Poniedziałek 20-05-2019, imieniny Aleksandra
 

UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później

Nie zostawiam tu ani jednego starego gwoździa

 
Elbląg, Nie zostawiam tu ani jednego starego gwoździa
Maria Kasprzycka, od 15 lat dyrektor Muzeum Archeologiczno-Historycznego w Elblągu (fot. Michał Skroboszewski)

Mówi dr Maria Kasprzycka, dyrektor Muzeum Archeologiczno - Historycznego w Elblągu i … odchodzi. Tuż przed końcem kadencji zapowiada, że była ona ostatnią. Teraz, gdy muzeum jest po remoncie, który zabezpieczy placówkę i eksponaty na dziesięciolecia, gdy prezentuje wystawy z użyciem nowoczesnej technologii, gdy osiągnęło poziom europejski? Nam wyjaśnia, skąd taka decyzja.

Agata Janik: - Po 15 latach pełnienia funkcji dyrektora muzeum w Elblągu postanowiła Pani odejść. Muzeum jest po kapitalnym remoncie i prezentuje wystawy na wysokim poziomie. Nie szkoda opuszczać taką placówkę?
     Maria Kasprzycka: -
Jak to mawiają "trzeba wiedzieć, kiedy ze sceny zejść". Koniec kadencji to odpowiedni moment. Potrzebuję zmian i nowych wyzwań. Lubię pracować, ale muszę widzieć sens tej pracy i mieć poczucie choćby względnego zrozumienia i bezpieczeństwa. Mam ogromną satysfakcję, z tego co wspólnie z pracownikami muzeum zrobiliśmy, jestem z nich dumna i wdzięczna, że wytrwali ze mną i moimi pomysłami, mimo że często uważali je za szalone. To były wspaniałe lata, ale też trudne. Szczególnie ostatnie. Wszyscy musimy odpocząć. Sama mówię często, że praca nie jest za karę, a stanowiska nie są dożywotnie. Jestem za tym, żeby w pewnym wieku ustępować pola młodszym. Niech mają szansę budować ten świat po swojemu.
     
     - Dlaczego przed laty zdecydowała się Pani objąć to stanowisko?

     - Wierzyłam w potencjał muzeum i znałam wartość historyczną Elbląga i okolic. Od 20 lat byłam zaangażowana w interdyscyplinarne badania Truso, porzuciłam mrzonki o pracy na platformach wiertniczych (taki miałam pierwszy plan, dlatego skończyłam geologię i oceanografię, ale wtedy nikt jeszcze nie mówił o równości płci w dostępie do pracy), zrobiłam doktorat z archeologii, zajęłam się popularyzacją historii lokalnej, nawet napisałam pierwszą książkę "Goci na Ziemi Warmii i Mazur". Założyłam stowarzyszenie, przez które pozyskiwałam środki na badania archeologiczne Truso. Chciałam promować historię regionu i wokół niej odbudowywać lokalną tożsamość i prestiż Elbląga. Widział to i doceniał prezydent Henryk Słonina. I mimo iż najbliżsi współpracownicy odradzali mu ten krok, powołał mnie na stanowisko dyrektora muzeum.
     
