. Film został nakręcony podczas warsztatów dokumentalnych, zatytułowanych „Marzec 1968. Pożegnania i powroty” (www.march68.org), zorganizowanych jako część Roku Polskiego w Izraelu 2008-2009.
Harmonogram wyświetlanych filmów:
7 października
Palestyński niewolnik mojego ojca, reż. Nathanel Goldman Amirav & Url Appenzeller, 2007
Radegast, reż. Borys Lankosz, 2008
Szczęśliwi Żydzi, reż. Jonathan Rosenbaum, 2008
14 października
Miasteczko Kroke, reż. Kuba Karyś, 2007
Obcy VI, reż. Borys Lankosz, 2007
21 października
Ocaleni przez deportację, reż. Sławomir Grynberg, 2007
Papierowe laleczki, reż. Tomer Heymann, 2007
28 października
Inna droga do domu, reż. Danae Elon, 2004
Scena, reż. Peter Mostovoy, 2005
4 listopada - projekcja dodatkowa
Dybuk, reż. Michał Waszyński, 1937
Pokazy filmowe organizowane są dzięki uprzejmości organizatora Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Żydowskie Motywy - Stowarzyszenia Żydowskie Motywy.
O piątkowych filmach:
Palestyński niewolnik mojego ojca (Min Pappas Palestinska Slav)
kraj i rok produkcji: Szwecja/Izrael, 2007
scenariusz i reżyseria: Nathanel Goldman Amirav & Uri Appenzeller
montaż: Uri Appenzeller
muzyka: Yoel Ben Simhon & The Sultana Ensemble
produkcja: Haztrif Productions
rodzaj filmu: dokumentalny
czas trwania: 52 min.
„Palestyński niewolnik mojego ojca” to bardzo osobisty i prywatny dokument o tym, jak konflikt izraelsko-palestyński wkracza w prozaiczne sytuacje codziennego życia. Młody żydowski filmowiec, Nataniel, zamieszkał na rok u ojca w Jerozolimie, by studiować sztukę filmową na Uniwersytecie Hebrajskim. Jego ojciec jest izraelskim profesorem nauk politycznych i weteranem działań na rzecz pokoju. W czasie pobytu u niego Nataniel poznaje Morada, młodego robotnika z Zachodniego Brzegu, który nielegalnie pracuje w ogrodzie ojca. Między młodzieńcami zawiązuje się przyjaźń. Młody filmowiec sprzecza się z ojcem o przeciwstawianie przezeń spraw osobistych i kwestii politycznych. Namawia go, by pomógł Moradowi. Ale sytuacja polityczna nie pozwala na wyjście z ról okupanta i okupowanego. Film pokazuje emocjonalne i moralne sedno konfliktu, zachowując bardzo osobisty i realistyczny punkt widzenia.
Radegast
Kraj i rok produkcji: Polska 2008
Reżyseria: Borys Lankosz
Scenariusz: Andrzej Bart
Zdjęcia: Borys Lankosz, Karolina Pająk, Aleksander Ostrogski
Montaż: Wojciech Anuszczyk, Radosław Libiszewski
Produkcja: Beata Bart Grupa Filmowa Fargo, Telewizja Polska S.A.
Rodzaj filmu: Dokumentalny
Czas trwania: 60 min.
W 1941 roku do przepełnionego już getta sprowadzono ponad 20 tysięcy Żydów z Europy Zachodniej. Po raz pierwszy w nowożytnym świecie zetknęły się społeczności, które dzieliły nie tylko dwa wieki rozwoju, lecz także emancypacja, która gruntownie przeobraziła życie Żydów na Zachodzie. Olbrzymia większość żydostwa polskiego każdą formę asymilacji uważała za odstępstwo. Żydzi niemieccy uważali trwanie w mistycyzmie chasydzkim, czy wyodrębnianie się z otaczającego społeczeństwa za ciemnotę i zacofanie. W Łodzi nastąpiło ich przymusowe spotkanie.
Szczęśliwi Żydzi (Happy Jews)
Kraj i rok produkcji: Polska 2008
Reżyseria: Jonathan Rozenbaum
Scenariusz: Szymon Zaleski
Zdjęcia: Itay Gross
Montaż: Ewa Kaplon
Produkcja: Instytut Mickiewicza, Transfax Film Production
Rodzaj filmu: dokumentalny
Czas trwania: 6 min.
Marzec 1968 roku w szczególny sposób zapisał się w powojennej historii Polski. Na skutek antysemickiej kampanii, rozpętanej przez komunistyczne władze, tysiące polskich Żydów zostało zmuszonych do opuszczenia kraju, w którym się urodzili. Wśród nich był ojciec reżysera filmu, któremu przez wiele lat nie pozwalano powrócić. Rozenbaum, wykorzystując materiały archiwalne, opowiada historię swojej rodziny w sposób osobisty, a zarazem przewrotny i zabawny. Punktem wyjścia jest spotkanie emigrantów z 1968 roku, do którego dochodzi w izraelskim mieście Aszkelon, gdzie reżyser bawił się z rodzicami jako dziecko i gdzie zdobył pierwsze doświadczenia z… alkoholem. Film został nakręcony podczas warsztatów dokumentalnych, zatytułowanych „Marzec 1968. Pożegnania i powroty” (www.march68.org), zorganizowanych jako część Roku Polskiego w Izraelu 2008-2009.
Aleksandra Buła, Biblioteka Elbląska