Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Poniedziałek 20-11-2017, imieniny Anatola, Sędzimira
 
Rek

UWAGA!

Rek
Telefon portElu Halo, tu portEl
512 918 555

Wiadomości

Na osiedlu

Gospodarka

Społeczeństwo

Kultura

Sport

Na uczelniach

Zbrodnia i kara

Prasówka

Jej portEl

Kina i teatr

Konkursy

Dawny Elbląg

Poradnik

Hit czy kit?

Po godzinach

Fotoreportel

Strażnicy rzeki Strażnicy rzeki

Projekt Robotnik Sztuki zakończony

Centrum Sztuki Galeria EL zrealizowało projekt wznowienia pierwszego zina artystycznego w Europie Wschodniej, wydawanego przez galerię w latach 1972-73. Reprint pięciu tomów „Notatnika Robotnika Sztuki” wraz z ze specjalnym woluminem historycznym pozwolił na stworzenie kompleksowego systemu informacji o zinie. Wszystkie tomy będą dostępne w Galerii EL podczas spotkania promocyjnego, które odbędzie się 18 lutego (środa) o godz. 18.

Do wznowienia jest dołączony specjalny wolumin o charakterze historycznym, w którym zamieszczone zostały teksty Gerarda Kwiatkowskiego, Jarosława Denisiuka, Lecha Lechowicza, Łukasza Ronduda oraz archiwalny materiał zdjęciowy. Wolumin ten jest tłumaczony na język angielski. W trosce o to, by wznowiony Robotnik Sztuki był jak najbardziej zbliżony do pierwowzoru, reprint został wydrukowany na specjalnym ekologicznym papierze, który swą fakturą przypomina materiały dostępne w latach 70.
     Wirtualną wersję „Robotnika Sztuki" można zobaczyć na stronie galerii.
     „Notatnik Robotnika Sztuki” miał charakter nieregularnika i był wydawany pomiędzy IV Biennale Form Przestrzennych „Zjazd Marzycieli” a V Biennale Form Przestrzennych „Kinolaboratorium”, w latach 1972-73. Ostatni - piąty numer pisma był jednocześnie katalogiem V Biennale Form Przestrzennych.
     „Notatnik Robotnika Sztuki” redagowany przez założyciela Galerii EL – Gerarda Kwiatkowskiego był przedsięwzięciem wyjątkowym. Powstawał jako autentyczna oddolna inicjatywa, dzieło grupy pasjonatów bez żadnego wsparcia ówczesnych czynników oficjalnych. Drukowany był na powielaczu, na kiepskiej jakości papierze, zachowując nieformalny, zupełnie nowatorski charakter zinu. W założeniu miał być miejscem żywej wymiany idei artystycznych, prezentacji postaw twórczych. „Notatnik Robotnika Sztuki” odegrał rolę konsolidującą nurt sztuki konceptualnej w Polsce.

 


     „Robotnik Sztuki” nie był tylko zbiorem komentarzy, opinii czy esejów dotyczących przedsięwzięć w dziedzinie polskiej sztuki współczesnej na początku lat siedemdziesiątych. Sam w sobie stał się efektem kreacji artystycznej.
     Dziś „Notatnik Robotnika Sztuki” jest pozycją całkowicie niedostępną, jego pojedyncze egzemplarze odnajdują się w prywatnych księgozbiorach. Nawet podczas słynnej wystawy w Niemczech „Europa, Europa” w latach 90. organizatorzy nie zdobyli kompletu „Notatnika…”, a jego ekspozycja cieszyła się dużym zainteresowaniem gości.
     Wydawnictwo przyczyni się do wznowienia badań naukowych nad historią nurtu konceptualnego w sztuce polskiej, a także pozwoli na przywrócenie znaczenia kluczowej roli Galerii EL w kształtowaniu tego ruchu.
     
     Projekt ten był współfinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Program Operacyjny: Znaki Czasu.
     
     Mówi p.o. obowiązki dyrektora Galerii EL Jarosław Denisiuk:

Oprac. Anieze
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
..., a moim zdaniem
Pokazuj od
najnowszych
Reklama