     - Co było największym wyzwaniem?
     -
Kiedy pierwszy raz przeszłam się po całym muzeum, od piwnic po strychy, pomyślałam: „Co ja najlepszego zrobiłam? Tego się przecież nie da ogarnąć. Tu wszystko wymaga kompletnego remontu i zmiany. Nie dam rady". Naprawdę było źle. Już wtedy miałam na biurku ekspertyzy budowlane wskazujące na konieczny remont. W budynku Podzamcza wyłączone były dwa najwyższe poziomy z powodu zagrożenia zawaleniem stropów, azbest i grzyb w budynku Gimnazjum, wszędzie cuchnące i gnijące piwnice. Ale to był maj 2004, Polska właśnie wstępowała do Unii Europejskiej. I chyba wmówiłam sobie, że jeśli to się ziściło, to wszystko musi się udać. Powoli przekonałam też do tego pracowników, którzy byli mocno zniechęceni powszechną biedą i niemocą. Mieli za sobą najgorszy okres w historii muzeum, który życiem przypłacił dyrektor Kazimierz Solak. A jednak pomalutku zaczęło się coś ruszać. Miasto zleciło wykonanie dokumentacji technicznej remontu wszystkich obiektów, a my znaleźliśmy partnera i złożyliśmy w 2010 roku aplikację do Programu Litwa-Polska-Rosja na I etap i modernizacji. Zdecydowałam się na początek na budynek Podzamcza ze względu na te stropy, chociaż ogólnie Gimnazjum było w gorszym stanie. Jak się okazało słusznie, bo w lutym 2012 roku rozszczelniła się instalacja hydrantowa na poddaszu i zalało cały obiekt. To była dramatyczna sytuacja, natychmiastowa ewakuacja zbiorów, szukanie pomieszczeń zastępczych. Ale następnego dnia dowiedziałam się, że nasz wniosek został pozytywnie oceniony i będą pieniądze na generalny remont. Poczułam, jakby Opatrzność klepnęła mnie w plecy mówiąc "Pakuj tę budę, kobieto, bo pieniądze czekają, a ty się nie wyrobisz w terminie". I paradoksalnie faktycznie nie zdawaliśmy sobie wtedy sprawy, jakim przedsięwzięciem jest opróżnienie całego obiektu, zabezpieczenie zbiorów itp. My mamy ponad 100 tys. zabytków archeologicznych i niemal 20 tys. innych; od malutkich po bardzo duże i ciężkie. W ciągu siedmiu lat czterokrotnie je przenosiliśmy. Sami. Naprawdę trudno sobie wyobrazić, jak tytaniczną pracę wykonali nasi muzealnicy. A przypomnę, że przy tym muzeum cały czas działało.
     
     - Czy z roku na rok odwiedzających przybywa, czy muzeum odnotowało wzrost od kiedy jest takie piękne i nowoczesne?
     
- Generalnie tak, wzrost już jest niemal dwukrotny. Trochę spadła ilość zwiedzających w czasie remontu budynku Gimnazjum, ale już pod koniec zeszłego roku wrócili zaciekawieni elblążanie. Zmieniła się też wyraźnie proporcja zwiedzających. Kiedyś frekwencję robiły szkoły, obecnie turyści, i to wielu zagranicznych. Ci są najbardziej zaskoczeni i zachwyceni.
     
     - Czego muzeum jeszcze potrzebuje?
     -
Oczywiście, brakuje jeszcze takiej wisienki na torcie, dopieszczenia, ale nawet to jest już praktycznie w realizacji. Muzeum kończy przygotowania do podpisania umowy na II część projektu "Muzea ponad granicami", w ramach którego zostanie zrealizowany drugi film holograficzny i druga część programu "Świadectwa". Obejmą one lata powojenne, odbudowę miasta i budowanie jego polskiej tożsamości. Co prawda musieliśmy ograniczyć nasz udział w tym projekcie, by zmieścić się z wkładem własnym w granicach możliwych do rozliczenia bez wkładu pieniężnego, a tylko naszą pracą, bo na przychylność organizatora liczyć nie możemy. Niemniej wszystko, co jest jeszcze potrzebne do całkowitego zamknięcia modernizacji się tam znalazło - nawet ogrodzenie. Więc to już z górki. Pozostają jeszcze takie moje osobiste "koniki", np. popularyzatorskie książki na temat historii ziemi elbląskiej. Chciałabym je napisać - dla dzieci i dla dorosłych. Bo tego, że fascynacja historią tego regionu mi nie przejdzie,  jestem całkowicie pewna. Ale to już mogę robić poza strukturą instytucji. Nawet mieszkając poza Elblągiem.
     
