Tego lata Muzeum Archeologiczno - Historyczne w Elblągu wzbogaciło się o kolejny dar Hansa Joachima Pfau, kolekcjonera z Monachium oraz elblążanina z urodzenia.
Po uroczystym chrzcie, który odbył się w dniu 28 lipca tego roku, do zbiorów muzealnych został przekazany model statku parowego "Die Schwalbe" (Jaskółka), wybudowanego w 1840 r. w Anglii i przeznaczonego do żeglugi po Zalewie Wiślanym na trasie Elbląg - Królewiec.
Wymiary pierwowzoru wynosiły odpowiednio: długość burty 88 stóp (27,6 m), maksymalna szerokość13 stóp (4, 1 m), zanurzenie 6 stóp 6 cali ( 2 metry), pojemność 24 łaszty okrętowe (44, 9 t). Żelazny statek zaopatrzony był w łopatkowaty napęd boczny i jednocześnie w żagle. Po pomyślnym przebyciu prób parowiec przybył do Elbląga 8 września 1840 r. i od tej chwili podjął regularną żeglugę do Królewca trzy razy w tygodniu (w poniedziałki, środy i piątki), powracając następnego dnia do Elbląga. Przewoził pasażerów oraz przesyłki pocztowe oraz towary, zawijając po drodze do Piławy. (W 1841 r. - odbył 93 regularne rejsy do Królewca, w 1843 - 110 rejsów).
Przypomnijmy, że statek "Die Schwalbe" był drugim parowcem w dziejach żeglugi parowej w Elblągu. Poprzedził go drewniany "Copernicus" wybudowany w stoczni w Elblągu i kursujący od 21 sierpnia 1828 r. Niestety, po dwóch miesiącach żeglugi, w sztormową noc osiadł on na mieliźnie i uległ tak poważnej awarii, że jego remont uznano za nieopłacalny. Jako żaglowiec pływał jednak jeszcze do połowy lat siedemdziesiątych XIX w.
Pozyskany przez elbląskie muzeum model jest już trzecim, własnoręcznie wykonanym i podarowanym do muzealnych zbiorów przez Hansa - Joachima Pfau. W sali edukacyjnej można podziwiać także model kogi - średniowiecznego statku hanzeatyckiego, umieszczanego na pierwszych pieczęciach miejskich Elbląga oraz model parowca "Jammes Watt", wykonanego w całości w Elblągu.
Wymiary pierwowzoru wynosiły odpowiednio: długość burty 88 stóp (27,6 m), maksymalna szerokość13 stóp (4, 1 m), zanurzenie 6 stóp 6 cali ( 2 metry), pojemność 24 łaszty okrętowe (44, 9 t). Żelazny statek zaopatrzony był w łopatkowaty napęd boczny i jednocześnie w żagle. Po pomyślnym przebyciu prób parowiec przybył do Elbląga 8 września 1840 r. i od tej chwili podjął regularną żeglugę do Królewca trzy razy w tygodniu (w poniedziałki, środy i piątki), powracając następnego dnia do Elbląga. Przewoził pasażerów oraz przesyłki pocztowe oraz towary, zawijając po drodze do Piławy. (W 1841 r. - odbył 93 regularne rejsy do Królewca, w 1843 - 110 rejsów).
Przypomnijmy, że statek "Die Schwalbe" był drugim parowcem w dziejach żeglugi parowej w Elblągu. Poprzedził go drewniany "Copernicus" wybudowany w stoczni w Elblągu i kursujący od 21 sierpnia 1828 r. Niestety, po dwóch miesiącach żeglugi, w sztormową noc osiadł on na mieliźnie i uległ tak poważnej awarii, że jego remont uznano za nieopłacalny. Jako żaglowiec pływał jednak jeszcze do połowy lat siedemdziesiątych XIX w.
Pozyskany przez elbląskie muzeum model jest już trzecim, własnoręcznie wykonanym i podarowanym do muzealnych zbiorów przez Hansa - Joachima Pfau. W sali edukacyjnej można podziwiać także model kogi - średniowiecznego statku hanzeatyckiego, umieszczanego na pierwszych pieczęciach miejskich Elbląga oraz model parowca "Jammes Watt", wykonanego w całości w Elblągu.
oprac. ET na podst. tekstu Małgorzaty Gizińskiej