Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Czwartek 08-12-2016, imieniny Marii, Wirgiliusza
 
Rek

UWAGA!

Zamknij Zamknij
Rek

Niezwykłe, bo z Elbląga

W środę w Muzeum w Elblągu spore wydarzenie - promocja albumu poświęconego dawnym meblom elbląskim.

Autorką publikacji pt. "Meble elbląskie XVII i XVIII wieku" jest Czesława Betlejewska z Muzeum Narodowego w Gdańsku.
     - W pamięci i społecznym odbiorze to meble gdańskie są dziś symbolem luksusu i tradycji, jakoś znakomicie udało nam się natomiast zapomnieć o meblach elbląskich, które choć zupełnie inne, były niesłychanie piękne - mówi dyrektorka Muzeum w Elblągu, dr Maria Kasprzycka. - Zdobione inkrustacją czy intarsją, nie tak bogato rzeźbione jak gdańskie były od nich lżejsze i jaśniejsze. Wielu historyków i koneserów uważa, że właśnie meble elbląskie swoją finezją i urodą przewyższały te, tworzone przez gdańskich mistrzów.
     Promocja albumu rozpocznie się o godz. 17.00. Wcześniej, już od godz. 16.00 będzie można oglądać około 20 mebli, które znajdują się w zasobach Muzeum w Elblągu.
     
     ***
     
     Elbląg przez wieki należał do najważniejszych ośrodków, w których powstawały meble. Drewno na szafy, skrzynie, lady czy kredensy pochodziło głównie z okolicznych lasów i sadów. Dzieła z warsztatów elblążan zasłynęły w wieku XVIII z powodu stosowanej przez rzemieślników pracochłonnej, ale efektownej techniki intarsji.
     Jak przypomina kustosz Maria Kwiatkowska, mebel był najpierw okleinowany cienką, ręcznie wykonywaną warstwą drewna o grubości około milimetra. Najczęściej używano do tego celu złotawego drewna jesionowego. W okleinie wycinano otwory, które następnie wypełniano innymi gatunkami drewna; kawałki te często przypalano i barwiono. Elbląskie intarsje przedstawiają często pełne wdzięku motywy roślinne. Od mebli gdańskich elbląskie różniły się płaskorzeźbioną, wykonywaną przez snycerzy dekoracją.
     - W wyrobach gdańskich rzeźbienia są bogate, wypukłe, prawie trójwymiarowe, w elbląskich - płaskie, a płyciny są jakby cofnięte do wnętrza mebla - wyjaśnia Maria Kwiatkowska.

Joanna Torsh
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
Reklama