     - Czego życzy Pani swojemu następcy?
     -
Przyjaznego organizatora instytucji, tj. Rady Miasta i prezydenta. Ja, niestety, nie potrafiłam przełamać niechęci do mojej osoby, co fatalnie odbijało się na muzeum. Jeszcze w ubiegłej kadencji w sytuacji krytycznej mogłam liczyć na radnych, którym zawdzięczamy wkład własny do projektu "Z Muzeum w przyszłość". Uchroniło nas to prawdopodobnie przed zamknięciem natychmiastowym budynku Gimnazjum i ewakuacją, a może i koniecznością oddania części zbiorów. Zaraz po rozpoczęciu remontu tego budynku spadła na nas kontrola NIK - wybrano 17 muzeów do kontroli zabezpieczenia zabytków archeologicznych. W podsumowaniu wyników kontroli złożonego Radzie Ministrów wprost napisano "w jednym z budynków Muzeum w Elblągu, zagrażającemu ludziom i zbiorom, rozpoczęto prace remontowe".
     I znowu poczułam rękę Opatrzności: gdybym się nie zaparła z tym remontem, nie rozmawiałybyśmy dzisiaj. Siedziałabym, ale na pewno gdzie indziej. Dlatego następcy życzę choćby poprawnych stosunków z Urzędem Miejskim. Musi też pamiętać, co przytoczę za konstatacją NIK, że priorytetem muzeum jest bezpieczeństwo i ochrona zbiorów, a problemy finansowe nie usprawiedliwiają zaniechania dyrektorów w tej materii. Życzę mu też, by docenił pracowników muzeum, którzy są naprawdę wyjątkowi, by się cieszył ich szacunkiem oraz zachował życzliwość elblążan, która jest ogromna i za którą z całego serca dziękuję.
not. Agata Janik
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
  • Czekamy na nowego dyrektora!!!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    16 9
    zawiedziony!(2019-04-23)
  • Pani Mario, kawał dobrej roboty. .. dziękujemy.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    52 9
    arcontact.pl(2019-04-23)
  • Obecnie urzędujący prezydent i jego głupio-mądrzy klakierzy zniszczą kulturę w tym mieście. ..
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    37 9
    tybur(2019-04-23)
  • Kolejna wartościowa osoba nie ma już ochoty na prace w miejskiej instytucji i trudno się dziwić.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    32 7
    (2019-04-23)
  • Chodzilo sie tam do Technikum Budowlanego w latach 60 no i na papieroska w czsie przerw w okoliczne gruzy np tam gdzie teraz biblioteka.Wspaniale lata ! A swoja droga szkoda Pani Dyrektor.Garbusiarz cyklista
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    14 4
    Zbyszek 1(2019-04-23)
  • Wróblewski powinien błagać Panią Kasprzycką i za chwilę Panią Sielewicz, żeby zostały i dalej robiły swoje.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    25 12
    (2019-04-23)
  • każdy kto ma swoje zdanie w tym grajdole, jest przez ekipę beztalencia niszczony. Przed Słupnikiem trzeba chodzić ze spuszczonymi oczami.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    22 5
    Ezop(2019-04-23)
  • Fatalna kobieta o jeszcze fatalniejszych wypowiedziach.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    11 34
    (2019-04-23)
  • Nie dziwię się kobiecie, że ma dość. Patrząc na boje, jakie musiała przejść z całym tym urzędem i prezydentem, żeby te zagrzybione ruiny tak odbudować i naszpikować nowoczesnym sprzętem, kiedy wróblewski zabraniał jej walczyć o unijną kasę na remont naszego muzeum. Teraz powinien wycałować jej stopy do najmniejszego paluszka za to co zrobiła. Może znajdzie jakiegoś naiwniaka, który zdecyduje się na współpracę z nim.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    29 9
    (2019-04-23)
  • a ja już się martwię, że kolejny dyrektor (moja intuicja podpowiada mi, że to będzie facet;) zrobi z tego miejsca propagandową tubę i rozchałturzy to miejsce do granic absurdu na życzenie urzędowej świty.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    17 7
    (2019-04-23)
  • To się nam kultura posypie w mieście. Kasprzycka była dla wróblewskiego dużym problemem. Była za dobra, za skuteczna, a na koniec kadencji taki spektakularny sukces i remont "do ostatniego gwoździa". Takich on nie potrafi utrzymać w swoim grajdołku, tam marność górą i pucowanie bucików.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    25 9
    (2019-04-23)
  • Jedyna niezależna programowo instytucja kultury w naszym mieście właśnie kończy działalność. Smutne, bardzo smutne.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    24 4
    (2019-04-23)
Reklama

To kupisz w pasażu portElu

Clinex M9 Strong
Płyn do mycia i dezynfekcji
Żarówki LED
Clinex Glass