Centrum Sztuki Galeria EL zrealizowało projekt wznowienia pierwszego zina artystycznego w Europie Wschodniej, wydawanego przez galerię w latach 1972-73. Reprint pięciu tomów „Notatnika Robotnika Sztuki” wraz z ze specjalnym woluminem historycznym pozwolił na stworzenie kompleksowego systemu informacji o zinie. Wszystkie tomy będą dostępne w Galerii EL podczas spotkania promocyjnego, które odbędzie się 18 lutego (środa) o godz. 18.
Wirtualną wersję „Robotnika Sztuki" można zobaczyć na stronie galerii.
„Notatnik Robotnika Sztuki” miał charakter nieregularnika i był wydawany pomiędzy IV Biennale Form Przestrzennych „Zjazd Marzycieli” a V Biennale Form Przestrzennych „Kinolaboratorium”, w latach 1972-73. Ostatni - piąty numer pisma był jednocześnie katalogiem V Biennale Form Przestrzennych.
„Notatnik Robotnika Sztuki” redagowany przez założyciela Galerii EL – Gerarda Kwiatkowskiego był przedsięwzięciem wyjątkowym. Powstawał jako autentyczna oddolna inicjatywa, dzieło grupy pasjonatów bez żadnego wsparcia ówczesnych czynników oficjalnych. Drukowany był na powielaczu, na kiepskiej jakości papierze, zachowując nieformalny, zupełnie nowatorski charakter zinu. W założeniu miał być miejscem żywej wymiany idei artystycznych, prezentacji postaw twórczych. „Notatnik Robotnika Sztuki” odegrał rolę konsolidującą nurt sztuki konceptualnej w Polsce.
„Robotnik Sztuki” nie był tylko zbiorem komentarzy, opinii czy esejów dotyczących przedsięwzięć w dziedzinie polskiej sztuki współczesnej na początku lat siedemdziesiątych. Sam w sobie stał się efektem kreacji artystycznej.
Dziś „Notatnik Robotnika Sztuki” jest pozycją całkowicie niedostępną, jego pojedyncze egzemplarze odnajdują się w prywatnych księgozbiorach. Nawet podczas słynnej wystawy w Niemczech „Europa, Europa” w latach 90. organizatorzy nie zdobyli kompletu „Notatnika…”, a jego ekspozycja cieszyła się dużym zainteresowaniem gości.
Wydawnictwo przyczyni się do wznowienia badań naukowych nad historią nurtu konceptualnego w sztuce polskiej, a także pozwoli na przywrócenie znaczenia kluczowej roli Galerii EL w kształtowaniu tego ruchu.
Projekt ten był współfinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Program Operacyjny: Znaki Czasu.
Mówi p.o. obowiązki dyrektora Galerii EL Jarosław Denisiuk: